BRISEL, Evropski sud pravde potvrdio je raniju odluku da su aviokompanije čiji avioni kasne više od četiri sata dužne da isplate novčanu kompenzaciju oštećenim putnicima, u iznosu od 250 i 600 evra, bez obzira na uzroke kašnjenja.
Odluka se odnosi na linije kompanija sa sjedištem u EU, odnosno na avione koji polijeću ili slijeću na nekoj od evropskih destinacija.
U odluci Suda nisu specifikovane okolnosti koje su dovele do kašnjenja ili otkazivanja leta, kao niti da li je kašnjenje prouzrokovano krivicom avioprevoznika. Navodi se samo da je odluka u skladu sa važećim propisima EU iz 2004. godine.
Mada je standardna praksa avioprevoznika da se putnicima na letovima koji kasne ponudi neka vrsta kompenzacije, analitičari smatraju da bi nove mjere mogle da utiču na povećanje cijena avionskih karata.
Na odluku EU da su kompanije dužne putnicima na letovima koji kasne obezbijediti hranu i smještaj, čak i u slučaju “više sile”, kao npr. vulkanske erupcije, najveći evropski prevoznik “Rajaner” zaprijetio je uvođenjem dopunskih taksi.
Evropska potrošačka organizacija smatra da bi Evropska komisija trebalo da učini više na zaštiti potrošačkih prava. Prema riječima generalnog direktora ove organizacije Monik Gojens, Komisija bi trebalo da ovu i slične regulatorne mjere učini čvrstom zakonskom osnovom za budući razvoj i dorade potrošačkog zakonodavstva u EU.
Komentarišući odluku Evropskog suda pravde, Gojens je istakla da se ne zahtijeva radikalna reforma, nego striktno provođenje postojećih mjera. Ona je dodala da bi trebalo spriječiti pritiske aviokompanija da se ovaj zakon “razvodni”.