BRISEL, Najbolje pivo na svijetu proizvodi se u belgijskom manastiru Svetog Siksta. Uprkos velikoj potražnji, monasi se nisu obogatili od piva.
Proizvoditi pivo koje je proglašeno za najbolje na svijetu i rasprodati zalihe u sekundi trebalo bi da bude san svakog proizvođača piva, ali za monahe koji prave pivo Vestvleterin (Westvleteren) u manastiru na zapadu Belgije čini se da je slava postala teret, piše “Poslovni dnevnik”.
Monasi iz manastira Svetog Siksta prodaju svoje pivo lokalnom stanovništvu od 1878, a ograničavaju proizvedenu količinu na nivo koji osigurava da taj rad ne dominira njihovim životom i da ne nosi zaradu veću od one koja je redu potrebna.
Nakon Drugog svjetskog rata jedno vrijeme su se čak i rješili kamiona koji je dostavljao pivo lokalnim barovima i prodavali su ga na vratima manastira.
“Strahovalo se od toga da red posveti više vremena naporu proizvodnje piva nego molitvama”, kaže monah Godfrid. On je jedan od 21 monaha koji žive u manastiru, posvećeni “radu i molitvi”.
Prodajom proizvoda od sira do sapuna i keramike, i naravno piva, osiguravaju tek nužna sredstva za život, ali ne i bogaćenje reda.
Sistem je dobro funkcionisao do vremena interneta i kategorizacije piva na stranicama poput RateBeer na kojoj je Vestvleterin XII, pivo s 10,2 odsto alkohola, proglašeno za najbolje na svijetu.
Kada se tome doda interesovanje medija, došlo je do prave navale, tako da sada kolone automobila opsedaju manastir, čekajući mogućnost da kupe pivo.
Potencijalni kupci moraju da se najave telefonom, ali i to ima svojih loših strana jer je linija uglavnom zauzeta u dva-tri sata koliko je otvoreno vrijeme za rezervacije, tokom kojeg se bilježi oko 85.000 pokušaja poziva od kojih tek oko 200 prođe.
Vestleterin proizvodi tri piva – svjetlo pivo sa 5,8 odsto alkohola, lager sa 8 odsto alkohola i tamno pivo sa 10,2 odsto alkohola, koje je proglašeno za najbolje na svijetu.
Pivo se u manastiru prodaje za nešto više od dva evra po boci, dok se u Briselu neretko prodaje po cijeni većoj od 10 evra, dok se u udaljenijim zemljama poput Brazila prodaje i za više od 50 dolara.
Monahe ljuti sivo tržište piva, ali tu ne mogu ništa da učine, a odbijaju da sami povećaju cijenu piva jer to smatraju znakom pohlepe. Poslovni dnevnik