VAŠINGTON, Zamislite spektakl u kome cijeli svijet gleda logo vaše kompanije kako lebdi galaksijom.
Da ima ubjedljivo najbolju reklamu u novom dobu pošlo je za rukom milijarderu iz Silicijumske doline Ilonu Masku.
Mask je poslao svoj automobil Tesla roudster boje višnje, i to je jedna od glavnih vijesti u svim medijima.
Upravo taj Tesla roudster boje višnje je čuven po još nečemu – ni dolar nije potrošen za njegovu promociju.
On je objavio fotografiju na kojoj se vidi da se u unutrašnjosti nalazi njegov Tesla, dok je na mjestu vozača postavljena lutka u svemirskom odjelu. Kod volana piše “Bez panike!“, što je aluzija na čuveni “Autostoperski vodič kroz galaksiju“ Daglasa Adamsa, dok na jednom od dijelova u unutrašnjosti automobila piše “napravili ljudi na Zemlji“.
Pitate se, koliko je zaboga sve to koštalo?
Vjerovali ili ne, zvanično čitavih 0 (slovima: nula) dolara. Naravno, ako ne računamo desetine miliona uložene u lansiranje rakete “Falkon hevi”.
Da krenemo redom, sigurno ste čuili za gorepomenutu kompaniju Tesla motors, proizvođača električnih automobila.
Ili za Spejs Eks, kompaniju koja planira jeftino da šalje ljude na Mars i uspješno smanjuje troškove letova u svemir vraćanjem pogonskih raketa na zemlju. Čuli ste i za Pej pal.
Veza između ovih vrhunskih kompanija jeste čovjek Ilon Mask, a pomenute kompanije su danas tu gdje jesu (među najboljim na svijetu) uprkos minimalnom marketinškom budžetu.
Zvanično, Tesla godišnje na marketinške kampanje ne troši ništa.
Pa kako je Ilon mogao da stvori više poznatih kompanija bez previše reklama? Tajna je: Strateška upotreba društvenih medija i proizvodnja nevjerovatnih proizvoda.
Evo na primjer novi Teslin roudster (ne ovaj koji je završio u svemiru) – bez bilo kakvog marketinga oko ovog proizvoda, jasno je da je ovo jedan od najznačajnih automobila ove godine.
Prvo, lansiran je na fantastičan način. Tesla je održavala zakazani pres događaj o svom kamionu, a kada je predstava o njemu završena, na scenu je stupio novi roudster.
Tu se negdje krije filozofija Ilonovog marketinga: umjesto da potrošite mnogo para na tržište, samo budite kreativni i napravite odlične proizvode koji će sami da se dokažu. Ostalo prepustite ljudima.
Tu su dalje mnogi primjeri, ali navešćemo onaj kada je za njegovu The Boring Company (kompanija bi trebalo da kopa tunele koji bi rasteretili svjetske metropole) izbacio kačkete.
Kapa na kojoj piše The Boring Company ujedno je i prvi takav proizvod. Mask nikada ranije nije izbacio nijedan odjevni predmet, ipak, kapa koju naplaćuje 20 dolara prodata je za samo dva dana u 6.400 primeraka.
A radilo se samo o promotivnom materijalu za kompaniju čija je primarna djelatnost – kopanje. Uslijedio je i čuveni bacač plamena.
Ilon je tako jasno stavio do znanja da za postizanje super poznatog i uspješnog poslovanja ne treba marketing od milion dolara, već dobar proizvod, i pametno korišćenje društvenih mreža.
Inače, Mask će ostati narednih 10 godina na čelu kompanije Tesla bez plate i bonusa. Međutim, ako na kraju tog perioda auto-proizvođač ostvari veliki napredak, i on će dobiti ogroman finansijski paket.
Na kraju, ako se pitate kako je njegov lični automobil završio u svemiru, on je to jednostavno objasnio krajem godine na Instagramu.
Testiranje rakete kao što je Falkon hevi, koja može da se pohvali kao trenutno najsnažnija na planeti, podrazumjeva teret u letelici. Naučnici obično koriste betonske ploče ili čelik, ali Mask kaže da je to “dosadno”.
“Nove rakete obično imaju simulaciju mase kroz čelične ili betonske blokove. To se činilo ekstremno dosadnim. Naravno, sve što je dosadno je užasno, naročito kada su u pitanju kompanije, zato smo odlučili da pošaljemo u svemir nešto neobično, nešto što stvarno osjećamo. Teret će biti originalni Tesla roudster, koji će svirati Space Oddity tokom orbite oko Marsa u trajanju od milijardu godina”, naveo je Mask. B92