Dok koristite, sada već, uobičajene AI alate i na društvenim mrežama provodite dobar dio vremena, postoji pet stvari koje tamo ne bi trebalo da objavljujete
Na raznim društvenim mrežama i platformama, kao što su Instagram, Facebook, Linkedin, X (bivši Twitter) i raznim drugim aplikacijama, većina ljudi danas je aktivni učesnik. Bilo da učestvuju u žestokim raspravama na platformi X, ili žele da ojačavaju svoj profil na Linkedin-u koristeći AI alate, korisnici moraju da znaju da će početi da ostavljaju neke informacije (htjeli to ili ne), koje mogu da ugroze njihovu bezbjednost i da na taj način dovedu u opasnost sebe ili svoju porodicu. Shodno tome, u nastavku pročitajte kojih je to pet stvari koje nikada ne bi trebalo da delite na društvenim mrežama, kako biste pomenute rizike izbjegli.
Ne treba nikako da zaboravimo da sve što napišemo, komentarišemo, ili podijelimo neku fotografiju ili video zapis, ostaje zauvijek na internetu. Kada previše dijelimo o sebi na društvenim mrežama, na određeni način „crtamo metu na leđima” i tako sebe činimo ranjivijim na sve vrste rizika, kao što su krađa identireta, prevare, lični napadi i slično.
Ovo su neki od prijedloga, koje je na listu onoga što ne treba da dijelimo na društvenim mrežama rasporedio portal SlashGear:
- Lični podaci
Vaša privatnost je ključna, pa shodno tome izbjegavajte da dijelite osjetljive informacije kao što su datum rođenja, adresa stanovanja ili detalji o ličnom životu, koje mogu da zloupotrijebe potencijalni prevaranati. Nisu vam svi prijatelji sa veba „baš prijatelji” na koje se možete osloniti i kojima možete vjerovati. Prevaranti uvijek traže informacije na društvenim mrežama koje im mogu pomoći da urade stvari kao što su provale u naloge ili prijave za kreditnu karticu na vaše ime.
Takođe, treba da izbegavate objave koje se odnose na gradove u kojima ste živeli, školu koju ste završili, vaše godine ili adresu. Prevaranti mogu i da iskoriste ove podatke za „fišing” poruke kojima vas mame da objavite još više svojih ličnih informacija, što posle koriste za različite sajber napade.
- Planovi za putovanje
Većina korisnika društvenih mreža je uzbuđena kada je u pitanju putovanje i to žele da podijele sa prijateljima. Definitivno je velika greška uraditi tako nešto, jer ostavljate vrata „na izvol’te”. Takve vrste informacija ukazuju kriminalcima da ste odsutni od kuće i čini vaš dom dobrom metom za provale. Takođe, dok ste na putu, ne dijelite podatke sa vaših računa iz restorana, jer oni sadrže barkodove i QR kodove sa kojih se lako može ustanoviti gdje se trenutno nalazite.
Takođe ne dijelite fotografije koje otkrivaju vašu lokaciju (koliko god to zvučalo loše), bar ne dok ste u tom trenutku na toj lokaciji, a ako baš morate da dijelite fotografije sa putovanja, barem nemojte da obilježavate lokaciju na kojoj se nalazite, već to učinite nakon što sa nje odete. Najsigurnija opcija u ovom slučaju je da to fotografije ipak dijelite kada se vratite sa puta.
- Fotografije i informacije o djeci
Prilikom objave fotografija i informacija o djeci, recimo na mreži Facebook ili Instagram, važno je da zapamtite da ne možete imati kontrolu šta se dalje dešava sa tim fotografijama i šta drugi rade sa podijeljenim informacijama. Osim gomile lajkova, rizik može da bude mnogo veći kada su u pitanju djeca. Čak i nakon što promijenite podešavanja na Facebook-u, dobra je ideja da ograničite ono što objavljujete. Ne zaboravite, da ne možete imati kontrolu nad tim gdje će i za šta da završi fotografija vašeg djeteta.
Pristup vašoj objavi mogao bi da otkrije raznim predatorima stvari kao što su ime vašeg djeteta, datum rođenja ili lokaciju, i tako ih dovede u različite vrste opasnosti.
- Sadržaji koji mogu da ugroze vašu bezbjednost
Ne dijelite detalje o tome gdje se nalazite ili šta posjedujete. Opet, kao neizbježna činjenica imamo to da ljudi vole da se pohvale na mrežama o tome gdje su, šta rade i šta su kupili. Ako ste pomislili da vaši kontakti i prijatelji već znaju gdje živite i radite pa je vrlo bezazleno da to i objavite, možda griješite. Tako otvarate mogućnost da vas prate „loši momci”, koji mogu da saznaju više o vašim kretanjima i interesovanjima, i to kasnije zloupotrijebe.
Ne dijelite informacije o vašim dragocjenostima na društvenim mrežama, kao što su novi automobil ili nešto slično, jer je to definitivno vrlo loša opcija. Dijeljenje ovakvih informacija mogu da vas učine metom za krađu. Isto važi za sve ostale dragocjenosti koje uključuju nakit, elektroniku, umjetnička djela i slično.
- Lažne vijesti ili prevara
Budite oprezni pri dijeljenju informacija i provjerite činjenice prije nego što podijelite neku vijest ili učestvujete u onlajn aktivnostima koje bi mogle da budu prevare. Skoro je nemoguće da se izbjegnu lažne vijesti i prevare na društvenim mrežama, a u doba kada su AI alati dostupni svima, prevaranti su usavršili svoju umjetničku formu do te mjere da je često vrlo teško napraviti razliku pravog od lažnog.
Problem je što i algoritmi društvenih mreža često pokupe ove laži i prevare i šire ih dalje. Budite skeptični prema senzacionalističkim i dramatičnim vijestima i čekajte potvrdu da su istinite prije nego ih podijelite na društvenim mrežama. Takođe, budite obazrivi kada su u pitanju nagrade i razna druga davanja u vidu poklona, jer je to često samo još jedna od sajber prevara.
Zapamtite da niko ne poklanja ništa na Internetu, a da zauzvrat ne traži nešto drugo. Dobar primjer za to su prevare koje uključuju poklone na Facebook-u ili Instagram-u, u kojima se od vas traži da podijelite objavu ili je komentarišete da biste dobili šansu za poklon. Pametno korišćenje društvenih mreža može da vam pomogne da ostanete povezani sa drugima, ali je važno da budete svesni potencijalnih rizika i vodite računa o onome što dijelite. Benchmark