NJUJORK – Pandemija korona virusa na jednu kompaniju, Amazon, imala isti uticaj kao i Drugi svjetski rat na cijelu industriju. Najveći internet trgovac na svijetu u ovoj je godini postao najbrže rastući privatni poslodavac na planeti, a brzina kojom otvara nova radna mjesta mogla bi ga učiniti najbrže rastućim poslodavcem uopšte.
Trenutno tu titulu drži Američka kancelarija za popis stanovništva, koja je svakih deset godina, pa tako i ove, privremeno zaposlila 500.000 ljudi kako bi popisali američko stanovništvo.
Ali, to je kratkotrajni skok i tu potražnju stvara država. Drugih sličnih primjera nema. Snaga Amazona u zapošljavanju stoga se upoređuje s potražnjom za radnicima u brodogradilištima tokom Drugog svjetskog rata i s brojnošću zaposlenih u građevinarstvu nakon što je rat završio i dok je trajala opšta obnova. Internet trgovac je u 2020. narastao na 1,2 miliona zaposlenih, što je 50 odsto više nego godinu prije, piše “Novac.hr“.
Prestigao Walmart
Ono što posebno iznenađuje ekonomiste jeste da je od početka godine dnevno otvarao više od 1.400 novih radnih mjesta. Istina, globalno, ali podatak je i dalje nezabilježen u korporativnoj istoriji SAD.
Da bi se shvatile te razmjere, dovoljno je to preslikati na hrvatske okvire. Sada kada je poznato da je Hrvatska pošta počela raditi za Amazon kao njen distribucijski centar za Hrvatsku i s potencijalom da se ta saradnja preslika na regiju, treba uzeti u obzir da je HP to postigao na temelju investicije u najsavremeniji sortirni centar u jadranskoj regiji, u kojem je pošta zaposlila više od 1.500 radnika – u posljednje tri godine, dodaje pomenuti portal.
Drugim riječima, Amazon na dnevnom nivou čini ono za šta jednom od najvećih poslodavaca u Hrvatskoj trebaju tri godine. U SAD je rekord u brzini zapošljavanja unutar jedne godine do 2020. držao Walmart.
Najveći privatni trgovac, odnosno kompanija koja upravlja najvećim brojem trgovina mješovitom robom u SAD, prije 20 godina uspio je odjednom, u samo 12 mjeseci narasti za 230.000 zaposlenih.
Walmart je najveći privatni poslodavac u Americi – ima 2,2 miliona radnika. Amazon se, pak, pokazao toliko žilavim u koronakrizi da je u julu čak dodatno ubrzao zapošljavanje. Privukao je 350.000 radnika, odnosno počeo otvarati nova radna mjesta brzinom od njih 2.800 dnevno.
Strukturna promjena
Dodatan izazov internet trgovac stvara ekonomistima zbog strukture potražnje i plata. Očekivalo bi se da je u potrazi isključivo za radnicima koji bi radili u skladištima, kao i dostavljačima. Amazon, naime, traži radnike u skladištima. Pri tome, dodatno zapošljava oko 500.000 dostavljača, koji nisu stalno zaposleni u kompaniji.
Ali, uporedo traži i hiljade programera te drugih IT stručnjaka, kojima isplaćuje konkurentske plate. Drugim riječima, generiše i veliku potražnju za bolje plaćenim radnim mjestima.
U SAD se već razgovara o dugoročnim učincima Amazonovog rasta jer radnike u skladištima i dostavljače plaća više od iznosa koji su fizički trgovci u SAD dosad bili spremni platiti prodavačima.
Walmart je odlučio da prati Amazon. Od početka godine povećao je broj zaposlenika za 180.000, a prodaju mu je u posljednjem kvartalu skočila 79 odsto. Treći igrač, Target, takođe raste u online prodaji, i to za 155 odsto. Agencije