ARILJE – Opština Arilje, sa 17.000 stanovnika, jedna je od rijetkih koja zapošljava čak 2.000 ljudi u malim i srednjim tekstilnim preduzećima.
U Arilju je sedamdesetih godina prošlog vijeka privatno preduzetništvo zaživjelo, a ova opština bila je poznata kao “srpski Mančester” zahvaljujući razvoju tekstilne industrije.
Tako su danas od 1.000 preduzetnika 120 tekstilne firme i radnje.
„Arilje je i danas srpski Mančerster što se tiče tekstilne industrije, koja je na visokom nivou, i po pitanju prihoda u opštinskom budžetu. Na teritoriji opštine ima više od 100 firmi koje zapošljavaju 2.000 radnika ne samo iz Arilja već i iz Užica, Lučana, Ivanjice i Požege. To je dokaz da je radne snage u tekstilnoj industriji sve manje“, kaže predsjednik opštine Arilje Predrag Maslar.
Ariljski tekstilci postali su krojači svog biznisa prvo u malim porodičnim radionicama.
Vlasnik Miteksa u Arilju Milan Radovanović kaže da su i oni počeli kao mala zanatska radnja.
„Kreće se sa jednim–dva radnika iz porodice, a onda kako se posao širi, zapošljava se više radnika. Mi smo počeli kao zanatska radnja, a danas, poslije 30 godina rada, imamo više od 70 radnika. Radna snaga je bitna u svakom kolektivu, osnov da možete dobro da funkcionišete. Imamo namjeru da se dalje kadrovski i tehnički osposobljavamo, jer samo tako možemo pratiti trendove savremene proizvodnje tekstila u svijetu“, priča Radovanović.
Ističe da su ariljski tekstilci preživjeli bezbroj kriza i opstali.
„Tokom pandemije korona virusa počeli smo da proizvodimo pleteninu koja je obrađena jonima srebra i ‘virus blokom’. Svjetska ekonomska kriza posebno se odrazila na tekstilnu industriju. Poskupio je transport i nabavka sirovina, došlo je do skoka cijena. Ali, opstali smo devedesetih, pa ćemo i sad“, naglašava Radovanović.
Preduzeće Stefan postoji takođe 30 godina, a njegov generalni direktor Milutin Stefanović ističe da su tekstilci u Arilju vredni, ali i prilagodljivi datim situacijama.
„Prošle godine smo se brzo preorijentisali na proizvodnju maski i dosta njih je izvezeno posebno u Njemačku. Pomogle su i mjere Vlade Srbije koje su stimulisale likvidnost u domaćoj maloprodaji. Tako da smo uspjeli da ostvarimo kontinuitet proizvodnje. Sada smo u drugoj polovini godine imali poskupljenje sirovina, energenata i drugog, ali to su situacije koje periodično dolaze i nadam se, prolaze“, priča Stefanović.
Navodi da i razvoj privrede posljednjih godina utiče na to da je malim preduzećima sve teže da opstanu i vodi ih ka ukrupnjavanju, što nije tako jednostavno. Takođe, ima problema i sa radnom snagom.
„Tendencija je da je sve manje mladih ljudi zainteresovano da radi u tekstilnoj industriji koja, inače, ne spada u neke atraktivne zarade. Tako da je trend da kada god se dešava rast zarada, tekstilna industrija tu dodatno trpi, jer ima svoje limite koji su na svjetskom nivou. Rješenje je u podizanju tehnološke opremljenosti, nivou znanja, marketinškog nastupa na tržištu da bi se obezbijedila prodaja i plasman. To je jedini način da zadržimo i atraktivnost i konkurentnost naših radnih mjesta“, naglašava Stefanović.
Ariljski tekstici ističu da je njihova roba i dalje brend, jer potrošač cijeni kvalitet domaćeg proizvoda, ne samo u Srbiji već i u regionu. To doprinosi da Arilje i dalje bude “srpski Mančester”.
Arilje je od 10 opština Zlatiborskog okruga treća opština po stepenu ekonomskog razvoja.
Borba na tržištu dostava ne prestaje: Nove vlasnike dobili su Donesi i Volt, a sada je “progutan” i Glovo
Preuzimanjem španskog dostavljača hrane Glovo od njemačkog giganta Deliveri Hiro neće doći do promjene brenda, platforme i menadžmenta a ulagaće se u efikasniju uslugu potvrdili su u kompaniji Glovo.