ZAGREB, Region će ove godine postati bogatiji za mnogo infrastrukturnih objekata u vazdušnom prevozu, a po svemu, ipak, prednjači Hrvatska.
Do kraja godine u promet će biti puštena nova vazdušna luka Zagreb, kapaciteta pet miliona putnika, što je investicija vrijedna više od 330 miliona evra.
Ali,ove godine bi trebalo da počnu radovi i na aerodromu na Rabu. Iako je reč o realativno malom ostrvu u sjevernom Jadranu, najavljuje se da bi taj aerodrom trebalo da ima kapacitet od 200.000 putnika godišnje, što je na nivou Rijeke. U aerodrom na Rabu planirano je ulaganje do 60 miliona evra.
I dok Hrvatska već ima primat u vazdušnoj infrastrukturi s ukupno devet operativnih aerodroma – sedam međunarodnih, Aerodrom Brač i Mali Lošinj, region dosta zaostaje.
Slovenija ima dva ozbiljna uzletišta, BiH u Sarajevu i Mostaru (postoje uzletišta u Banjaluci i Tuzli), a Srbija zapravo samo Beograd, iako se svako malo pokušava revitalizirati i Niš, a zanimljiv projekat je napravljen i u Kraljevu.
Crna Gora ima turističku vazdušnu luku u Tivtu i poslovnu u Podgorici. Makedonija je oba aerodroma, Skoplje i Ohrid, dala u koncesiju turskom operateru TAV-u.
Zanimljivo je da sve te zemlje planiraju da ove godine počnu nove investicije. Bosna i Hercegovina planira da napravi aerodrom u Bihaću, Srbija u Novom Sadu i Užicu, Makedonija u Štipu, a Crna Gora u Nikšiću.
Kako procjenjuje portal Ex-Yu Aviation News, projekat u BiH biće opterećen hipotekom neuspjeha aerodroma u Trebinju, u koju je uložen milionski iznos u izradu dokumentacije i konsultantske usluge, a godinama se nije krenulo s mrtve tačke.
Lokalne vlasti Bihaća planiraju da ulože milion evra u projekt, a očekuje se novac i od kantonalnih i državnih vlasti. Većinu novca ipak bi trebalo da osigura strateški partner.
Govori se da bi to trebalo da bude investitor iz Turske.
Pokrajinska vlada Vojvodine želela bi postojeće sportsko-poljoprivredno uzletište u Novom Sadu da pretvori u komercijalni aerodrom koji bi služio, primarno, za čarter, teretne i niskobudžetne letove. No, kako je lokacija samo sedamdesetak kilometara udaljena od beogradskog aerodroma “Nikola Tesla”, postavlja se pitanje njegove prave svrsishodnosti.
Srbija planira primarno da revitalizuje, uglavnom za istu svrhu kao i u Novom Sadu, uzletište u Užicu koje je, zbog tadašnje vojne namene, teško stradalo u udarima snaga NATO-a 1999. godine. Procjenjuje se da će za to trebati 19 miliona evra, a obnova bi mogla da bude završena ove godine. Poslovni.hr