SMEDEREVO, Strateško partnerstvo ruske kompanije “Uralvagonzavod” i “Željezare Smederevo” može biti “ozbiljan poduhvat”, ocijenili su ekonomisti.
Ekonomisti očekuju da proizvodnja bude pokrenenuta, a pregovori o investicijama i detaljima partnerstva prepuste profesionalcima.
Agencija za privatizaciju objavila je u petak da je na tender za izbor strateškog partnera za “Željezaru Smederevo”, od isteka roka, stigla jedna prijava – zavisnog preduzeća kompanije “Uralvagonzavod” iz Rusije.
Savjetnik za investicije Mahmut Bušatlija izjavio je da je kompanija “Uralvagonzavod” “prilično dobra i velika za ruske uslove”, ali da je proizvođač finalnih proizvoda i nije specijalizovana u proizvodnji čelika kao repro materijala.
Bušatlija smatra da je interes te kompanije, koja se nekada bavila i mašinama za vojsku, da pored “Željezare Smederevo” uzme i nekoliko srpskih preduzeća koja proizvode teškim građevinskim mašinama.
“To bi možda bila jedina ozbiljna solucija jer ‘Željezara’ sama po sebi ne može biti rentabilna sve dok se kriza u svijetu ne smiri i dok se u dobroj mjeri građevinarstvo ne vrati u okvire koje je imalo ranije”, istakao je Bušatlija.
Bušatlija je ocijenio da bi, u kombinaciji sa nekoliko firmi koje su se u Srbiji bavile proizvodnjom mašina i transportnih sredstava za željeznicu, strateško partnerstvo za “Željezaru Smederevo” moglo biti ozbiljan poduhvat, prije svega zanimljiv za Srbiju.
Visina ulaganja u “Željezaru” će, istakao je, zavisiti od pregovaračkih kapaciteta.
“Nisam siguran da tu postoje ljudi koji su profesionalci, time se kod nas obično bave političari”, naveo je Bušatlija, ocijenivši da bi, ukoliko bi ekipa za pregovaranje bila profesionalna, investicije mogle pasti na teret ruske firme.
Profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu Ljubodrag Savić očekuje da bi kroz partnerstvo mogla biti obnovljena proizvodnja u “Željezari Smederevo” i zaposliti određeni broj radnika.
“Da li polovina proizvodnje, da li više od toga. Da li će svi radnici naći zaposlenje ili neće, teško je procijeniti u ovom trenutku na osnovu ovako šturih informacija”, naveo je profesor Savić.
Savić smatra da će, imajući u vidu da je riječ o partnerstvu, ruska kompanija od Srbije očekivati značajnu pomoć – na primjer da dio radnika ode i da država preuzme brigu o njima, u vidu subvencija, “ili nešto ozbiljnije.”
Partnerstvo će u svakom slučaju biti mnogo bolje nego situacija u kojoj se trenutno nalazi “Željezara Smederevo”, gdje oko šest mjeseci nema proizvodnje ili je minimalna, a ljudi su na plaćenom odsustvu, naveo je Savić.
Profesor je ocijenio da bi bilo najbolje da država bude većinski partner i određuje pravila, ali da to nije realna varjanata i da u obzir dolazi druga opcija u kojoj će većinski partner biti ruska kompanija, a Srbija zadrži 20 ili 30 odsto udjela u “Željezari”.
“Taj odnos nije i ne mora sam po sebi biti loš. Mnogo su važniji elementi dogovora koji definišu šta će država preuzeti na sebe”, dodao je Savić, koji ne očekuje idealno rješenje koje će zadovoljiti sve interesea. Tanjug