SARAJEVO, Na konačnoj listi podjele dozvola za međunarodni prevoz tereta (CEMT) za 2010. godinu ima nepravilnosti, korišteni su dvostruki standardi zbog čega prevoznici traže od Ministarstva prometa i komunikacija BiH izvještaj o korištenju ovih dozvola.
Zaključeno je ovo na sjednici Odbora Udruženja međunarodnih cestovnih prevoznika tereta pri Spoljnotrgovinskoj komori BiH.
Ilija Damir Pehar, predsjedavajući Udruženja, tvrdi da ni ove godine kao ni ranijih raspodjela CEMT dozvola nije bila valjana, da obiluje nepravilnostima uprkos obećanjima iz Ministarstva prometa i komunikacija BiH da će dozvole biti podijeljene prema pravilima i transparentno.
“Ministar Rudo Vidović je obećao da će konačna lista biti objavljena 15. januara, a lista je objavljena na sajtu Ministarstva 30. marta. Kod raspodjele dozvola nije vođeno računa ko se bavi prevozom kao osnovnom djelatnošću, a kome je to dopunska djelatnost”, kaže Pehar.
Ističe da je Ministarstvo obećalo da će pratiti korištenje dozvola u ovoj godini te onima, koji ih ne koriste, oduzeti ih i dodijeliti drugima.
“Peti mjesec evo prolazi, a od toga ništa”, upozorava Pehar.
Smatra neprimjerenim i svojevrsno diskreciono pravo koje imaju resorni ministri na nivou države i entiteta zadržavanjem rezervi od 10 posto bilateralnih dozvola za državne potrebe.
“Trojica ministra dijele kome hoće 300 austrijskih i 200 italijanskih dozvola za kojima i vlada najveća oskudica, što nema nigdje na svijetu”, dodaje Pehar.
Milan Gačić, predsjednik Udruženja “Međunarodni transport” Banjaluka i član Odbora Udruženja međunarodnih cestovnih prevoznika tereta BiH, smatra da je ove godine podjela CEMT dozvola bila bolja nego ranije. Ističe da i sada ima nepravilnosti, ali nisu tolike “da bi prevoznici dizali revoluciju”.
“Stalno je zagovarano da budu utvrđeni jedinstveni kriteriji i sada kada je to učinjeno, kada je napuštena formula trećina dozvola za RS, a dvije trećine za FBiH, opet su nezadovoljni prevoznici iz Federacije BiH, što je nelogično”, konstatuje Gačić.
Dodaje da je najveći problem što za 2009. godinu nije napravljena konačna lista podjele dozvola, te Ministarstvo nije imalo evidenciju o korištenju dozvola, a što je trebalo da bude osnovni kriterij prilikom raspodjele dozvola za 2010. godinu.
“Najviše su pogođeni oni prevoznici koji nisu izmirili obaveze za PIO i zdravstveno osiguranje, jer je to bio eliminatorni kriterij za dobijanje CEMT dozvola”, kaže Gačić.
Sada najbitnijim smatra da Ministarstvo prometa i komunikacija BiH povede računa o iskorištenosti dozvola na mjesečnom nivou, da oduzima dozvole onima koji ih ne koriste i da ih dodjeljuje drugima.
Podjela CEMT dozvola godinama je praćena problemima i optužbama za nezakonitosti pri njihovoj distribuciji. Zbog nezakonitosti u podjeli dozvola u 2006. i 2007. godini početkom ove godine podignuta je optužnica protiv sedam službenika državnog resornog ministarstva. Prema izvještaju Parlamentarne istražne komisije, nepravilnosti je u ovom procesu bilo i u prošloj i 2008. godini.
Brojke
• 804 CEMT dozvole podijeljene u ovoj godini
• 284 autoprevoznika dobila CEMT dozvolu
• 349 prevoznika dostavilo dokumentaciju za dozvole
Potcjenjivanje
Prevoznici su izrazili protest što sjednici Odbora Udruženja međunarodnih cestovnih prevoznika tereta BiH nije prisustvovao Mladen Goluža, predsjednik Komisije za raspodjelu CEMT dozvola za 2010. godinu.
“Imali smo namjeru da sa Golužom detaljno analiziramo raspodjelu dozvola i postavimo konkretna pitanja, ali je Ministarstvo umjesto njega poslalo Selima Kopića, koji uopšte nije član komisije. Smatramo to potcjenjivanjem prevoznika”, kaže Milan Gačić, član Odbora Udruženja. Nezavisne novine