BEOGRAD, Cijene goriva na pumpama od 1. januara, po svemu sudeći, moći će slobodno da određuju trgovci. Sa početkom liberalizacije uvoza naftnih derivata, sve je izvjesnije da će država prestati da određuje maksimalne cjenovnike, jer Uredba o cijenama goriva još nije donijeta. Sirova nafta na svjetskom tržištu bilježi stalna poskupljenja, pa se uz nestabilan kurs dinara lako mogu očekivati i veće cijene na pumpama.
Na posljednjoj sjednici Vlade nije bilo riječi o novoj uredbi koja bi regulisala maksimalne iznose za gorivo. Tako se može očekivati da od početka sljedeće godine zaživi prijedlog ministarstva trgovine, kojim bi cijene benzina i dizela bile određene slobodno.
Iskustva pokazuju da poskupljenje goriva uzrokuje i rast drugih cijena. Ako država prestane da određuje najveće cjenovnike za benzin i dizel, i to prepusti naftašima, mogao bi se očekivati i rast inflacije. Postoji bojazan i da bi naftne kompanije mogle da dogovore cijene goriva. Čak i ako mali trgovci budu snižavali cijene, to neće znatno uticati na tržište. Analitičari smatraju da će Naftna industrija Srbije nametati cjenovnike, jer za razliku od konkurencije, ima sopstvenu preradu nafte u zemlji i dobru infrastrukturu.
– S početkom liberalizacije uvoza naftnih derivata, može se očekivati da benzinske pumpe imaju različite cijene – kaže Ljubinko Savić, savjetnik za energetiku u Privrednoj komori Srbije. – Ali, inflacija ne zavisi u velikoj mjeri od cijene goriva u maloprodaji, jer naša industrija kupuje jeftinije derivate kod veletrgovaca. A cijena u veleprodajama mogla bi čak i da se snizi. NIS je i dalje u prednosti, jer sam prerađuje naftu, pa će drugi određivati cijene prema njemu. U naredne dvije do tri godine ne treba strahovati od kartela, jer NIS zbog svojih kapaciteta ima dominantan položaj.
Prema Savićevim riječima, “Intermol”, OMV, EKO nemaju dovoljno razvijenu infrastrukturu da bi parirale NIS, naročito u veleprodaji.
– Mali igrači osnovali su Udruženje naftnih kompanija, pa tako pokušavaju da pariraju NIS – kaže Savić. – To bi se moglo smatrati pretečom kartela, a vrijeme će pokazati da li će tako i cijene biti formirane.
Mikrocjenovnici
Naftaši pričaju da bi sa liberalizacijom uvoza derivata i slobodnim formiranjem cijena, čak i pumpe iste kompanije mogle da imaju različite cijene. Jer, troškovi rada benzinske stanice, promet i konkurencija nisu jednaki na autoputu ili u manjim mjestima. Tako bi uskoro naftne kompanije mogle da počnu sa određivanjem “mikrocjenovnika”, kojim bi svaka pumpa imala sopstvene cijene u zavisnosti od poslovanja. Novosti