SARAJEVO, Delegati Doma naroda Parlamentarne skupštine BiH trebalo bi da u četvrtak, 17. septembra, na zahtjev Savjeta ministara BiH, razmatraju Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o platama i naknadama u institucijama BiH po hitnom postupku.
Donošenjem izmjena Zakona o platama i naknadama u institucijama BiH stvara se zakonska osnova za koncipiranje drugačijeg modela obračuna naknade za prevoz na posao i s posla koja se isplaćuje zaposlenima u institucijama BiH.
Dosadašnji model obračuna ove naknade, koji je baziran na utvrđivanju visine naknade prevoza na osnovu potvrda ovlaštenih prevoznika, pokazao je brojne nedostatke i u praksi doveo do problema koji za posljedicu mogu imati pokretanje velikog broja sudskih sporova sa neizvjesnim ishodom.
Takođe, Odluka o visini, načinu i postupku ostvarivanja prava na naknadu za prevoz na posao i prevoz s posla u institucijama BiH, koja reguliše pitanje ostvarivanja prava na predmetnu naknadu, pruža brojne mogućnosti za zloupotrebu prava po ovom osnovu.
Ukupni izdaci po ovom osnovu iz budžeta institucija BiH i međunarodnih obaveza BiH povećavali su se iz godine u godinu, i to u 2012. godini bili su 27.939.868 KM, u 2013. godini 28.541.474 KM, te u 2014. godini 29.017.863 KM.
Na sjednici će biti razmatran i Prijedlog zakona o dopunama Zakona o prekršajima u prvom čitanju, najavljeno je iz parlamenta BiH.
Uprava za indirektno oporezivanje /UIO/ BiH pokrenula je inicijativu za dopunu ovog zakona, ističući neusaglašenost Zakona o prekršaju sa zakonima o prekršaju Republike Srpske i Federacije BiH, zbog čega se Uprava suočava sa problemima prilikom pokretanja i vođenja prekršajnog postupka iz svoje nadležnosti.
Entitetski zakoni, između ostalog, propisuju mogućnost plaćanja novčane kazne koja je izrečena prekršajnim nalogom u manjem iznosu, tačnije 50 odsto od punog iznosa kazne, ako lice prihvati odgovornost za prekršaj i u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga plati polovinu kazne, oslobađa se plaćanja druge polovine izrečene novčane kazne.
Takođe, novim entitetskim zakonima predviđeno je da ovlašteni organ može prekršajnim nalogom izreći i zaštitnu mjeru oduzimanja predmeta, usljed čega dolazi do različitog postupanja ne samo UIO, već i nadležnih sudova.
Sve ovo negativno utiče, kako na interese stranaka i njihovu pravnu sigurnost, tako i na javni interes, a posebno na funkcionisanje institucije čija je nadležnost prikupljanje finansijskih sredstava od indirektnih poreza i ostalih prihoda i taksi u koje su, između ostalih, uključene i novčane kazne izrečene za prekršaje indirektnih poreza, koji su prihod Jedinstvenog računa.
Dnevnim redom sjednice predviđeno je i razmatranje Godišnjeg izvještaja Visokog sudskog i tužilačkog savjeta BiH, Izvještaja o radu Komisije za izbor i praćenje rada Agencije za prevenciju korupcije i koordinaciju borbe protiv korupcije Parlamentarne skupštine BiH za 2014. godinu, kao i Izvještaja o radu Agencije za prevenciju korupcije i koordinaciju borbe protiv korupcije za 2014. godinu.
Delegati Doma naroda parlamenta BiH trebalo bi da se upoznaju i o Informaciji o stanju bezbjednosti u BiH u 2014. godini, kao i da riješe neka kadrovska pitanja poput Prijedloga odluke o imenovanju članova Parlamentarne skupštine BiH u Parlamentarni odbor za stabilizaciju i pridruživanje između parlamenta BiH i Evropskog parlamenta, te izbora zamjenika direktora Agencije za zaštitu ličnih podatka u BiH.
U planu je i davanje saglasnosti za ratifikaciju više međunarodnih sporazuma BiH sa drugim državama i institucijama.
U skladu sa Poslovnikom o radu Doma naroda, prije rasprave o dnevnom redu, delegatima će biti omogućeno postavljanje pitanja.
Početak sjednice zakazan je za 11.00 časova. Srna