SOFIJA, Bugari i Rumuni danas će pustiti u funkciju most “Dunav dva”, dugačak blizu dva kilometra, koji će preko najduže evropske rijeke spajati bugarski grad Vidin sa rumunskim gradićem Kalafatom.
Njegova izgradnja košta 282 miliona evra, od kojih je 106 obezbijeđeno iz evropskih fondova, a ostatak iz nacionalnih budžeta Bugarske i Rumunije. Sagrađen je na dijelu Dunava gdje je širina rijeke 1,3 kilometara.
Sporazum o izgradnji mosta između vlada Bugarske i Rumunije potpisan je prije 13 godina, a današnjoj ceremoniji, kako je saopšteno iz bugarske vlade, prisustvovaće bugarski predsjednik Rosen Plevnelijev i premijer Plamen Orešarcki, rumunski premijer Viktor Ponta, članovi vlada dvije države, narodni poslanici i evropski komesar za regionalnu politiku Johanes Han. Najavljeno je i prisustvo bugarskog patrijarha Neofita.
Most je dio panevropskog transportnog “Koridora četiri” i od suštinskog je značaja za stanovnike jugoistočne Evrope, ali u ovom trenutku i idealna putna i željeznička veza Nirnberga i Drezdena preko Beča, Praga, Bratislave i Budimpešte do Sofije, Soluna i Istanbula.
Most na Dunavu kod Vidina ima četiri drumske trake, po dvije u svakom pravcu, željezničku prugu, dva trotoara i biciklističku stazu.
Bugari očekuju da će nakon stavljanja mosta u funkciju oživjeti grad Vidin. Rastojanje između Vidina i rumunskog grada Krajova je 98 kilometara, a između Vidina i Sofije 245 kilometara. Pedesetak kilometara je i rastojanje između Zaječara u Srbiji i Vidina, pa se očekuje da će veliki dio državljana jugoistočne Srbije koristi ovaj most.
Neke autobuske kompanije već su najavile direktne autobuske linije između Zaječara i Krajove, te Vidina i Krajove.
Drumski i pješački saobraćaj će se kontrolisati na rumunskoj, a željeznički na bugarskoj strani.
Prema procjenama, očekuje se da tokom prve godine preko mosta prođe ukupno 415.000 vozila, od čega 186.000 putničkih automobila, 20.000 autobusa, 209.000 kamiona, 4.745 prelazaka voza, od kojih 730 putničkih i 4 015 teretnih.
Za korišćenje mosta biće naplaćivana mostarina u iznosu od šest do 37 evra, u zavisnosti od vrste prevoznog sredstva. Biciklisti i pješaci oslobođeni su mostarine.
“Dunav dva” je drugi most na riječnoj granici između Bugarske i Rumunije, koja je dugačka 470 kilometara. Prvi most podignut između bugarskog grada Ruse i rumunskog Đurđeva izgrađen je 1954. godine i nazvan “Most prijateljstva”.
Ideja o mostu kod Vidina na sjeverozapadu zemlje pojavila se 1909. godine, kada su poslanici iz Vidinske oblasti, i danas jedne od najnerazvijenih, predložili Narodnom sobranju i vladi izgradnju mosta na Dunavu.