BITERFELD – Evropa je zavisna od Kine kada je riječ o litijumu. Zato se u Njemačkoj gradi prva i vjerovatno najveća rafinerija za preradu te sirovine na Starom kontinentu.
Evropa na putu ka “zelenoj budućnosti” ima problem: industriji su potrebne sirovine. A da bi se napredovalo u proizvodnji baterija, sirovine kao što je litijum od suštinskog su značaja.
Međutim, hemijska prerada sirovina u materijale pogodne za baterije je komplikovana. Zato bi nova litijumska rafinerija u Biterfeldu na istoku Njemačke mogla da postane ključ za nove lance snabdijevanja. I prva te vrste u Evropi.
Trenutno u frankfurtskoj laboratoriji kompanije AMG litijum, hemičari testiraju i prate procese koje su razvili za preradu litijum-hidroksida. Traže načine za uklanjanje nečistoća iz sirovine. Ono što smisle u laboratoriji, kasnije će se reprodukovati u industrijskom procesu.
Prerada litijuma u toj firmi počinje u Brazilu, iskopavanjem spodumena, vrste kamena koji sadrži dragoceni litijum. Taj kamen se Brazilu drobi i prerađuje.
“U prvoj fazi, brodom šaljemo spodumen-koncentrat u Kinu”, objašnjava za DW Štefan Šreder predsjednik upravnog odbora firme AMG litijum. Razlog za to je što za sada nema druge rafinerije koja može da preradi taj materijal.
Zatim se iz Kine tehnički nedovršen proizvod vraća nazad u njemački Biterfeld, gdje se prerađuje do konačnog kvaliteta potrebnog za baterije. To je mjesto gdje bi trebalo da bude podignuta nova rafinerija.
Biterfeld-Volfen je grad sa na istoku Njemačke. “AMG litijum” tu priprema industrijsku proizvodnju – između ostalog i zato što tu ima mjesta za planirano širenje pogona. Još uvijek se finalizuju detalji vjerovatno najveće litijumske rafinerije u Evropi. U početku će proizvoditi čak 20.000 tona litijum-hidroksida godišnje.
Međutim, zbog pada cijena litijumskih proizvoda, investiranje je postalo teže.
“Trenutno su ljudi veoma oprezni kada je riječ o ulaganju novca u litijumske projekte. Na aktuelnom nivou cijena teško je opravdati investiciju”, kaže Šerer.
Za ovo postrojenje AMG je dobio 5,5 miliona evra od njemačke pokrajine Saksonije-Anhalt. I neke druge evropske vlade žele da obezbijede subvencije za izgradnju sopstvene infrastrukture za preradu važne sirovine.
Nedavno je stupio na snagu Evropski zakon o tzv. kritičnim sirovinama, koji bi trebalo da smanji zavisnosti EU u lancima snabdijevanja. U njemu se postavlja cilj da se u Evropskoj uniji do 2030. godine deset posto materijala vadi, 40 posto prerađuje i 15% reciklira. Plan je da nikad više od 65 posto neke sirovine ne dolazi iz jedne jedine zemlje-snabdevača.
Litijumska rafinerija AMG u Njemačkoj vjerovatno će doprinijeti postizanju tih ciljeva. Prvi ugovori sa kupcima širom Evrope već su potpisani.