BERLIN , Niski troškovi proizvodnje u inostranstvu više ne privlače velike njemačke koncerne, koji su ponovo otkrili da im kvalitet domaće izrade donosi prednosti, pokazali su rezultati ankete sprovedene među 1.500 firmi.
Tokom posljednje tri godine, prebacivanje proizvodnih pogona u inostranstvo opalo je za 40 odsto. Dok je 2006. fabrike u inostranstvu otvaralo 15 odsto svih industrijskih firmi, danas to čini samo devet odsto preduzeća.
“Preduzeća koja su prebacila pogone u inostranstvo da bi smanjila troškove prije svega zbog jeftinije radne snage danas uviđaju da su se ti troškovi i u drugim zemljama povećali, tako da to više ne donosi željenu prednost”, izjavio je direktor Saveza industrije Vili Fuks.
On je dodao da su se, u zemljama u koje su njemački koncerni prebacivali proizvodnju, “javljali problemi s kvalitetom kakvih ovdje nije bilo”.
Sve veći broj firmi se “vraća kući”, a posebno je veliki broj “povratnika” iz zemalja istočne Evrope koje su prije pet godina pristupile Evropskoj uniji. Tamošnje plate su se tokom posljednjih godina drastično povećale, tako da su te zemlje izgubile prvobitnu atraktivnost.
Oni koji još otvaraju fabrike u inostranstvu, radije odlaze u Aziju – posebno rado u Kinu, iako i tamo lako može da dođe do razočaranja.
Stručnjak Saveza njemačke industrije, Štefen Kinkel, prenosi da “to pokazuje da sa tako velike kulturne i jezičke udaljenosti nije lako koordinisati pogone s ciljem da se ostvari ušteda”.
Čak ni ekonomska kriza nije podstakla seobe firmi u inostranstvo. Fuks kaže da “preduzeća vode računa da baš u vrijeme krize maksimalno iskoriste svoje kapacitete u Njemačkoj, da bi obezbijedili radna mjesta”. Zbog toga je Savez njemačke industrije u specijalnom saopštenju za novinare napisao da je “Made in Germany” jači nego “low cost” (niski troškovi).