KRAGUJEVAC, U Srbiju godinama unazad stiže odjeća i obuća koja nije kvalitetna i u većini slučajeva riječ je o otpadu, a država nema načina ili ne želi da kontroliše kvalitet te robe, rekao je potpredsjednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Zoran Nikolić.
Izražavajući žaljenje što odavno nije bilo sistematske kontrole odjeće i obuće, Nikolić u izjavi za Tanjug ocenjuje da je riječ o sistematskoj nebrizi države.
“To je sistematska nebriga države, jer ne postoje standardi u zemlji kojima bi se ispitao materijal od kog su napravljene, recimo, patike u smislu kakav to materijal mora da bude, koliko mora, primjera radi, ljetnih kiša da izdrži. To su zaista neke stvari koje prije svega nisu moralne, a onda nisu ni normalne. Dokle će tako biti, ja zaista ne znam, ali se bojim da smo lošim putem krenuli”, ocjenjuje Nikolić.
Potrošači Srbije u prošloj godini podnijeli su više od 12.000 pritužbi, a najčešće se žale na kvalitet obuće, odjeće, tehnike, tekstila, finansijskih usluga, na kvalitet isporučenih usluga kao što su gas, električna energija.
“Na osnovu reklamacija i prigovora, najviše pritužbi potrošača se odnosi na obuću, prije svega, na patike. Nedavno smo imali slučaj da je kupac bukvalno nakon dva nošenja i jednog kišnog popodneva u gradu reklamirao patike zato što su se oljuštile, a zvaničan odgovor trgovca na reklamaciju bio je da nisu za kišno nego za sušno vrijeme. Da li to znači da treba da se izujemo kada pada kiša”, kaže Nikolić.
Od ukupnog broja pritužbi potrošača, dodaje Nikolić, dvije trećine je pozitivno riješeno u korist kupca.
“Dvije trećine pritužbi je pozitivno riješeno, ali ima još procesa koji su u toku. Nekada posredujemo između trgovca i potrošača, a kada trgovac to ne želi, prinuđeni smo da idemo na proces arbitraže i medijacije. Nekada dođe i do sudskih tužbi”, kaže Nikolić.
On dodaje da su pojedine reklamacije odbačene, a nije trebalo, zbog čega se išlo na vještačenje.
“Vještačili smo nekoliko patika u akreditovanoj labaratoriji i pokazalo se da potrošač nije kriv zbog nedostatka koji se pojavio na patici”, rekao je Nikolić.
Naglašavajući da je na desetine pritužbi potrošača stiglo do suda, Nikolić vjeruje da će ubuduće takvih tužbi biti znatno više, ukoliko se nešto ne preduzme u kontroli robe koja ulazi u Srbiju.
“Već postoje neki prijedlozi kako da se oforme posebni sudovi, ili makar sudije za potrošačke sporove, gdje bi svaki potrošački spor bio izuzet iz redovne procedure, da bude brz, da ne bude skup i gdje bi dostupan, da, recimo, potrošač iz Kragujevca ne mora da ide u Beograd na arbitražu ako mu je sud dostupan u svom gradu”, rekao je Nikolić.
Pored tih problema koji muče sve potrošače u Srbiji, Kragujevčani imaju dodatni – godinama dobijaju račun za sistem objedinjene naplate, gdje je i grijanje i to sa ugrađenim mjeračima potrošnje, bez specifikacije.
“Pune dvije godine Stambeno preduzeće koje izdaje taj račun obećava da će nabavati nekakav novi softver kako bi korisnici usluga, kao što je grijanje, na računu dobijali specifikaciju potrošnje i obračuna, ali do danas ništa”, navodi Nikolić. Tanjug