NJUJORK – Kvalitetan proizvod i dopadljivo pakovanje više nisu dovoljni. Kupci u svijetu su još zahtjevniji.
Traže nove ukuse, organsku i bio-hranu, proizvode koji imaju priču i sve to na jedan klik. Najveća takva platforma je “Amazon”, koji kompanijama otvara vrata tržišta sa 350 miliona potrošača. Tri srpske firme sklopile su sa “Amazonom” ugovor o saradnji.
Kada se udruži čuveni američki roštilj sos i srpska šljiva dobije se preliv koji je osvojio američke kupce. Dopadaju im se i namazi od srpske maline i pečuraka.
“Proizvodnja je znatno povećana s obzirom da je Amazon sada jedan od naših najvećih kupaca, a pošto planiramo dalje ulaganje u ovo tržište, smatramo da će se u budućnosti to još više pokazati“, kaže Tatjana Avramov iz kompanije “Ril red” iz Bečeja.
Ističe da su mjesec i po dana nakon prve pošiljke već spremali novu, duplo veću.
Da bi se stiglo do cilja bio je potreban veliki rad i podrška da se istraži tržište, razvije proizvod i obezbedi ulazak na američko tržište.
“Iz našeg iskustva, ključni izazovi su ispunjenje preduslova izvoza i Amazonovih logističkih standarda, kao i imati uvoznika i distributera u Sjedinjenim Američkim Državama, skladište i prodajni nalog na Amazonu”, objašnjava Vasilije Ćetković iz kompanije “Kovoli”,
Nikola Stanišić iz kompanije “Šumska Tajna” smatra da je američko tržište samo po sebi dosta zahtevno.
“Mi smo pre samog izlaska morali da odradimo naše etikete po njihovim standardima. To znači da se menjaju kompletno vrednosti u nutritivnoj tabeli”, kaže Stanišić.
Projekat je podržala i američka Agencija za međunarodni razvoj (USAID) u okviru Programa podrške za konkurentnu privredu.
“U Srbiji se nalazi puno mladih, inovativnih kompanija koje prave divne proizvode. To su pravi mali biseri i njima je potrebna samo mala pomoć kako bi tehnološki unapredili svoje proizvode, možda unapredili malo teksturu svog proizvoda, lepo upakovali u atraktivna pakovanja i predstavili se na pravi način stranim kupcima”, smatra Jasmina Debeljak iz USAID-a.
Na Amazonu je prošle godine bilo dva i po miliona prodavaca sa više od 120 miliona proizvoda, dok je prema poslednjim procenama vrednost kompanije 1,2 hiljade milijardi dolara.
“Osećaj je i dobar i malo zastrašujuć. Tek predstoje dalja ulaganja kako bi se u toj trci međuvelikim igračima uspeo ostvariti značajan uspeh”, kaže Tatjana Avramov.
Nikola Stanišić smatra da se benefit više odrazio na buduće klijente i na buduće distributere u ostalim zemljama sveta nego na sam promet i finansijski benefit u ovom trenutku.
Ima naznaka da bi na Amazonu uskoro mogle da se nađu i neke srpske firme van sektora prehrane.