BEOGRAD, Narodna banka Srbije /NBS/ analizirala je povećan broj prigovora klijenata jednog broja banaka u maju i junu na povećanje kamatnih stopa na kredite u otplati kao rezultat povećane marže i utvrdila da određeni ugovori sadrže odredbe koje nisu u skladu sa principima dobre poslovne prakse, odnosno kod kojih se postavlja pitanje zakonitosti pojedinih odredbi.
NBS je 15. juna zatražila od svih banaka da hitno preispitaju odredbe ugovora i zakonitost opštih akata, kao i da u slučaju potrebe, izvrše neophodna usklađivanja prema pozitivnim propisima, te da o provedenim i planiranim aktivnostima obavijeste NBS u roku od 30 dana.
Banke, na čiji je rad uložen najveći broj prigovora, već su donijele odluke o vraćanju kamatne stope – marže na nivo prije njenog povećanja, o čemu su obavjestile i svoje klijente, dok neke banke smatraju da su njihovi opšti uslovi poslovanja i ugovori u skladu sa propisima, saopštio je NBS.
NBS smatra da je neophodno da banke razmotre povećanje kamatnih stopa na kredite u korištenju, naročito one koje su to učinile poslije 30. septembra 2008. godine i da pronađu odgovarajuće zajedničko rješenje sa klijentima.
Najveći broj banaka obavjestio je NBS da će njihovi nadležni organi u što kraćem roku preispitati odluke o promjeni kamatne stope, odnosno povećanju marže, te da će preduzeti aktivnosti na usaglašavanju opštih akata sa propisima i o tome obavjestiti NBS.
Banke napominju da je za sprovođenje svake korekcije potreban određeni period za operativne i tehničke aktivnosti, navodi se u saopštenju.
NBS će u sklopu redovnih supervizorskih aktivnosti sagledavati i zakonitost opštih akata banaka, a u pripremi je i podzakonski akt koji treba da reguliše ova pitanja u skladu sa principima najbolje svjetske prakse.