SMEDEREVO – Nakon otpuštanja radnika, stečaja, privatizacije i višegodišnjih problema s proizvodnjom, kapije nekadašnjeg jugoslovenskog giganta za popravku vagona “Želvoz” iz Smedereva ponovo su otključane, zapošljavaju novi kadar, a sa “traka” ovog preduzeća nedjeljno izlazi pet do šest novih vagona.
Sunovrat ovog preduzeća trajao je do 2015. godine, kada je na višedecenijski nemar, loše upravljanje i nenamjensko trošenje novca, zbog čega se i dalje vode sudski postupci, stavljena tačka i otvoren stečajni postupak. Generalni direktor “Želvoza” Milorad Stojković kaže da očekuje bolje dane za kompaniju, ali i Smederevo, pa je konkurs za prijem novih radnika stalno otvoren, a nada se da će u narednim godinama biti još više ugovorenih poslova kako bi opet imali 2.000 zaposlenih, koliko ih je nekada i radilo u ovoj firmi.
“U proteklom periodu uspeli smo ponovo da dobijemo sve licence koje postoje u našoj državi jer smo ih prethodno izgubili zbog stečaja. Na tenderu smo od ‘Železnica Srbije’ dobili posao popravke 160 teretnih vagona, 50 već popravljamo, a prve završene vagone smo isporučili prošle nedelje”, kaže Stojković.
Preduzeće je u posljednjih godinu i po ugovorilo poslove vrijedne 1,5 miliona evra, pa je plan, kaže Stojković, da do kraja godine u hale uđe još 50 do 60 radnika zbog povećanog obima posla.
Međutim, “muku muče”, objašnjava Stojković, s nedostatkom obučene radne snage pa radnike traže po cijeloj Srbiji, a “kradu” i radnike iz fabrike “Goša”, koja je nedavno otišla u stečaj.
Iako su hale “ostarjele”, ispod njihovih krovova bruje nove mašine, za sada u dvije smjene, kako bi se što prije popravili teretni vagoni, cisterne i oštećeni i grafitima išarani putnički vagoni. Među 160 radnika su i varilac, majstor Jovica Đokić, koji 29 godina popravlja vagone u “Želvozu”, i pomoćnik, mladi bravar Kriziju, “nasljednik” majstora Joce. Priča majstor Joca da mladi neće “da uče školu za bravare i varioce, sramota ih, šta li, svi bi da budu menadžeri”, a na pitanje da li je posao težak pa se zato mladi ne odlučuju da ga prihvate, majstor Joca kaže:
“Nije baš ni teško, a nije baš ni lako, ali plate su redovne, nisu loše, ima i prekovremenih sati pa zaradimo 50.000 do 60.000, a to je solidna plata”, a zatim stari majstor zove svog mladog kolegu pa ga hvali, da ne bude da baš niko neće mlađi da “krpi” pokvarene vagone.
“Radim već četiri meseca kao bravar, dobar sam, hoću da naučim”, zadovoljan je Kriziju Jakov novim radnim mjestom, “ide posao, nije loše, izbacujemo po pet šest novih vagona svakih pet dana”.
Da bi bio jasan i da se zna da će dobro obučiti mlade koji dođu da rade u “njegovu halu”, majstor Joca poručuje:
“Ja kad zavarim vrata, to ne puca”.
A koliko je za Smederevo i njene žitelje važna ova fabrika, priča i jedina žena koja je svakog dana u halama ovog giganta, okružena majstorima, inženjer mašinstva Biljana Mutavdžić. “Očekujemo i nadamo se da će u narednim godinama biti dosta posla, da vratimo staru slavu koju smo nekada imali. Za Smederevce ovo mnogo znači, pre svih, onima koji su nekada ovde radili i koji su na polovini radnog staža. Sve su to ljudi s iskustvom, a gradu obnova proizvodnje znači mnogo jer će biti zaposleno dosta mladih kadrova”, kaže Mutavdžićeva.
Direktor Stojković podsjeća da su prvo obnovljene mnoge mašine nakon godina “ležanja” pod prašinom i da ponovo mogu da popravljaju i 1.000 vagona godišnje. Kako bi izvozili iz Srbije, očekuju narednih nedjelja još jedan sertifikat koji će preduzeću omogućiti da odmjeri snagu na međunarodnim tenderima s najvećim svjetskim igračima.
“Želvoz” se inače prostire na 20 hektara zemljišta u Smederevu, a sa oko 95.000 kvadratnih metara hala i pogona jedno je od najvećih takvih preduzeća u ovom dijelu Evrope. Tanjug