BERLIN, Uslovi pod kojima će Njemačka pomoći proizvođaču automobila “Opel” da izađe iz krize još nisu utvrđeni, dok istovremeno njihov američki vlasnik “General Motors” ponavlja da će biti prinuđen da zatvori svoje tri fabrike u Evropi i bez posla ostavi 11.000 radnika.
“Pomoći ćemo da budu spasena radna mjesta ali, na žalost, još nismo postigli dogovor”, rekla je njemačka kancelarka Angela Merkel u redovnom nedjeljnom obraćanju javnosti.
Na posljednjem u nizu sastanaka sa njemačkim ministrom privrede Karlom Teodorom cu Gutenbergom, rukovodstvo “General Motorsa” obećalo je da će prilagoditi svoj plan za spasavanje koji je njemačka vlada prethodno odbila kao neodgovarajući.
“Mora biti promijenjen sam koncept tog plana za spasavanje”, objasnila je njemačka kancelarka i obećala da će učiniti sve što je u njenoj moći da bude pronađeno rješenje, prihvatljivo za 25.000 radnika “Opela”.
Rukovodstvo “Opela” zatražilo je 3,3 milijarde dolara državnih garancija, ali stručnjaci smatraju da je za spas tog automobilskog giganta potrebno daleko više novca.
Prema tvrdnjama njemačkih medija, plan rukovodstva “Opela” predviđa zatvaranje pogona u Bohumu u zapadnoj Njemačkoj, u Ajsenahu u istočnom dijelu zemlje i fabrike u Antverpenu na sjeveru Belgije. Sa 11.000 ljudi u Njemačkoj, koji bi u tom slučaju ostali bez posla, čelni ljudi “Opela” smatraju da bi uštedjeli oko 949 miliona evra. Alternativno rješenje navodno je otpuštanje “samo” 3.500 ljudi, ali uz istovremeno smanjenje plata za one koji budu ostali na poslu.
Neki mediji tvrde da “Opel” traži u stvari četiri milijarde evra direktne pomoći, a ne 3,3 milijarde u kreditnim garancijama, kao što je to ranije bilo objavljeno. S druge strane, njemački mediji upozoravaju da “Opel” u njemačku državnu kasu ne plaća ni jedan cent i da sav profit odlazi u Detroit njihovom vlasniku “General Motorsu”.
Analitičari upozoravaju da se prilikom donošenja odluke o pomoći Njemačke “Opelu” mora voditi računa o kompleksnoj vlasničkoj strukturi uspostavljenoj između njemačke fabrike automobila i sjedišta kompanije u Detroitu. Berlin brine to da bi njihova pomoć “Opelu” mogla da završi u SAD i zbog toga je oprezan pri davanju podrške.
Problemi u “Opelu” izbili su na površinu nakon što se “General Motors” našao na ivici bankrota. Američkog vlasnika njemačke kompanije spasila je administraciji SAD državnom pomoći, ali je nastavak podrške uslovila izradom konkretnih planova za restrukturiranje poslovanja. Da bi došao do novog kredita američke vlade, “General Motors” je najavio zatvaranje ili prodaju svojih evropskih fabrika, što bi najteže pogodilo Njemačku, budući da “Opel” zapošljava desetine hiljada radnika, a od njega zavisi još veći broj zaposlenih u partećim djelatnostima.