VAŠINGTON, Nedovoljna bezbjednost na putevima u Evropi i centralnoj Aziji negativno djeluje na ekonomski i socijalni razvoj zemalja tog regiona, ocijenila je Svjetska banka.
U izvještaju “Suprostavljanje ‘smrti na točkovima’ – kako postići da putevi u Evropi i centralnoj Aziji budu bezbjedni” objavljenom nakon Prve svjetske ministarske konferencije o bezbjednosti na putevima navode se obim, karakteristike i uzroci problema na putevima.
Problem bezbjednosti na putevima mnogo je veći u zemljama ZND, istočne i centralne Evrope, Balkana i Baltika nego u zapadnoj Evropi iako je i broj vozila i broj pređenih kilometara po vozilu manji, navodi se u izvještaju.
Brzom rastu broja povreda i smrtnih ishoda u saobraćajnim nesrećama u regionu doprinosi kombinacija slabih kapaciteta u upravljanju bezbjednošću, propalih puteva, nebezbjednih vozila, nedosljedne primjene propisa i još niza faktora.
Zato “bezbjednost na putevima redovno predstavlja jednu od ključnih komponenti u saobraćajnim projektima Svjetske banke”, istakao je menadžer za sektor saobraćaja u Evropi i centralnoj Aziji u Svjetskoj banci Henri Kerali dodajući da se “može učiniti i više”.
U izvještaju se zaključuje da su za efikasnu nacionalnu strategiju bezbjednosti u saobraćaju neophodni sistematski multisektorski pristup i politički jako i tehnički kompetentno tijelo za koordinaciju.
Takođe se navodi da je, prema dostupnim podacima, u 2008. na putevima Srbije bila 16.651 saobraćajna nesreća sa gotovo 900 smrtnih ishoda i više od 22.000 povređenih.
Globalni kreditor saopštio je i da će u Srbiji u okviru projekta Koridora 10 podržati primjenu novog Zakona o bezbjednosti saobraćaja koji stupa na snagu idućeg mjeseca.
Podrška Svjetske banke biće usmjerena na formiranje multisektorskog kooridnacionog tijela, razvoj nacionalne strategije bezbjednosti u saobraćaju, stvaranje baze podataka o saobraćajnim nesrećama i nabavku opreme.