BEOGRAD, U avgustu su potrošačke cijene snižene 0,2 odsto, što predstavlja nastavak tendencije stabilnih cijena, s obzirom da je u protekolm periodu ove godine ostvaren ukupan tekući rast od 1,7 odsto, pokazuje analiza Ministarstva trgovine Srbije.
Navodi se da su cijene od početka godine bile stabilne, osim u januaru i aprilu, kada je ostvaren rast od 1,4 i 0,6 odsto, i po osnovu povećane niže stope PDV, odnosno viših cijena voća i povrća.
Inflacija mjerena međugodišnjim rastom, odnosno od avgusta prošle do avgusta ove godine iznosi 1,5 odsto i na približnom je nivou iz juna ove godine.
Sniženje cijena u avgustu rezultat je smanjenja cijena, prije svega kod hrane i bezalkoholnih pića, gdje je evidentiran pad od 0,3 odsto, po osnovu nižih cijena neprerađene hrane 0,7 odsto i usluga fiksne telefonije u nacionalnom saobraćaju 7,6 odsto.
Kretanje potrošačkih cijena u narednom periodu, u značajnoj mjeri, zavisiće od kretanja cijena primarnih poljoprivrednih proizvoda, regulisanih cijena i kursa dinara. Procjena je da bi inflacija u narednim mjesecima mogla da vrati u granice dozvoljenog odstupanja, odnosno da bi se do kraja godine približila ciljanoj (četiri plus minus 1,5 odsto), tj. projektovanoj inflaciji od 5,5 odsto za ovu godinu.
Značajan uticaj imale su i cijene komunikacija i odjeće i obuće, koje su snižene za po 1,5 odsto, zatim namještaja, pokućstva i tekućeg održavanja stana 0,7, zdravstva 0,3 i alkoholnih pića i duvana 0,2 odsto.
Povećanje cijena je registrovano kod rekreacije i kulture 1,1, restorana i hotela 0,4, transporta 0,3 i stana, vode, električne energije, gasa i drugih goriva 0,2 odsto.
Imajući u vidu učešće ovih grupa u strukturi potrošačkih cijena, kao i ostvareno sniženje, odnosno povećanje cijena, dejstvo tih promjena se odrazilo na opšti rast potrošačkih cijena od 0,2 odsto.
Rast cijena u avgustu ove godine ostvaren je kod oko 30,5 odsto obuhvata proizvoda i usluga, s tim što su više cijene, u intervalu od 1,1 odsto do osam odsto evidentirane kod mesa, ulja i masti, voća, gasa, nekih medicinskih proizvoda, telefonske opreme, bašte, biljaka i cvijeća, paket aranžmana, električnih aparata za ličnu njegu, što iznosi oko 18,7 odsto obuhvata. Tanjug