MOSKVA, Kompanije koje otkupljuju sopstvene akcije su najaktivnija kategorija kupaca na berzama SAD, pokazali su rezultati istraživanja analitičara brokerske kompanije LPL, Džefrija Klajntopa.
Među drugim grupama investitora, čisti kupci akcija su samo privatni investitori, dodaje taj stručnjak. Ostali iz osnovnih grupa – hedž fondovi, strani i institucionalni investitori, kao i insajderi su čisti prodavci akcija, pokazalo je istraživanje zasnovano na podacima Sistema federalnih rezervi, Ministarstva finansija SAD, istraživačke kompanije Faktset risrč (FactSet Researć) i drugih podataka.
Većinu kupovina akcija obavljaju same kompnije. Ta činjenica teško da se može smatrati zdravom, ali to je ono što jeste, rekao je Klajntop.
Prema podacima agencije koja prati dešavanja na berzama, 2013. godine američke kompanije su potrošile 598 milijardi dolara na kupovinu sopstvenih akcija. To je drugi po veličini taj pokazatelj u istoriji. Maksimum je bio 2007. godine.
U prvom tromjesečju ove godine kompanije su otkupile svojih akcija u vrijednosti 188 milijardi dolara, što je takođe najviše od 2007. godine, prenijela je ruska agencija Interfaks.
Uprkos tome što otkup akcija ima niz pozivnih uticaja na kompanije, stručnjaci ukazuju na niz problema. Najočigledniji rezultat otkupa je rast tražnje akcija i, samim tim, njihova vrijednost. Manje uočljiva posljedica, smanjenje broja akcija u opticaju, dovodi do povećanja zarade po akciji, čak iako realnog povećanja prihoda nema.
Neki stručnjaci navode da top menadžeri kompanija koriste otkup akcija da manipulišu kotacijama, jer im to omogućava da postignu bolje pokazatelje u poređenju sa realnim.
Istraživanje je pokazalo da je rast dobiti po akciji polovine kompanija koje čine indeks S&P 500 u prvom tromjesečju ove godine bilo uslovljeno smanjenjem broja akcija u otpicaju, a ne realnim povećanjem profita. Tanjug