BEOGRAD, Iza akcijskih sniženja cijena u marketima u Srbiji, često se kriju poskupljenja.
Trgovci pribjegavaju starim oprobanim trikovima da, najprije, određenoj robi osjetno podignu cijene, a potom je spuste, zapravo na realnu cijenu. Tako se poskupljenjima otvara put na „mala vrata“.
Tako, početkom sedmice povećaju cijene svježeg mesa za 100 dinara, a za vikend najave pojeftinjenje za 30 dinara, sa primamljivim natpisom „akcija“, „veliko sniženje“. Uvjeren da je u vikend-kupovini uštedio, potrošač, u stvari, plaća više.
– Kod akcijskih ponuda, primjetno je da je ranije na akcijama uglavnom bila tehnika, dok se danas na popustu mogu vidjeti i prehrambeni proizvodi – kaže Vera Vida, predsjednica Centra za zaštitu potrošača Srbije CEPS. – To je upravo jedan od pokazatelja u kolikoj mjeri siromašimo iz dana u dan i koliko slabi potrošačka korpa. Postoje pravila kako se oglašava akcijska roba: izdvajanjem na vidljivo mjesto, sa istaknutom cijenom prije i poslije pojeftinjenja, a ukoliko rok upotrebe ističe i to treba jasno da bude istakunto.
Petar Bogosavljević, predsjednik Pokreta za zaštitu potrošača, upozorava da, ipak, postoje neka pravila igre u akcijskim sniženjima, koja valja poštovati.
– Udruženje trgovine pri Privrednoj komori donijelo je ranije akt, kojim se iz ugla fer konkurencije uređuje oblast sniženja cijena – objašnjava Bogosavljević.
– Kako je dogovoreno, ne može biti stalnih rasprodaja, a vidimo da, ipak, kriza primorava mnoge da svakodnevno raznim akcijama mame potrošače. To znači da je svaki kupac postao dragocjen. Nužno je tačno informisati potrošače koliki su popusti i koja je bila prethodna cijena.
I trgovci ističu da je svaki kupac dragocjen, posebno u uslovima manje tražnje i besparice. Kažu da su na mnogobrojnim akcijama cijene i do 50 odsto povoljnije, kao i da je danas teško sniženjima prikriti poskupljenje, jer većina građana mjeri svaki dinar. Uz razna akcijska sniženja, zato nude dodatne olakšice – bonove, kupone, „dva proizvoda po cijeni jednog“, poklone.
Manje, ali ne i jeftinije
Proizvođači imaju svoje trikove da prikriju poskupljenja. Tako je u trgovinama sada gotovo nemoguće naći nekada uobičajena standardna pakovanja. Gramažu mijenjaju svi proizvođači, od suhomesnatih prerađevina do sredstava za ličnu higijenu. Na rafovima su „smanjena“ pakovanja čokolade, kutije keksa ili grickalice, a pri tome je vrlo sitnim slovima zapisano da je u ambalaži manje i do 50 grama. Manje grama, međutim, ne znači manju cijenu. Naprotiv, čokolada od 75 grama staje gotovo isto kao i ona „teža“ za 25 grama. Novosti