BEOGRAD, Nacionalna aviokompanija Srbije “Jat ervejz” biće oslobođena dugova radi privlačenja stateškog partnera sa kojim će biti osnovan novi srpski avioprevoznik, izjavio je danas Milutin Mrkonjić, ministar saobraćaja.
– Jat najzad mora da bude skinut sa dnevnog reda. To je jedno od preduzeća od kojih mnogo toga zavisi u našoj zemlji – kazao je Mrkonjić.
On je istakao da će Vlada Srbije stvoriti uslove za rješavanje problema “Jat ervejza” jer “strateškog partnera “Jatu” traži već godinama i nije ga još našla”.
Mrkonjić je kazao da su se nedavno pojavili novi potencijalni strateški partneri (Etihad), zbog čega je vlada već donijela odluku da se osnuje novo preduzeće sa nekom uspješnom aviokompanijom.
Osnovna ideja je, prema njegovim riječima, da dio ljudi ode u penziju ili uzme socijalni program, a dio da ostane u novom preduzeću koje će biti oslobođeno dugova, kako bi mogao da se privuče strateški partner.
Takođe, naveo je Mrkonjić, biće razmotren ranije sklopljen ugovor sa “Erbasom” koji bi mogao da se iskoristi za kupovinu ili lizing novih aviona.
Planirano je da nova srpska aviokompanija može već prvu godinu da završi na “pozitivnoj nuli” i kasnije da ostvaruje prihode.
– To je ono što čekamo u narednih mjesec dana – da završimo taj posao zajedno sa cijelom vladom koja je angažovana u tom projektu – naveo je on.
Ministar finansija i privrede Mlađan Dinkić je ranije izjavio da se tokom nedavnog boravka srpske delegacije u Abu Dabiju došlo na ideju da se aviokompanija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata “Etihad” uključi u čitav ovaj projekat tako što bi “Etihad” preuzeo na sebe državne garancije od 140 miliona dolara, a zauzvrat bi postao suvlasnik Jata.
Riječ je obnovi starog aranžmana sa “Erbasom” za lizing 12 novih aviona za šta bi nova kompanija dobila državne garancije od 140 miliona dolara, rekao je Dinkić.
Prema njegovim riječima, razlog zbog koga bi “Etihad” bio zaintersovan za ovakav aranžman je što je ova država voljna da investira u srpsku poljoprivredu ne bi li sebi obezbjedila prehrambenu sigurnost, ali su joj za to potrebni adekvatni logistički centri – luka na Dunavu i kargo terminal na beogradskom aerodromu za transposrt svježeg voća i povrća.
Prema nekim procjenama za restrukturiranje “Jata” potrebno je između pet i sedam miliona evra. Toliko novca bi zatvorilo socijalni program u zavisnosti od broja zaposlenih koji će se dobrovoljno prijaviti za odlazak iz firme, a koji bi po godini radnog staža dobili 300 evra.
Dugovi bi ostali starom Jatu koji će najvjerovatnije otići u stečaj, a obavezu prema povjeriocima će preuzeti država.
Srećna okolnost je da “Jat” prema dobavljačima iz inostranstva nema nijedan evro duga, a povjerioci su domaće firme u državnom vlasništvu.
Osnivanje nove nacionalne aviokompanije bila je ideja prethodne vlade koja je 2010. donijela tu odluku i godinu dana kasnije raspisala tender za izbor strateškog partnera, ali se nije javio nijedan ponuđač.
Jat je bio ponuđen na prodaju i 2008. godine, ali se i na taj tender niko nije javio, a još od 2007. kao potencijalni partneri Jata u medijima su se provlačili ruski “Aeroflot”, “Island er”, “Turkiš erlajns”, “Baltik avijejšn sistems”, konzorcijum domaćih privrednika, “Er Azija” i sada “Etihad”. Tanjug