BEOGRAD, Sindikat radnika željezničke infrastrukture upozorio je danas da bi između četiri i pet hiljada radnika Željeznica Srbije moglo da ode na prinudni odmor.
“Subvencije države za željeznicu u iznosu oko 15 milijardi dinara ne garantuju isplatu ličnih dohodaka do kraja godine”, izjavio je na konferenciji za novinare predsjednik tog reprezentativnog sindikata Perica Đorđević.
Ističući da su prihodi od prevoza putnika i robe u odnosu na projekciju manji za oko tri milijarde dinara i da će toliko nedostajati za pokrivanje troškova, prije svega za naftu, struju i održavanje voznih sredstava, on je dodao da je za rukovodstvo jedno od rješenja u slanju radnika na prinudni odmor.
Đorđević je kazao da su dobili uvjeravanje generalnog direktora da se to neće dogoditi, ali da ne vjeruju u to, jer će željeznica stati ukoliko se ne pokrije taj manjak.
Sindikalci su naveli da je prihod u robnom prevozu opao za 40 odsto, na šta je u velikoj mjeri uticao i pad proizvodnje u Željezari Smederevo.
“Pozivamo predsjednika države i novu vladu da pomognu srpskim željeznicama i da na njeno čelo ne postave političku ličnost već nekog profesionalca iz Željeznica Srbije koji bi mogao da riješi probleme tog sistema”, istakao je Đorđević.
On je rekao da je najava mogućnosti prinudnih odmora, kao jedinog načina uštede i nepostojanje sveobuhvatnog plana prevazilaženja ovakve finansijske situacije “katastrofalna i samo je odlaganje sloma sistema”.
Željeznice Srbije imaju, prema njegovim riječima, oko 18.500 radnika i oko 4.500 zaposlenih u ćerkama firmama “koji su odavno pušteni niz vodu” i na koje se ne odnosi mogućnost slanja na prinudne odmore.
Đorđević je naglasio da Željeznice Srbije ne mogu da iskoriste veliki broj odborenih kredita, za koje je vlada Srbije dala garancije, “zbog nesposobnosti poslovodstva na realizaciji tenderske procedure, ali i nedostatka projekata”.
On je naveo da je najbolji primjer nemogućnost realizacije ruskog kredita od 800 miliona dolara namijenjenog srpskoj željeznici, jer Vlada Srbije nije predvidjela neophodna sredstva za izradu projektne dokumentacije i pokrivanje drugih indirektnih i zavisnih troškova, koji su preduslov za aktiviranje već izdatih garancija.
Predsjednik Konfederacije slobodnih sindikata Srbije Ivica Cvetanović je kazao da je neophodno da se što prije uspostavi socijalni dijalog sa novom vladom kako ne bi prestao da radi željeznički sistem i da bi sindikati morali da imaju “debatnu stolicu” u parlamentu da bi mogli da utiču na donošenje odluka, što je slučaj u nekim drugim zemljama. Tanjug