BANJALUKA, TUZLA – U većini auto-škola širom BiH u posljednje vrijeme smanjeno je interesovanje kandidata za sticanje vozačke dozvole za kamion, a kako kažu naši sagovornici, mladi ljudi više ne žele da budu profesionalni vozači zbog loših uslova rada.
Milenko Stanetić, direktor auto-škole “Volan” iz Banjaluke, kazao je za “Nezavisne novine” da je jako loša situacija što se tiče zainteresovanosti kandidata, te da ih bukvalno nema.
“Ljudi bježe. Ne žele da rade ovaj posao, a naročito mladi. Oni vide svijet nekim drugim očima. Ne vide da stoje u kolonama, negdje na rampama na utovaru”, rekao je Stanetić.
Kako je, kazao profesionalni vozači su sada uglavnom penzioneri.
“Nakon korone je krenula velika ekspanzija i velika potražnja za polaganjem C kategorije, ali se uglavnom radilo o ljudima srednje životne dobi”, rekao je Stanetić za “Nezavisne novine”.
Pojasnio je da ove godine bilježe mnogo manju zainteresovanost nego čak godinu dana ranije.
“Cijena polaganja vozačkog ispita za kamion je oko 1.000 evra”, kazao je Stanetić.
Da se bilježi manji broj kandidata koji bi polagali za vozača kamiona, rekli su i u auto-školi “Autoprom” Tuzla.
“Kod nas se bilježi pad interesovanja posljednjih nekoliko mjeseci. Mladi ljudi ne vide ovo zanimanje kao budućnost”, kazali su za “Nezavisne novine” iz ove auto- škole.
Dodali su da je kod njih u posljednji dva, tri mjeseca povećan broj kandidata koji žele da polažu za vozača autobusa, ali i veći broj za motocikle.
Sa druge strane, iz banjalučke auto-škole “Ivić” ističu da je kod njih zainteresovanost kandidata za polaganje C kategorije ista kao ranijih godina.
“Budući da godinama vlada velika potražnja za vozačima kamiona u inostranstvu i kod nas, sam tim raste i zainteresovanost za polaganje vozačkog ispita za kamione”, kazali su iz auto-škole “Ivić” za “Nezavisne novine” i dodali da imaju kandidata možda čak i više nego ranijih godina.
Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS, ističe da firme u Srpskoj već godinama vape za profesionalnim vozačima, te da trenutno fali oko 25.000 do 30.000 vozača.
“Mladi uopšte nisu zainteresovani da polažu za C kategoriju, a nije ni čudno, jer su uslovi rada profesionalnog vozača kod nas ravni nuli, krenuvši od gužvi i čekanja na granicama, pa dalje”, kazao je Grbić za “Nezavisne novine”.
Dodaje da i ono malo vozača koji su ostali u BiH iz dana u dan odlaze u inostranstvo da rade.
Kako je rekao, plate vozača kamiona nisu nikakve, te istakao da prevoznik ne može da isplati pristojnu sumu vozaču kada ne može sve na vrijeme da realizuje zbog dugih čekanja na granici.
“To je glavni razlog što se niko ne odlučuje na obuku za profesionalnog vozača”, rekao je Grbić za “Nezavisne novine”.
Dodao je da se često dešava da vozači na graničnim prelazima stoje u kilometarskim kolonama, jer danima ne mogu preći na teritoriju BiH.
“Kolona zna biti duga i do deset kilometara. Ljudi gube strpljenje. Vozači kamiona nerijetko se nađu u neprijatnim situacijama”, kazao je Grbić.
Banjalučanin Aleksandar D., koji je nakon stečenog iskustva za vozača kamiona napustio BiH i sada vozi kamion u Sloveniji, kaže da se na taj korak odlučio zbog toga što želi svojoj porodici omogućiti bolju materijalnu situaciju jer su plate kamiondžija na zapadu mnogo veće nego kod nas.