– Izgradnja naplatnih kućica, održavanje autoputa i konsultanti biće finansirani iz prihoda od akciza
– Izgradnja autoputa Banjaluka – Doboj koštala 402 miliona evra
BANJALUKA – Direktor „Autoputeva Republike Srpske“ Dušan Topić rekao je danas da su milionske nabavke za koje je ovo preduzeće raspisalo tendere početkom godine planirane i ranije, ali da su čekali povećanje akciza kako bi bio obezbijeđen novac za njihovo finansiranje.
Topić je na konferenciji za novinare, koja je danas održana u prostorijama „Autoputeva“, govorio o rezultatima samita koji je održan u Lonodu i planovima za izgradnju novih autoputeva, ali i o izgradnji autoputa Banjaluka – Doboj i o milionskim tenderima koje je ovo preduzeće raspisalo početkom 2018.
„Autoputevi RS“ su proteklih sedmica raspisali nekoliko milionskih tendera, među kojima i onaj za angažovanje konsultatanata za izgradnju mreže autoputeva „težak“ 9,4 miliona KM, za održavanje autoputa „9. januar“ u narednom četvorogodišnjem periodu „težak“ 6,4 miliona maraka, te za izgradnju naplatnih kućica na dionici Banjaluka – Gradiška za koje planirano 3,5 miliona KM, a o čemu je CAPITAL prvi pisao.
Topić: Konsultanti jesu skuplji nego što smo mi navkli, ali su neophodni
Topić je rekao da su „Autoputevi“ u zadnje dvije sedmice raspisali desetak javnih nabavki, a da je jedan broj njih planiran i ranije, ali da se čekalo povećanje akciza.
„To su nabavke koje se većinom sprovode početkom godine, međutim bilo je pitanja zašto tako puno javnih nabavki odjednom i to se dovodilo u vezu sa izbornom godinom. Imali smo jedan broj velikih nabavki koje smo planirali finansirati novcem od akciza, nakon njihovog povećanja. Međutim, s obzirom na to da nije dolazilo do povećanja, mi smo tri godine morali da radimo rebalans poslovanja i da te nabavke prebacujemo za sljedeću godinu. Sada smo dočekali da je usvojen Zakon o akcizama i u situaciji smo da raspišemo te nabavke“, rekao je Topić.
On je dodao da se to, prije svega, odnosi na zatvaranje sistema naplate na autoputu Banjaluka – Gradiška, što podrazmijeva tender za izbor izvođača za izgradnju tih objekata, zatim nadzor nad tim radovima i tender za opremu.
Kazao je da je jedna od nabavki sa kojima se čekalo dok se ne povećaju akcize i angažovanje konsultanata i dodao da je njihovo angažovanje bilo uslov i kreditora i ozbiljnih kompanija.
„Ti savjetnici treba da budu angažovani na tri oblasti i to tehničku, pravnu i finansijsku. Insistira se da reference budu visoke, da eksperti pojedinačno budu iskusni, ali da takve budu i kompanije koje apliciraju. Zbog toga su to mnogo veći iznosi u odnosu na one na koje smo mi navikli“, kazao je Topić.
Rekao je da „Autoputvei“ već šest godina angažuju konsultante i da su imali dobra iskustva iako nisu imali potpisan neki veliki ugovor o koncesiji ili o javno-privatnom partnerstvu.
Ekroprijacija zemljišta na autoputu Banjaluka-Doboj koštaće 40 miliona evra
Naglasio je da će izgradnja autoputa Banaluka – Doboj koštati 402 miliona evra i da će u potpunosti biti finansirana iz kredita.
Takođe, dodao je i da su „Autopuevi“ uputili Vladi RS informaciju u iznosu koji je ovo preduzeće iz vlastitih izvora potrošilo za ovaj autoput.
Rekao je da je ovo preduzeće uložilo oko 60 miliona evra, te da je u to uračunata kompletna izgradnja Mahovljanske petlje i eksproprijacija zemljišta na autoputu. Kazao je da je oko polovine tog iznosa otišlo na Mahovljanksu petlju, a polovina za ekproprijaciju.
„Ta eksproprijacija još nije završena, u toku je dodatna eksproprijacija za pristupne saobraćajnice i računamo da ćemo na to do kraja projekta potrošiti još oko deset miliona evra“, istakao je Topić.
Kazao je da će nakon zavšetka autoputa Banjaluka – Doboj biti uspostavljen potpuno drugačiji sistem naplate i da očekuje da će biti veći broj vozila na autoputevima, a samim tim da će se povećati i prihod od naplate putarine.
„Radićemo dodatnu analizu dosadašnjih iznosa koja bi trebalo da rezultira blagim smanjenjem dosadašnjih cijena“, kazao je on.
U Londonu razgovarano o novim dionicama
Kada je u pitanju samit u Londonu, Topić je rekao da je na marginama tog skupa upriličeno potpisivanje memoranduma o razumijevanju između Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) s jedne strane i dva entitetska ministarstva saobraćaja i veza.
„Ovaj memorandum pokriva naredne tri godine i planirane projekte koji bi se finansirali kreditom EBRD-a. Onje značajan, jer je EBRD planirala da se povuče iz BiH, ali se od toga odustalo i memorandum je potpisan u sklopu planiranja investicija za naredni period. Što se tiče RS u memorandumu su spomenuta dva projekta, a fokus je, naravno, na Koridoru 5C. Radi se o dvije dionice i to od buduće petlje Rudanka prema jugu do entitetske linije, a druga dionica od Vukosavlja do Podnovlja. To je dionica koja je planirana da se sufinansira sa Evropskom investicionom bankom (EIB). To su neki planovi, jer memorandum nije obavezujući“, rekao je Topić.
On je najavio u naredne dvije sedmice i potpisivanje sporazuma sa EIB-om o novom kreditu od 47 miliona evra za završetak autoputa Banjaluka-Doboj, za koji je Narodna skupština RS nedavno dala saglasnost. Kazao je da će tada biti potpisan i ugovor za grant sredstva Evropske komisije u iznosu od 6,8 miliona evra za moste preko Save kod Gradiške.
Rekao je da će tenderska dokumentacija za ovaj most biti spremna u martu, a da od politike zavisi da li će tada biti i raspisana ova javna nabavka.
CAPITAL: Marina Čigoja