BEOGRAD, U prevari sa otkupom besplatnih akcija za deset mjeseci od skupih impulsa inkasirano pet miliona dinara. Polovina otišla oglašivaču, a ostatak Telekomu Srbija.
Zvoni telefon i javlja se automatska sekretarica i do detalja objašnjava kako da prodate besplatne akcije. Licitira se iznosom od 800 evra po akciji, a snimljeni glas drži pažnju slušaoca dok on mašta šta sve može da priušti ovim novcem. I dok otkucavaju skupi impulsi građanin ni ne sluti da je upravo postao žrtva još jedne prevare u Srbiji.
Prema saznanjima ekipe „Politikinog” „Potrošača” u proteklih deset mjeseci (od aprila 2009. do januara ove godine) više od 20.000 građana okrenulo je brojeve 0900 201 301 i 0900 700 070 vjerujući da će prodati besplatne akcije.
Umjesto toga na račun firme SZR „Bananica” iz Lazarevca i „Telekoma Srbija” slilo se više od pet miliona dinara od potrošenih telefonskih impulsa. Osim obećanih „kula i gradova”, dobili su samo visoke telefonske račune jer, kako je kasnije pokazala inspekcijska istraga, nijedna akcija nije se pojavila na tržištu, niti je otkupljena.
“Na prvom broju minut iz fiksne mreže je koštao 50 dinara s maksimalnim trajanjem razgovora od 10 minuta, dok se samo uspostavljanje veze s drugom linijom plaćalo 30, a svaki započeti minut 40 dinara”, kažu u Tržišnoj inspekciji.
Slučaj je otkriven tako što je prijavljen Tržišnoj inspekciji. Građanin koji je vjerovatno bio žrtva prevare javio je inspektorima da je sumnjivo poslovanje firme koja navodno preko telefona otkupljuje akcije.
Kako bi za kratko vrijeme privukla što više lakovjernih građana, „Bananica” iz Lazarevca oglasila se kao agencija „Delta trejd”. Međutim inspektori koji su otišli na teren na navedenoj adresi nisu našli pomenutu agenciju, već su u “Telekomu Srbija” na osnovu potpisanog ugovora o pružanju telefonskih usluga na brojevima s dodatnom cijenom platforme, saznaje da iza „Delta trejda” stoji, u stvari, SZR „Bananica” iz Lazarevca.
Prema ugovoru „Telekom” se obavezao da će omogućiti servis i tehničku pripremu i redovno mjerenje saobraćaja, a „Bananica” da je odgovorna za sadržaj usluge, ispunjava sve uslove i garantuje za vjerodostojnost usluge, ali je u obavezi i da informiše građane o cijeni poziva.
“Kada je posao sklopljen, usluga o otkupu besplatnih akcija oglašena je na Radio televiziji Srbije i TV Pinku od aprila prošle godine do januara, kada su krenule naše kontrole. Građani koji su videli oglas, javljali su se na ove telefone, ali nikada nisu razgovarali sa nekom osobom, nego uvek sa automatom koji je na naki način „pregovarao” s njima”, kažu u inspekciji.
Na pitanje da li su akcije uopšte mogle da se prodaju na ovaj način, oni kažu da je moguće u slučaju kada brokerske kuće sa ovlašćenjem sklapaju posebne ugovore.
To naravno u slučaju ove firme nije bilo moguće, što je u izjavi inspektorima potvrdila Ljiljana Desić, vlasnica SZR „Bananica” iz Lazarevca . Ona je priznala i to da za deset mjeseci nijedna transakcija nije obavljena već da su samo trajali pregovori.
Firma je za to vrijeme zaradila 2,4 miliona dinara, samo od impulsa iz fiksne telefonije i oko 270.000 dinara za pozive iz mobilne telefonije. To je, inače, samo polovina ukupnog prihoda od oko 5,3 miliona dinara koliko je inkasirano za deset mjeseci. Polovina je završila na računu „Telekoma Srbija”, jer je to precizirano ugovorom. Sa ovim brojevima uspostavljeno je 19.882 poziva iz fiksne i oko dvije hiljade iz mobilne mreže.
“Koristeći lakomislenost građana koji su tokom ovih poziva davali svoje podatke i slušali informacije o akcijama ostvarena je velika zarada. Zabranili smo ovakvo oglašavanje, podneli prekršajne prijave i slučaj prosledili Ministarstvu unutrašnjih poslova. Upozoravamo građane da smo došli do saznanja, da se na ovaj način oglašavaju i druge usluge i da budu obazrivi”, – kažu u Tržišnoj inspekciji. Politika