Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

    5. Decembra 2025. — 16:55

    Nastavlja se rat banaka i UIO

    5. Decembra 2025. — 15:43

    Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

    5. Decembra 2025. — 14:20

    Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

    5. Decembra 2025. — 13:31
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Gorivo u Srbiji najskuplje u regionu

    2. Decembra 2025. — 08:17

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    Lažni “crni petak”: Čak 96 posto prodavnica u FBiH napravilo prekršaj

    1. Decembra 2025. — 14:16

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Za devet mjeseci BiH posjetilo 1,53 miliona turista

    8. Novembra 2025. — 08:03

    “Gas-Petrol” preuzeo većinski udio u “Potkozarju”

    5. Decembra 2025. — 12:28

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17

    EU odlučila: Do 2027. prekid uvoza ruskog gasa

    3. Decembra 2025. — 10:15
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Menadžeri u RS ne prepoznaju prednosti “mistery shopping-a”

Menadžeri u RS ne prepoznaju prednosti “mistery shopping-a”

adminadmin19. Februara 2013. — 11:402 komentara8 minuta čitanja

mystery-shopper2BANJALUKA, Nekada davno u poslovnom okruženju važilo je mišljenje da su kupci komplikovana stvorenja koja donose profit. Međutim, ovakva shvatanja doživjela su veliku transformaciju kada su svjetski menadžeri uvidjeli da je zadovoljan kupac (uz kvalitetan proizvod) jedini pouzdan način za dobijanje i očuvanje reputacije njihovih preduzeća.

Novinar CAPITAL-a: Jelena Despotović

U tu svrhu inostrane kompanije već godinama koriste poslovni alat „mistery shopping“ – odnosno tajnu kupovinu za unapređenje svojih usluga kako bi pridobili povjerenje što većeg broja kupaca i poboljšali plasman proizvoda na globalnom svjetskom tržištu.
U današnjem poslovnom svijetu kvalitet usluge trebalo bi da postane neizostavan dio poslovanja svake kompanije, a građani za svoj novac najmanje što treba da očekuju je ljubaznost, pristupačnost i naklonost trgovaca. „Mystery shopping“ ili tajno kupovanje je poslovni alat za mjerenje kvaliteta usluge sa ciljem poboljšanja usluge i povećanje prodaje, pri čemu adekvatno pripremaljeni tajni kupci (koji se pretvaraju da su pravi kupci) posjećuju prodajna mjesta po unaprijed ustanovljenom scenariju, vrše potrebna zapažanja i zatim o tome izvještavaju.
Svjetska istraživanja već godinama pokazuju da se samo četiri odsto nezadovoljnih kupaca žali, ostali jednostavno odlaze kod konkurencije, a njih čak 68 odsto odlazi jer su nezadovoljni ponašanjem prodajnog osoblja. Tu su i pritužbe za koje kompanije ne znaju, jer svaki nezadovoljan kupac o tome obavijesti drugih devet do 20 osoba, a dobro je poznato da je pet do 10 puta skuplje privući novog, nego zadržati postojećeg kupca. Kako se se ovako nešto ne bi događalo, potrebno je da svaka kompanija zna kako je vide kupci.

 
Firme u RS ne interesuje zadovoljstvo kupaca
U Republici Srpskoj ne postoji nijedna agencija za pružanje „mistery shopping“ usluga, iako se ovakav način ispitivanja tržišta pokazao veoma efikasan u svijetu i već godinama se primjenjuje u susjednoj Sloveniji i Hrvatskoj. Jedina agencija koja na teritoriji BiH obavlja aktivnosti tajne kupovine je „Global Market Solutions“ iz Sarajeva, a sa menadžerima iz Republike Srpske su od 2009. godine ostvarili tek oko desetak projekata. Sve to mystery_shoppingupućuje kako domaći poslodavci pretjerano ne mare da li su njihovi klijenti zadovoljni dobijenom uslugom, jer rijetko i naručuju usluge tajnog kupca koje se prvenstveno ogledaju u nezavisnim procjenama radnih procedura, kodeksa ponašanja i ličnih iskustva koje imaju klijenti.
„Domaći rukovodioci i menadžeri u određenoj mjeri prepoznaju da korištenjem ovog poslovnog alata doprinose poboljšanju kvaliteta usluge u svom poslovanju, ali treba naglasiti da ‘mystery shopping’ kod nas još nije zaživio i dosegao nivo u odnosu na svjetske trendove ili čak naše komšije“, poručuju u agenciji GMS.
Inače, agencija „GMS“ je registrovana 2006. godine kao prva i jedina „mystery shopping“ agencija u BIH, a od tada svojim klijentima pružaju usluge tajne kupovine, i to po svjetskim standardima mystery shopping industrije, slijedeći poslovne standarde i etičke smjernice krovne evropske mistery shopping asocijacije (MSPA).
U sedmogodišnjem radu ove agencije tajni kupci su (na zahtjev klijenata) posjećivali različite trgovačke lance, banke, salone i servise automobila, telekomunikacijske kuće, benzinske pumpe, „call centre“, franšize, hotele, restorane, parfimerije, butike odjeće i obuće, kina, kurirske službe, ali i državne ustanove.
U današnjem poslovnom okruženju kvalitet usluge je nešto bez čega poslovanje jedne kompanije je nezamislivo i podrazumijeva se samo po sebi. Međutim, ukoliko kvalitet usluge izostaje vrlo lako se isti nedostatak i uočava.
U „GMS“ poručuju kako je pogrešno mišljenje da „mystery shopping“ mogu koristiti samo oni koji su u direktnom kontaktu sa krajnjim kupcima, jer tajna kupovina je u funkciji svih kompanija kojima je stalo do njihovih kupaca i koje nadziru i mjere kvalitet vlastitih poslovnih procesa radi kontinuiranog poboljšanja kvaliteta usluge. „Mystery shopping“ nije fokusiran isključivo na interakciju kupca i prodajnog osoblja, već na cjelokupno iskustvo kupaca na koje, osim prodajnog osoblja, utiču i prostor, proizvod, cijena, način pružanja usluge i dr.
Ukratko, tajnom kupovinom se mjeri dosljednost primjene postavljenih standarda poslovanja određene kompanije kao što su: izgled i čistoća prostora, uspostavljanje prvog kontakta s kupcima, pružanje informacija i davanje savjeta, prodavčevo poznavanje proizvoda, izgled i pristup prodavača te njegove prodajne vještine, način postupanja s reklamacijama i pritužbama kupaca, poznavanje poslovnih procesa, pridržavanje propisanih procedura i zakonskih odredbi, način promovisanja novih proizvoda, uspješnost provođenja promotivnih aktivnosti kao što su nagradne igre, usklađenost svih marketinških napora, stepen nuđenja i način prezentacije vlastite marke, brzinu i efikasnost telefonske komunikacije, prodajni proces preko interneta, brzinu i kvalitetu odgovora kupcima e-mailom….

 

Iskustva Slovenije
Usluge „mistery shoppinga“ već sedam godina veoma su tražene u Sloveniji, koliko na slovenačkom tržištu posluje i agencija „Temidia“ iz Maribora. Najčešći naručioci usluga ove agencije su kompanije i preduzeća iz oblasti uslužnih djelatnosti – u maloprodaji, hotelima, bigstock_Mystery_Shopper_2556829-1restoranima, bankama, osiguravajućim kućama. Međutim, ove metode istraživanja do sada još nisu primjenjivali u javnom sektoru ili državnoj administraciji.
„Firme iz BiH još nisu naručivale naše usluge. Tek smo nedavno počeli aktivno sarađivati sa naručiocima na području BiH, odnosno evropskim lancima trgovina koji otvaraju svoja predstavništva u RS i FBiH“, kažu u agenciji „Temedia“, te poručuju kako to sve upućuje da ovakav način istraživanja tržišta i tajnog pridobivanja rezultata nastupa zaposlenika i ponašanja prema kupcima još nije raširen u BiH i prepoznat kao referentan poslovni alat od strane menadžera. .
„Firme koje su naručivale naše usluge prepoznale su značaj ove vrste dobijanja realne slike o stručnom znanju, vještinama i manirima svog osoblja. Naši naručioci istraživanja tržišta u Sloveniji su svjesni kvaliteta dobijenih rezultata i do sada nismo imali nezadovoljnih klijenata, jer nudimo kvalitetne i realne ocjene, te potpun sistem pružanja rezultata tajne kupovine. Naš pristup u radu je takav da naručioci mogu sami pregledati rezultate, a na njihov zahtjev individualno pristupamo svakom projektu i prilagođavamo ga jer svaka firma ima svoj način rada. Krajnji cilj je da klijentima ponudimo najbolju uslugu, a to se postiže kvalitetnim načinom provođenja istrage kroz kreiranje adekvatnog upitnika i scenaria, te izračuna bodova“, ističu u agenciji „Temidia“.

Tajni kupac jedino u banjalučkom Mercatoru
imagesPrema raspoloživim podacima, tajna kupovina u RS trenutno se sprovodi jedino na nivou „Mercator grupe“. Naime, menadžeri „Mercator BL“ su se za ovakav način mjerenja kvaliteta vlastitih usluga opredjelili 2009. godine, kada je ovaj trgovački lanac i počeo da posluje na domaćem tršitu.
„U skladu sa standardima poslovanja po pitanju pružanja i mjerenja kvaliteta naših usluga, već duži niz godina sprovodimo istraživanje ‘Tajni kupac’. Kao trgovac, koji kontinuirano prati i zna potrebe i želje svojih kupaca, sprovodimo i čitav niz drugih istraživanja, kao što su zadovoljstvo kupaca, navike u potrošnji, cjenovna konkurentost… Rezultati svih istraživanja koriste se u svrhu unapređenja redovnog poslovanja, kroz poboljšanje usluge i asortimana. Na taj način razvijamo saradnju i gradimo povjerenje naših kupaca. Zadovoljan kupac je naše opredjeljenje, a kako bi bili sigurni da će se uvijek rado vraćati i preporučiti nas drugima, ulažemo ogromne napore i resurse da dobijemo povratne informacije o njihovim željama i potrebama“, poručuju u „Mercator BL“.
Istraživanja zadovoljstva kupaca za „Mercator“ sprovodi renomirana istraživačka agencija na nivou Mercator Grupe u određenim vremenskim intervalima i prema jasno postavljenim kriterijumima za mjerenje. Svaki vid unapređenja pružanja usluga kupcima i unapređenja poslovanja je od izuzetnog značaja u svakodnevnom radu ove kompanije, te se navedena istraživanja, kako kažu, redovno sprovode u svim mjestima gdje „Mercator“ posluje.

Mystery eMailing

Razvoj interneta i komunikacije podstakli su da se Mystery shopping razvija i u tom smjeru. Preduzeća sa pojavom interneta pružaju svojim kupcima mogućnost da se, putem interneta, informišu o njihovim proizvodima. Tako se i mystery shopping širi, odnosno dolazi do pojave testiranja informisanosti i komunikacije putem emaila (mystery eMailing), telefonom (mystery calling). Za budućnost se predviđa još brži razvoj Mystery shoppinga naručito u smjeru konkurentnosti, odnosno testiranju cijena, usluga, distribucije, marketing akcija, ponašanja zaposlenih i svega onog što utiče na kupovno ponašanje kupaca.

Tajni kupci
Tajni kupci prilikom posjeta moraju da slijede dobijena pravila i uputstva,
da budu objektivni i dužni su da pojasne svoja zapažanja.
Michael Bare i Mark Michelson 1997. osnivaju MSPA (Mystery Shopping Providers Association) radi definisanja strogih etičkih načela i standarda
poslovanja Mystery shopping industrije.

Prvi put
Po prvi put pojam „Mystery shopping“ se primjenjuje 40-tih godina. U
periodu između 50-tih i 60-tih mystery shopping se primjenjivao za manje prodavnice i trgovine i djelimično za industrijska preduzeća. Tek 70-tih godina bankarski svijet otkriva za sebe metode mystery shoppinga. Do značajnijeg širenja ovih metoda dolazi 1980. i 1990. godine naročito u Sjedinjenim Američkim Državama, gdje se u finansijskom svijetu ove metode već tretiraju kao standardni instrumenti koji se koriste za bolje shvatanje potreba potrošača.

Najpoznatiji naručioci
U razvijenim ekonomijama i tržištima gde je konkurencija velika, naročito u SAD, Mystery shopping je praktično masovan, dok je na manjim tržištima potražnja u porastu. Među svjetski poznatim kompanijama koje redovno koriste Mystery shopping su: McDonalds, Microsoft, Citibank, Sony, Nokia, Levi`s, Diesel, Henkel, L`Oreal, Gilette, Samsonite, Danone, Tesco, Nestle, Kodak, Shell, American Express, Mercedes, Honda, BMW, Audi, Peugeot, Air France…

CAPITAL.ba

kupac mistery shopping prodaja top trgovina vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakJović: Prodato 12 placeva
Sljedeći članak Kancerogeno mlijeko u vojvođanskim prodavnicama

Povezani članci

Capital teme 05 minuta čitanja

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

Stav 04 minute čitanja

Plan rasta – plan koji pokreće Bosnu i Hercegovinu

2 komentara

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

  1. dragan 19. Februara 2013. 18:47

    JADNA MAJKO SAMO PRIMJENJUJU ISKUSTVA NERADA, KOJE KAKVI TRZNI CENTARA BANKI ITD, PRIMJENTE VI NEKO ISKUSTVO KAKO SE POKRECE PROIZVODNA FIRMA, A NIJE UNISTENO NAM JE I ONO STO SMO IMALI A PRAZAN DJEP NEKUPUJE TAMAN KAD BI TRGOVAC KLEKNO PRED MUSTERIJU.

    Odgovori
  2. Treba znati! 19. Februara 2013. 19:04

    @dragan,
    Uvaženi gospidine, ne bih se složi sa Vašom konstatacijom! Ovaj segment ”mistery shoping-a”, treba da razvijaju i edukuje i najmanje firme,a kamo li veliki koncerni.
    Nije, samo poenta, da ovo koriste trgovci, ovaj vid treba da koriste i proizvodne firme.
    Dragane, treba da razumijete da svijet koristi od 1940. godine, to je preko 70 godina, a Va(na)ma bi po Vama to sada smetalo. Svaki vid inovacije napretka bilo kog poslovanja treba poštovati dilo od koga dolazilo.
    Svaki drugi komentar je suvišan.

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

5. Decembra 2025. — 16:5505 minuta čitanja

Predložene izmjene Zakona o uređenju prostora i građenju drastično i bez opravdanog razloga centralizuju ključne nadležnosti

Nastavlja se rat banaka i UIO

5. Decembra 2025. — 15:43

Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

5. Decembra 2025. — 14:20

Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

5. Decembra 2025. — 13:31

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.