Mastercard: Plaćanje otiskom prsta uvedeno u BiH
BANJALUKA – Mastercard kao globalna kompanija na lokalnim tržištima posluje u skladu sa konkretnim uslovima na njima, pojedinačni proizvodi i usluge koje krajnjim korisnicima nudimo u saradnji sa našim partnerima u bankarskom i trgovačkom sektoru su u najvećoj mjeri prilagođeni lokalnim potrošačima, dok u isto vrijeme pružamo najsavremenije tehnologije i metode zaštite, iste kao i na svim tržištima širom svijeta.
Rekla je ovo direktorica za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard Jelena Ristić.
„Mi uvodimo globalne inovativne tehnologije i rješenja na lokalna tržišta i iako je, kako u BiH, tako i u regionu i dalje dominantna upotreba gotovine, rast bezgotovinskog plaćanja je znatno primjetan“, ističe Ristić.
Mastercard je već dugo prisutan u BiH i u regiji, kakvo poslovanje bilježite u BiH, a kakvo u zemljama regiona?
RISTIĆ: Tržište je učinilo veliki napredak u pogledu prilagođavanja novim tehnologijama što je rezultat boljeg upoznavanja korisnika sa koristima koje donose bezgotovinska plaćanja, a naš cilj je da korisnike i trgovce edukujemo o svim pogodnostima koje bezgotovinsko plaćanje donosi i ujedno ih motivišemo da se odluče na ovaj vid plaćanja. Pozitivan primjer u regionu je svakako uvođenje mogućnosti plaćanja karte u javnom prevozu grada Beograda beskontaktnom karticom i očekujemo da ova vrsta pogodnosti postane realnost i BiH, s obzirom na to da radimo na razvoju pametnih gradova koji treba da olakšaju svakodnevni život naših građana. Na BiH tržištu svakako postoji stalan razvoj bezgotovinskog prometa, što potvrđuje i činjenica da smo uspjeli da predstavimo i prvo Mastercard rješenje za mobilno plaćanje.
Prije godinu dana ste najavili da će korisnici Mastercard kartica od aprila ove godine moći da koriste biometrijsku tehnologiju, kao što su očitavanje otiska prsta ili prepoznavanje lica, kao način za identifikaciju kada plaćaju karticama, da li je to počelo?
RISTIĆ: Korištenje biometrije za potvrdu identiteta klijenta (kao što su otisak prsta, skeniranje rožnjače i lica) je globalni trend. Mi u kompaniji Mastercard razvijamo tehnologije koje mogu da olakšaju svakodnevni život naših klijenata, a biometrija stvara jednostavnije i lakše iskustvo korisniku i može savršeno odgovarati očekivanjima potrošača da dobiju bezbjedna rješenja plaćanja u budućnosti, u skladu sa povećanom digitalizacijom svakodnevnice. Veoma nas raduje činjenica da je biometrija već implementira u nekim mobilnim plaćanjima u Bugarskoj i BiH i radimo na tome da osiguramo širenje ovog trenda i koristi za potrošače. U ovom slučaju je veoma bitna i edukacija građana i čitavog društva kako bi se sagledale sve koristi ove vrste plaćanja, jer tehnologija i edukacija idu ruku pod ruku.
Što je transparentniji finansijski sistem zemlje, to je niži nivo sive ekonomije
Koliko siva ekonomija i na koji način utiče na poslovanje kompanije Mastercard, kako se boriti protiv nje?
RISTIĆ: Kada govorimo o sivoj ekonomiji, govorimo o poslovanju i finansijskim aktivnostima koji su skriveni od nadležnih organa i službenih finansijskih tokova i kao takvi, predstavljaju teret za državu i budžet. To je problem sa kojim se ne suočavaju samo u post-tranzicijskim ekonomijama, kao što su ekonomije BiH ili Srbije. Ovaj problem je prisutan širom svijeta, ali što je transparentniji finansijski sistem jedne zemlje i što je više razvijena infrastruktura elektronskog plaćanja, to je niži nivo sive ekonomije. Misija kompanije Mastercard je transparentno finansijsko poslovanje i kreiranje inkluzivnog bezgotovinskog društva. U skladu sa misijom kreiranja bezgotovinskog sveta, Mastercard uvodi mehanizme koji stimulišu elektronska plaćanja. Pogodnosti koje sa sobom nose elektronska plaćanja znatno nadmašuju gotovinska, brža su, smanjuju troškove i povećavaju sigurnost plaćanja i ono najvažnije – pružaju uvid i kontrolu u potrošnju što dovodi do smanjenja crnog tržišta i širenju sive ekonomije. Jedan od načina da se siva ekonomija suzbije jeste upravo poboljšanje elektronskih plaćanja, koje podrazumijeva edukaciju potrošača i trgovaca i postavljanje više POS terminala, prvenstveno u malim i srednjim preduzećima.
Kako kompanija Mastercard vidi budućnost platnih kartica i aplikacija za beskontaktno plaćanje, u kom smjeru nas vode moderne tehnologije?
RISTIĆ: Inovacije su srž poslovanja kompanije Mastercard, a razvoj platnih metoda nas dodatno motiviše da kontinuirano radimo na našoj infrastrukturi i uvodimo nova tehnološka rješenja koja će odgovoriti na potrebe i zahtjeve naših potrošača za bržim, lakšim i sigurnim plaćanjima. Aplikacije za beskontaktno plaćanje upravo predstavljaju odgovor na ove zahtjeve i imaju sve rasprostranjeniju upotrebu s obzirom na lakoću primjene, komfor i sigurnost koju pružaju. Mobilna plaćanja predstavljaju prirodan nastavak kartičnog plaćanja, jer su i sama zasnovana na karticama, a sljedeći korak su svakako IoT i prenosiva tehnologija za koju vrlo brzo očekujemo da će se pojaviti i na tržištima Zapadnog Balkana. Ono što je jako važno je da se korisnici osjećaju sigurno prilikom upotrebe različitih platnih servisa, a Mastercard je tu da ponudi najnovija sigurnosna rešenja, kako na nivou naše mreže, tako i na nivou svakog pojedinačnog proizvoda kako bi osigurao da su korisnik, njegovi podaci i finansije sigurni i ostaju privatni u svako vrijeme i na svakom mjestu.
Šta Mastercard planira ponuditi potrošačima u idućem periodu?
RISTIĆ: Kao lider u oblasti tehnologija Mastercard pruža mobilna rješenja bankama, telekomima i drugim tehnološkim igračima i implementira svoje tehnološke inovacije u mobilne telefone i druge prenosive uređaje. Na nivou Evropske unije, očekuje nas uvođenje biometrijskog mandata za onlajn kupovinu od aprila 2019. godine, kao dio PSD2 regulative za snažniju autentifikaciju. Na lokalnom nivou, fokusirani smo na proširenje prihvatne mreže za plaćanje karticama na netradicionalnim lokacijama i potpuno ispunjenje obaveze za beskontaktni prihvat. Mi se, kao tehnološka kompanija, nalazimo tamo gdje nas naši korisnici žele, a to je u ovom trenutku više digitalni prostor.
Koliko sudski spor od 14 milijardi u Britaniji može uticati na poslovanje kompanije Mastercard u BiH?
RISTIĆ: Sudska odluka u Britaniji nije konačna i zahtjev koji je tražen svakako nije odobren, već je sud je donio odluku o potrebi za ponovnim saslušanjem o određenim pitanjima. Mastercard stoji iza toga da su optužbe neosnovane i čvrsto vjerujemo da svi naši potrošači, samim tim i potrošači u Britaniji, uživaju sve naše pogodnosti i vrijednosti, a to su sigurnost, bezbjednost i pouzdanost naših platnih servisa. Sudski spor svakako nema nikakvog uticaja na poslovanje kompanije Mastercard u BiH, kao ni u širem regionu.
PR
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Kradljivci ce sada moci da ukradu pare bez da gurnu ruku u novcanik.