BEOGRAD, Jedan od najvećih proizvođača potrošne robe na svijetu, holandsko-britanski koncern „Unilever“ odlučio je da u Evropi poveća prodaju svojih proizvoda, ali isključivo u manjim pakovanjima.
Takva roba biće povoljnija i pristupačnija za džep ionako osiromašenog potrošača u brojnim zemljama zahvaćenim krizom. I u Srbiji su pakovanja sve lakša, ali to najčešće ne znači da su – jeftinija.
Prema riječima Jana Zajdervelda, šef trećeg najvećeg koncerna za proizvodnju potrošne robe na svijetu, siromaštvo se vraća u Evropu i proizvođači moraju da se pripreme.
– Kada Španci prosječno po kupovini potroše po 17 evra, onda ne možemo da im prodajemo deterdžent koji košta kao pola njihovog budžeta – rekao je Zajderveld za njemački privredni dnevnik. – Zato smo odlučili da u Evropi ponudimo mnogo više manjih pakovanja, a koristićemo iskustva koje smo stekli u azijskim zemljama.
Ni srpskim proizvođačima nije strano smanjivanje težine pakovanja. Već smo se navikli da je zapremina jogurta i pavlake u čaši 180 mililitara, a ne dva decilitra. Kesica supe sada nije dovoljna da napuni četiri tanjira, pojedina pakovanja čipsa su pet grama lakša. Smrznuto povrće i kese sa testeninom odavno nemaju pola kilograma.
Većina čokolada odavno nema sto grama. Njena težina je prvo „pala“ na 90, a vrlo brzo i na 75 grama. Problem je, međutim, što i takve „smršale“ čokolade izgledaju isto kao one od sto grama. Tek po otvaranju ambalaže primjeti se da su kockice gotovo upola tanje. Cijena odgovara težoj gramaži. Kupci, kažu nadležni, nisu prevareni, jer je na omotu navedeno koliko grama proizvod ima.
– Proizvođač u tim situacijama računa na navike potrošača, koji kupuju proizvod na koji su navikli, ne provjeravajući deklaraciju – kažu u udruženjima potrošača. – Ovdje nema prekršaja, ali ima obmane potrošača.
“Nije šija…“
Većina proizvođača manjom gramažom pokušava da zadrži kupce, jer takva pakovanja imaju iste cijene kao i njihovi teži „originali“. Kada se proizvod upakuje u istu ambalažu, uz odštampanu manju gramažu, a prodaje se po istoj cijeni, postavlja se pitanje da li može da se govori o poskupljenju? U tom slučaju, kažu potrošači, jeste riječ o skrivenom poskupljenju proizvoda. Novosti