ZAGREB, Maloprodaja u Hrvatskoj je u prvih pola godine bila 16,6 odsto manja nego u istom periodu 2008, najveći pad zabilježen u prodaji automobila i alkoholnih i drugih pića.
Prema podacima Državnog zavoda za statistiku Hrvatske, promet od trgovine na malo u junu je bio 15,2 odsto manji nego u istom mjesecu prošle godine, a povećan je 2,8 odsto u odnosu na maj, što se pripisuje početku turističke sezone.
Najveći pad zabilježili su saloni automobila, čiji promet je opao 63,6 odsto u junu i 57,8 procenata u prvih pola godine.
Građani Hrvatske se, pored automobila, u doba krize najviše odriču alkohola i drugih pića, pa je promet u tom sektoru prvom polugođu opao za skoro 28 odsto, a manje se troši i na aparate za kuću, namještaj, odjeću i knjige.
Kako se navodi u Jutarnjem listu, rast su zabilježili prije svega proizvođači osnovnih namirnica. Prodaja hljeba, tjestenina i slatkiša je u prvom polugođu bila 15,3 odsto veća nego u istom periodu prošle godine.
Prodaja cigareta je uprkos zabrani pušenja na javnim mjestima porasla 7,7 odsto u junu i 6,4 odsto u prvoj polovini godine.
Nije zabilježen pad ni u segmentu kozmetičkih proizvoda, lijekova i medicinskih proizvoda.
Kako se navodi u Jutarnjem listu, povećanje stope poreza na dodatu vrijednost i uvođenje poreza na plate će dodatno otežati povećanje maloprodaje, zbog toga što će građani imati manje novca, ali i iz psiholoških razloga jer se u nesigurnim vremenima odlaže kupovina svega što nije neophodno.