BEOGRAD, Ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Srbije Rasim Ljajić istakao je danas da je kinesko tržište višestruko važno za Srbiju, ali da je potrebno zadovoljiti nekoliko uslova, prije svega, obezbjediti kvalitet, konkurentnost i kontinuiran plasman robe na tržište Кine.
“Srbija je značajno povećala robnu razmenu sa Кinom, u odnosu na prošlu godinu, pa je ona sada dvostruko veća – u devet meseci ove godine plasirana je roba u vrednosti od 214 miliona dolara, dok je cele prošle godine prodala robu za 92 miliona dolara”, kazao je Ljajić tokom posete nacionalnom štandu Srbije na Drugom kineskom međunarodnom sajmu izvoza EXPO u Šangaju, koji je posjetila i premijerka Ana Brnabić.
Ljajić je dodao da ukoliko se taj trend nastavi, izvoz u Kinu će se prvi put približiti cifri između 250 miliona i 300 miliona dolara.
“Zato su ovi sajmovi važni. Ovo je prilika da približimo naše prozivode velikom, ali zahtevnom kineskom tržištu”, rekao je on.
Dodao je i da učešće na sličnim sajmovima približava Srbiju korak više ostvarenju cilja – konstantnom povećanju robne razmene i smanjenju trgovinskog deficita, jer Srbija mnogo više uvozi iz Кine nego što u nju izvozi.
Ljajić je naglasio da Srbija ima kvalitetne proizvode koje može da ponudi kineskom tržištu.
Prema njegovim riječima, zbog osnovnog problema, kontinuiteta u isporukama robe, potrebno je da se obezbede velike količine, i zato se mora ići na specifične vrste kvalitetnih pirizvoda, koji nemaju konkurenciju na globalnom tržištu ili je ta konkurencija manja.
“Ovde smo videli neke od tih proizvoda koji imaju prilike da se prodaju na ovom tržištu i siguran sam da ćemo iz godine u godinu povećavati i asortiman robe koje prodajemo, ali i njihovu količinu, pa i kontinuitet”, rekao je Ljajić. Naveo je i da Srbija mora da bude prepoznatljiva po nekom proizvodu.
Кao primjer, naveo je proizvode od tartufa, koji, kako kaže, vjerovatno nemaju “prođu” u Srbiji, ali domaća lokalna kompanija koja se time bavi postaje i regionalni brend.
“Moramo konačno da budemo prepoznatljivi po nekom od proizvoda. Česi su vodilu kampanju i postali su poznati po pivu koje ovde izvoze, Italijani po vinu. Ovde je veliki broj naših vinarija i možda je to velika sasnsa, jer je u poslednjih godinu dana izvoz vina postigao veće cifre nego ranije”, dodao je on.
Naveo je i da Srbija u Кinu izvozi bukovo drvo, koji je drugi izvozni proizvod, ali da bi bili profitabilnije da izvozimo gotov proizvod u odnosu na sirovinu.
“Zato moramo da se koncentrišemo na nekoliko proizvoda i da rebrendiramo proizvode koje izvozimo, da konačno budemo prepoznatljivi po nekom od njih, koji će onda otvoriti vrata i za sve druge robe”, objasnio je Ljajić, dodavši da su procjene da će oko pola miliona kupaca iz svih delova sveta posetiti ovaj sajam, što predstavlja veliku šansu za srpske privrednike.
On je istakao i da broj kineskih turista koji dolaze u Srbiju raste i da je za devet meseci ove godine premašio 110.000. “Ukoliko se ovaj trend nastavi, imaćemo više od 140.000 kineskih turista u Srbiji”, kazao je Ljajić i podsetio da je 2016. godine u Srbiji je bilo svega 18.000 kineskih turista.
On je ocijenio da će, sudeći prema ovim trendovima, Srbija zabilježiti više od 300.000 noćenja kineskih turista. “To su podaci koji ohrabruju i pokazuju da kampanja koju smo vodili na kineskom tržištu daje rezultate, ali i pokazuje da ima prostora da se broj kineskih turista u narednim godinama poveća”, rekao je Ljajić.
Naglasio je i da 140 miliona ljudi iz Кine putuje širom svijeta i da tokom putovanja potroše 277 milijardi dolara, po čemu su pretekli i američke turiste.
“Ovo je tržište koje je posebno za male, turističke zemlje, sve interesantnije i ako nastavimo sa kampanjom, a potpisali smo i ugovor sa turističkom platformom ‘Alibabe’ o promociji, uz promociju na društvenim mrežama u Кini, možemo da približimo Srbiju kao turističku destinaciju kineskim turistima”, naveo je Ljajić. Beta