BEOGRAD, Prodavci u Srbiji su dužni, kako je predočeno novim Zakonom o zaštiti potrošača, da na prodajnom mjestu vidno istaknu obavještenja o načinu i mjestu prijema reklamacija, kao i da izdaju pisanu potvrdu ili elektronskim putem potvrde prijem reklamacije, objašnjavaju u Asocijaciji potrošača Srbije (APOS).
Trgovac je, takođe, dužan da obezbjedi prisustvo ovlašćene osobe za prijem reklamacija, odnosno pritužbi kupaca i to svakog dana u toku radnog vremena, kažu u APOS.
– Sve radnje, i manje, imaju tu obavezu, tako da se moraju organizovati, to je nešto što je i do sada u suštini postojalo, samo nije bilo na ovako jasno, precizno i uočljivo napisan način, predočeno u Zakonu – objašnjava za „Novosti“ Jovanka Nikolić, pravnik APOS-a. – Ali se podrazumijevalo da svaki manji, srednji ili veći prodajni objekat mora da ima nekog za obraćanje građana kao kupaca robe. Mora postojati neko kome ćemo se obraćati za problem u vezi sa proizvodom koji smo platili.
Prisustvo lica se omogućava, dodaje Nikolićeva, i kada je zaposleno jedno lice, tada se precizira radno mjesto i zaduženje za prijem, a tu se, recimo, uklapa i prva i druga smjena dvije različite osobe na istom radnom mjestu.
Zakon navodi da se evidencija o primljenim reklamacijama vodi u obliku ukoričene knjige ili u elektronskom obliku. Uz to, prometnici su obavezni da tu evidenciju čuvaju najmanje dvije godine od dana podnošenja.
– Pored podataka o podnosiocu i datumu prijema reklamacije, u evidenciju prodavac obavezno unosi podatke o robi, opis odstupanja od kvaliteta i zahtjev potrošača koji je naveden u reklamaciji – navode u APOS. – Trgovac će morati da evidentira i precizne podatke o svom odgovoru na reklamaciju, a to podrazumijeva odluku o odgovoru potrošaču, datumu kada je dostavljena, ugovorenom primjerenom roku, načinu rješavanja reklamacije.
Bez ličnih podataka
APOS navodi da prodavac nikako ne smije od kupca da traži jedinstveni matični broj ili broj lične karte.
– Ukoliko se to ipak dogodi kupci uvijek mogu da se pozovu na Zakon o zaštiti podataka o ličnosti – kažu u APOS-u i dodaju da potrošači kada krenu da izdaju reklamaciju, treba da se naoružaju pravim informacijama. Novosti