BERLIN, Iako se njemački građani često žale na poskupljenja, Institut njemačke privrede (IW) u Kelnu objavio je istraživanje koje pokazuje da se kupovna moć prosječnog zaposlenog Njemca u posljednjih pet decenija učetvorostručila!
Stručnjaci ovog instituta izračunali su da je 1960. godine prosječna zarada po satu iznosila (preračunato) 1,27 evra, dok je 2009. godine satnica prosječnog zaposlenog bila čak 14,05 evra, odnosno oko 11 puta više.
Cijene su se, ipak, u tom periodu, samo učetvorostručile, pa su zato svi proizvodi koji se koriste u svakodnevnom životu, kada se posmatra odnos razvoja cijena i razvoja primanja, višestruko pojeftinili.
Tako je 1960. godine prosječni zaposleni Njemac morao da radi dvije nedjelje za jedan crno-bijeli televizor, dok se sada jednostavni televizor u boji “zaradi” za samo dan i po rada.
U ovom slučaju pad cijena je povezan i sa usavršavanjem tehnologije, ali nacionalni napitak Nijemaca, pivo, čija se proizvodnja proteklih decenija nije bitno mjenjala, takođe je znatno jeftiniji, za bocu od 0,5 litara piva se 1960. godine radilo 15, a danas samo tri minuta.
Za pakovanje od 250 grama putera prije pet decenija radilo se 39, a sada samo četiri minuta. Za mašinu za pranje veša je 1960. godine valjalo raditi 224,5 časova, dok danas samo 32 sata.
Slično je i sa obućom i odjećom. Ženske cipele sa visokom potpeticom 1960. godine (preračunato) koštale su 18,5 evra, dok su sada u prosjeku 77,5 evra. Ipak, nekada se za njih radilo 14,5, a sada samo 5,5 sati.
Ipak, u istraživanju se navodi i nekoliko izuzetaka, pa se za kilogram bakalara 1960. godine radilo 56 minuta, a danas, kada ova riblje vrsta slovi kao ugrožena, njegova cijena je ista kao i 66 minuta rada prosječnog zaposlenog Njemca. Biznis