BANJALUKA, Domaći proizvođači uglavnom ne pridaju dovoljan značaj vizuelnom izgledu svojih proizvoda pa kupci nerijetko sa polica marketa pazare manje kvalitetne, ali bolje upakovane uvozne proizvode.
Dobro dizajnirana ambalaža uspostavlja direktnu vezu između proizvođača i kupca, a njen osnovni zadatak je da proizvod što više približi kupcima i da ih posebnošću zaintrigira da taj proizvod kupe.
Većina domaćih firmi, međutim, pri smanjivanju troškova najprije reže stavke za marketing, ne razmišljajući da će se to direktno odraziti na prihode od prodaje proizvoda.
Konkurencija iz inostranstva, s druge strane, ne odstupa od tog vida promocije, znajući da su najbolji mamci za kupce maštovito izrađena ambalaža koja proizvod izdvaja iz mase sličnih i povoljna cijena.
Portparol Privredne komore RS Vladimir Blagojević kaže da izgled ambalaže ima najveći uticaj na prodaju prehrambenih i proizvoda široke potrošnje jer potrošačima prenosi poruku i doživljaj i prije samog konzumiranja.
– Vizuelni izgled proizvoda je izuzetno značajan za uspjeh na tržištu. Mnoge domaće firme su prepoznale njegov značaj i posvetile se unapređenju izgleda ambalaže, što se pozitivno odrazilo na rezultate njihovog poslovanja – kaže Blagojević.
On je dodao da su pojedine firme iz RS na vrijeme prepoznale značaj izgleda proizvoda i uložile u izgradnju potencijalnih brendova.
– Primjer dobrog marketinga su “nektar” pivo, “bonito” kečapi, “plantago” čajevi ili voda “vivija”. Ti proizvodi su postali tržišno prepoznatljivi zahvaljujući prepoznatljivom kvalitetu i ulaganjima u promociju i izgled ambalaže – kaže Blagojević i dodaje da su marketinški osviješćene firme za sada u manjini, pa naši proizvodi često gube trku u konkurenciji sa inostranim, koji su istog ili lošijeg kvaliteta, ali bolje upakovani.
Marketing menadžer Sara Pepić kaže da je za izradu dobro dizajnirane i originalne ambalaže potrebno mnogo istraživačkog rada i da proizvođači moraju pažljivo donositi odluke i na kraju vizuelno i tehnički testirati proizvod.
– O važnosti vizuelnog izgleda proizvoda najbolje govore povratne informacije kupaca koji proizvođačima na različite načine ukazuju na efekte promjene izgleda proizvoda – kaže Pepićeva.
Koliko su inostrani biznismeni posvećeni vizuelnom identitetu proizvoda pokazuje primjer “Banjalučke pivare”. Njeni britanski vlasnici su poslije privatizacije, između ostalog, izmijenili i modernizovali dizajn boca, etiketa i druge elemente vizuelnog identiteta, što se na tržištu pokazalo kao ispravan potez.
Istraživanja
Istraživanja o navikama potrošača pokazuju da oni najveći dio kupovina obavljaju neplanski, a jedan dio kupaca bira proizvode samo na osnovu dizajna pakovanja.
Rezultati istraživanja sprovedenih u SAD pokazali su da potrošač sedam od deset proizvoda pazari neplanski, što mnogo govori o značaju pakovanja i njegovoj psihološkoj moći. Glas Srpske