“Trava je uvijek zelenija…” Mnogo je ustaljenih fraza koje opisuju život i posao, ali one često budu napisane u budućem vremenu i daju nagovještaj nekog herojskog putovanja. Prema našem iskustvu, otkrivanje sljedećeg velikog poduhvata u svijetu investicija više zavisi od napornog rada i stvaranja prilika nego od nadanja da će se takvo nešto desiti. Prepoznavanje prilika sa izvanrednim potencijalom nije naša najveća prepreka – često se jednostavno ističu. Izazov je u korišćenju prilika kako biste stvorili vrijednost za investitora.
Suviše često kompanije slave prikupljanje novca kao da je to prepreka – pogledajte kompanije za grupno finansiranje (crowd funding) i utisak da je prikupljanje novca za posao razlog za slavlje! Možete li se sjetiti kada ste posljednji put vidjeli objavu pravog uspjeha, da je neka privatna kompanija rasprodala sve i akcionarima zaradila gomile novca? Društvo ne prepoznaje preduzetništvo na pravi način – treba da slavimo one, koji su zaista isporučili investitoru povrat umjesto onih koji su prikupili novac.
Stvaranje poslovnog uspjeha
Ovo nas zaista vodi ka novom načinu razmišljanja u svijetu investicija u ranoj fazi i korporativnim finansijama. Smatramo da poslovni uspjeh može da se kreira. Sve je više kompanija, koje su pažljivo osmišljene i kreirane u svakoj fazi, bez oslonca u viziji i sposobnostima preduzetnika da te vizije ostvari.
Razvoj biznisa je timski rad i, kao kod većine timova, igrači imaju različite vještine, koje koriste kada zatreba. Tim nije izgrađen oko kapitena. Štaviše, kapiten se često izdvoji posmatranjem kako tim radi. Ovaj pristup nazivamo kreacionizam – gdje radimo sa kompanijama kako bismo bili sigurni da imaju prave ljude za određene poslove u pravo vrijeme – da pojačaju svoj potencijal i poboljšaju rezultate. Ako pokrećete digitalni posao, prvi član vašeg tima treba da bude neko ko može zaista da izgradi tehnologiju. Kada je izgrađena zahtijevaće novog člana tima da je ponudi na tržištu prije nego što kapiten obezbijedi vještine i iskustvo da zaista pokrene sve. Zapravo, investitori u ranoj fazi trebali bi da rade više kao agencija za regrutovanje, nego kao pasivni investitori i savjetnici.
Praktični pristup
Ključ je u tome da radite sa preduzetnicima aktivnije kako biste odredili vrijeme izvršenja i resurse potrebne za uspjeh. Finansiranje poslova u ranoj fazi ne mora da bude opterećeno rizikom i oslabljeno neuspjehom ako investitori i platforme ili kanali za investiranje uvedu više pravila u upravljanje biznisom. Prije investiranja obezbijedite mapu puta ka uspjehu sa zacrtanim svim relevantnim resursima i ljudima.
U Klubu poslovnih anđela (Angel Business Club) postavili smo strog process odabira biznisa sa naglaskom na dokazanim biznisima (ne novim ili start up-ima) sa tri jasne i posebne granice 1) Ulazak na tržište i zaštita; 2) inovacija i rast; i 3) totalni poremećaji u industriji.
“Lifesafe”, investicija Kluba poslovnih anđela, odličan je primjer kako kreacionizam može da bude efikasan.
Oblikovanje budućnosti
“Lifesafe” je izmislio prvi svjetski univerzalni protivpožarni aparat. Proizvod ima jedinstven patent, koji sadrži tečnost koja može da ugasi sve vrste požara. Brži su, bezbjedniji, koriste manje tečnosti i u isto vrijeme ne štete životnoj sredini. To je biznis za koji se nadamo da će promijeniti način na koji riješavamo manje požare. To je biznis koji je i koji će spasiti mnoge živote.
Proizvod “Lifesafe” nastao je zahvaljujući hemiji. Biznis je razvijen sa pažnjom usmjerenom na tečnost. Osnove su izgrađene u nauci i sa stručnjacima iz oblasti hemije. Kada je dokazana uspješnost tečnosti, kompanija je angažovala inženjere zaštite od požara kako bi obezbijedila potrebne akreditacije EU industrije. To je kompaniji donijelo tržište, lanac snabdijevanja i stručnost u provođenju nabavki kako bi razvili proizvod i brendirali ga, osigurali ekskluzivnost za ulazak na tržište i pripremili kompaniju za isporuku prema maloprodajnim standardima proizvodnje.
Konačno, krenuli su u potragu za izvršnim direktorom, koji je imao iskustvo da izvede savršeno oblikovan biznis na tržište. Upravo su angažovali generalnog direktora koji ima veliko maloprodajno i sektorsko iskustvo kojima je proizvod klijenta vezan za požare doveo do udjela od 70% na maloprodajnom tržištu Velike Britanije na prethodnoj poziciji.
“Kada nam je Lifesafe prvi put predstavljen u Klubu poslovnih anđela, odmah se istakao kao izuzetan proizvod sa potencijalom za globalno tržište. Rizik je bio u izvršenju, jer proizvod govori sam za sebe. Praćenjem puta kreacionizma, vjerujemo da je naša investicija fokusirana – da se novac troši na prave stvari u pravo vrijeme – i da je manje pritisaka, jer je put isplaniran u fazama, što ga čini manje stresnim, jer su i biznis i investitori tačno poredani.”
Izabrati prave ljude u pravo vrijeme je ono što čini razliku. Na kraju krajeva, sve kompanije čine ljudi.
Angel Business Club / CAPITAL.ba