Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Vlada ponovo dodjeljuje koncesiju za VE Trusinu kako bi izbjegla arbitražu

    18. Decembra 2025. — 14:53

    Višković daje milion maraka za reklamiranje „Autoputeva“

    18. Decembra 2025. — 14:19

    „Planet softu“ 2,3 miliona KM za održavanje SAP-a u „Željeznicama“

    18. Decembra 2025. — 13:20

    Nakon pisanja CAPITAL-a Srpska isplatila zakašnjele obveznice

    18. Decembra 2025. — 12:46
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    EU trošila 25,2 odsto energije iz obnovljivih izvora prošle godine

    19. Decembra 2025. — 09:03

    Vlada ponovo dodjeljuje koncesiju za VE Trusinu kako bi izbjegla arbitražu

    18. Decembra 2025. — 14:53

    Saudijski “Midad” vodeći kandidat za kupovinu “Lukoila”

    17. Decembra 2025. — 09:29

    Neizvjesna budućnost NIS-a

    15. Decembra 2025. — 10:15

    Minimalna plata u FBiH mogla bi porasti za 2,7 odsto

    18. Decembra 2025. — 16:18

    Banka skupila podatke 430.000 klijenata i kažnjena sa 1,5 miliona evra

    18. Decembra 2025. — 14:47

    Šta znači uvođenje otvorenog bankarstva u Srpskoj

    18. Decembra 2025. — 13:47

    Alternativni vid finansiranja osvaja Evropu

    18. Decembra 2025. — 12:32

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Ryanair širi mrežu u Hrvatskoj, smanjuje letove u regionu

    18. Decembra 2025. — 11:53

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Šulić: Očekuje se rekordna zimska sezona

    12. Decembra 2025. — 08:36

    Wizz Air otvara bazu u Tuzli, ali bez najvažnije linije – iako je za nju dobio novac

    11. Decembra 2025. — 07:39

    EU trošila 25,2 odsto energije iz obnovljivih izvora prošle godine

    19. Decembra 2025. — 09:03

    Problem tekstilne industrije nije tržište, već manjak kadra

    19. Decembra 2025. — 07:41

    Vlada ponovo dodjeljuje koncesiju za VE Trusinu kako bi izbjegla arbitražu

    18. Decembra 2025. — 14:53

    Uprkos suši, ovogodišnji prinosi odlični

    18. Decembra 2025. — 07:43
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Banka skupila podatke 430.000 klijenata i kažnjena sa 1,5 miliona evra

    18. Decembra 2025. — 14:47

    Kušnerov fond se nakon “Generalštaba” povlači i iz “Warner Brosa”

    18. Decembra 2025. — 13:12

    Mask “težak” 677 milijardi dolara

    16. Decembra 2025. — 09:06

    ChatGPT godišnje troši više struje nego cijela Slovenija

    15. Decembra 2025. — 16:03

    EU trošila 25,2 odsto energije iz obnovljivih izvora prošle godine

    19. Decembra 2025. — 09:03

    Wall Street: S&P 500 prekinuo četverodnevni negativni niz

    19. Decembra 2025. — 08:16

    ECB meće mijenjati kamatne stope do 2027. godine

    18. Decembra 2025. — 15:39

    Amazon u pregovorima o ulaganju oko 10 milijardi dolara u OpenAI

    18. Decembra 2025. — 14:18
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » “Kramar” uvezao 700 vozila na neuredan EUR1, milioni u kasi UIO odgađaju oduzimanje auta!

“Kramar” uvezao 700 vozila na neuredan EUR1, milioni u kasi UIO odgađaju oduzimanje auta!

Dragana EremijaDragana Eremija9. Septembra 2019. — 14:07Nema komentara7 minuta čitanja

BANJALUKA, Više od 700 luksuznih automobila koje je u Bosnu i Hercegovinu tokom 2017. i 2018. godine uvezla Autokuća AS Kramar iz Ljubuškog nije imalo uredan i odgovarajući obrazac EUR1 kojim se ostvaruje povlastica i ne plaća carina, ekskluzivno otkriva Inforadar.

Zbog svega je budžet BiH (bio) u milionskom gubitku.

Sve upućuje na to da je jedna od najvećih afera u našoj državi posljednjih godina bila zataškana jer se državna carina (Uprava za indirektno oporezivanje – UIO BiH) do početka istraživanja Inforadara zvanično, odnosno nikako nije oglašavala u vezi s ovim slučajem, što je čudno i indikativno budući na uobičajenu praksu UIO. Obzirom da je Kramar u međuvremenu počeo da plaća milionske carinske dažbine, odgođena je (zasad) zaplijena uvezenih automobila, što je proces koji bi nanio enormnu višemilionsku štetu ovoj autokući.

CRVENI ALARM

O kakvom se problemu zapravo radi govori i informacija, koja nam je zvanično potvrđena, da je o aferi obaviještena i Evropska komisija u Briselu.

Informacije u vezi sa Kramarom našem portalu su nakon upita potvrđene i iz samog sjedišta UIO BiH, a podatak da poslovanje ove velike autokuće provjerava i SIPA samo potvrđuje razmjere afere.

Crveni alarm u slučaju Kramar upaljen je po saznanju da je svaki EUR1 obrazac tokom te dvije godine, navodno, potpisao – slovom i brojem – jedan carinik u carinskoj ispostavi u Belgiji.

Dakle, jedan isti čovjek, koji „nije mogao“ biti ni bolestan niti ići na godišnji, ovjerio je na stotine obrazaca o porijeklu vozila koja su uvezena u BiH tokom 2017. i 2018., a što je, u prevodu, za Kramar značilo neplaćanje carinskih dažbina (koje po jednom luksuzom automobilu iznose od 5.000 – 7.000 KM).

Nakon ovih informacija UIO BiH je izvršila naknadnu provjeru EUR1 obrazaca tako što su se obratili državnim carinama Belgije, a odgovor koji su dobili je šokirao. Iako, zvanično, nema informacija o tome na koji način je Belgija obrazložila naknadne (negativne) provjere vozila, uspjeli smo doći do saznanja da je u većini dokumentacije pisalo: „Naš carinik je pogriješio prilikom ovjere EUR1 obrasca“ (?!)

Posljedica negativnog odgovora carina Belgije u pogledu autentičnosti ovog obrasca ujedno je značio penale, višemilionske gubitke za Kramar, jer su morali početi plaćati carinske dažbine za sva sporno uvezena vozila! Prava katastrofa za ovu autokuću izbjegnuta je, barem zasad, jer da Kramar nije otpočeo s izvršavanjem ove obaveze bila bi im izrečena mjera oduzimanja vozila (njih više od 700), kao što je to uvijek rađeno kada su u pitanju bili pojedinačni slučajevi, ili “neugledniji” i manji autouvoznici.

Koliko je miliona maraka u pitanju – nije teško ni pretpostaviti…

UIO BIH POTVRDILA SUMNJE

Portparol UIO BiH Ratko Kovačević potvrdio je za Inforadar da je za Autokuću AS Kramar d.o.o. Ljubuški u postupku naknadne provjere dokaza o porijeklu robe u 2017. i 2018. godini UIO ukupno proslijedila 789 dokaza o porijeklu na naknadnu provjeru u Belgiju, Sloveniju i Njemačku.

„Do sada su carinske službe pomenutih zemalja gdje je zatražena naknadna provjera dokaza o porijeklu u 85 slučajeva proslijedile pozitivnu provjeru dokaza o porijeklu, dok su u 703 slučaja proslijedile negativnu provjeru. U svakom predmetu gdje se naknadnom provjerom utvrdi da dokaz o porijeklu nije valjan, odnosno da je provjera negativna, UIO pokreće postupak naknadne naplate uvoznih dažbina i donosi se rješenje u svakom pojedinačnom postupku uvoza vozila“, naveo je Kovačević u pisanoj izjavi.

Po ovom osnovu, UIO je od Kramara do sada naplatila 1,7 miliona maraka,  međutim, ovaj iznos bi mogao da bude i veći!

Istovremeno, do sada je Kramar izjavio žalbe na 355 rješenja UIO gdje je pokrenut postupak naknadne naplate uvoznih dažbina. Drugostepeni organ UIO je do danas riješio 173 predmeta, nakon čega je Kramar pokrenuo upravne sporove pred Sudom BiH. Ostali predmeti su u procesu rješavanja u UIO.

Kovačević je potvrdio i to da je uvozna carinjenja svih ovih 789 vozila Kramar vršio u ispostavama regionalnih centara Sarajevo i Mostar, što je, također, nesvakidašnje i čudno, budući na putnu komunikaciju kojom vozila ulaze u BiH na sjeveru zemlje.

Inforadar je nakon odgovora UIO poslao upit i Sudu BiH kako bismo provjerili u kojoj fazi su upravni sporovi. Odgovor koji smo dobili prenosimo u cjelosti u izvornoj verziji.

„Autokuća AS Kramar d.o.o. Ljubuški pokrenula je ukupno 126 postupaka u Sudu BiH, od kojih je 13 u fazi pripreme (Fp) dok je kod 113 postupaka formirana faza odluke (U). Do danas nijedan postupak nije okončan shodno pravilu hronološkog rješavanja predmeta, Pravilniku o vremenskim okvirima Visokog sudskog i tužilačkog vijeća BiH i čl. 6. Evropske konvencije o ljudskim pravima.“

IZ EVROPSKE KOMISIJE BEZ ODGOVORA

Zbog same razmjere afere, odnosno čak oko 700 negativnih odgovora koje je UIO dobila iz Belgije, zatraženo je i dodatno objašnjenje od Evropske komisije u Briselu, posebno zbog činjenice što se u negativnim odgovorima navodilo „naš carinik je greškom ovjerio obrazac EUR1“.

Međutim, iz UIO tvrde da iz Evropske komisije mjesecima nema odgovora na njihove upite.

„Nelogičnost koja se ovde u konkretnom slučaju javila jeste to što je UIO poslala dopis Carinskoj upravi Belgije i tražila objašnjenje šta se dešava? Zašto i dalje uvoznik ’Kramar’ dobija potvrđena uvjerenja o porijeklu od strane određene carinske ispostave, a kad UIO taj EUR 1 pošalje u naknadnu provjeru onda nam se iz sjedišta Carinske uprave Belgije dostavi informacija da je taj obrazac greškom potvrđen i da je u suštini provjera negativna. I tako se do sada dešavalo za stotine obrazaca. U dopisu smo ih pitali zašto se to dešava i zašto to ne prekinu na startu u toj carinskoj ispostavi!? Pitali smo ih zašto svojim postupanjem dovode u nezgodnu situaciju UIO, ali i samog obveznika ’Kramar’, jer mu prvo izdaju i potvrde Uvjerenje o porijeklu EUR 1 obrazac, a onda u naknadnoj provjeri kažu da su greškom to potvrdili. Nažalost, još uvijek nema odgovora iz Carinske uprave Belgije. Čak smo poslali dopis i Evropskoj komisiji u Brisel, tražeći objašnjenje. Još uvijek nema rekacije i odgovora“, kaže Kovačević za Inforadar.

Aferu u vezi s spornim uvozom vozila od strane AS Kramar, kako nam je zvanično potvrđeno, istražuje i Državna agencija za istrage i zaštitu BiH (SIPA).

„Službenici Odsjeka za kriminalističko-obavještajne poslove Državne agencije za istrage i zaštitu SIPA vršili su provjere vezane za poslovanje autokuće ’AS Kramar’. U okviru tih provjera zatražene su određene informacije od UIO BiH. Druge informacije u vezi ovog slučaja ne možemo iznositi u javnost“, izjavio je Luka Miladinović, portparol SIPA.

Direktor Autokuće AS Kramar Andrija Zovko za Inforadar je potvrdio da su nakon negativnih provjera počeli plaćati carinske dažbine.

„Upoznati smo sa informacijom da je carina Belgije dostavila negativnu provjeru, a naše je da platimo“, izjavio je kratko Zovko, dodavši kako su zbog svega angažovali i pravni tim.

ŠAMARČINA IZ NJEMAČKE

Međutim, sagovornici Inforadara, odlično upućeni u mešetaranja s uvozom autmobila iz zemamlja EU u BiH, koji iz razumljivih razloga nisu željeli da im otkrivamo identitet, ističu da su same institucije države zakomplikovale do krajnjih granica čitav slučaj provjere EUR1 obrazaca, pa tako ostavile mogućnost za manipulacije.

U prilog ovoj tvrdnji je i informacija da su grupacije BMW-AG i AUDI AG još u aprilu 2016. godine obavijestile institucije u BiH da se više neće baviti provjerama EUR 1 obrazaca, jer nemaju kapaciteta za tako nešto!

„Provjera podrazumijeva detaljan pregled automobila kojim bi se potvrdilo da na njemu nisu ugrađivani dijelovi, naprimjer iz Kine ili drugih neevropskih zemalja. Niko ovakvu proceduru nema, već samo BiH, pa su iz Njemačke pokušali na kulturan način dati do znanja da više nikakve provjere neće raditi na zahtjeve UIO BiH“, objasnio je odlično obaviješteni izvor Inforadara.

Drugim riječima, Nijemcima ne pada na pamet da zbog procedura u BiH zapošljavaju dodatne radnike koji bi svoj radni vijek proveli provjeravajući dokumentaciju koja svakodnevno stiže iz BiH.

Sagovornici Inforadara, mahom zastupnici manjih autokuća, ne isključuju ni mogućnost da je sve napravljeno tako da se državne institucije, konkretno UIO, domognu što više novca. Među onima koji imaju takav stav je i advokat iz Banja Luke Predrag Herbez, koji zastupa nekoliko autokuća pred pravosudnim institucijama.

„Pa pogledajte samo tu proceduru. Protokol o Stabilizaciji i pridruživanju jasno kaže da će se provjere vršiti nasumice, a oni šalju stotine, hiljade zahtjeva na provjeru. Pa niko nije lud da toliko zahtjeva rješava. Ovo je nonsens svojstven Upravi za indirektno oporezivanje BiH, koja je prerasla u instituciju izvan svakog zakonskog okvira. Sve te provjere su klasična zloupotreba Protokola dva Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju EU i BiH“, istakao je advokat Herbez.

Pojašnjava da se sve moglo riješiti vrlo jednostavno, odnosno da je u slučaju Kramar umjesto 700 UIO na provjeru poslala nekoliko desetina zahtjeva.

„Preko tih provjera UIO BiH reketira uvoznike automobila“, tvrdi Herbez, koji na kraju pita zašto je uopšte neko i zbog čega dopustio uvoz tolikih automobili u BiH (i dalje dopušta) kada je postojala sumnja u njihovo porijeklo…

Inforadar

* Tekst je proizveden u okviru medijskog poola Mreže ACCOUNT (Antikorupcijska mreža organizacija civilnog društva)

automobili carina eur1 kramar uvoz vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakNa Sarajevskoj berzi današnji promet svega 9.570 KM
Sljedeći članak U FBiH u srijedu štrajk upozorenja prosvjetara

Povezani članci

NOVOSTI 03 minute čitanja

Zašto je inflacija u BiH duplo veća nego u EU?

ENERGETIKA 01 minuta čitanja

EU trošila 25,2 odsto energije iz obnovljivih izvora prošle godine

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Vlada ponovo dodjeljuje koncesiju za VE Trusinu kako bi izbjegla arbitražu

18. Decembra 2025. — 14:5312 minute čitanja

Ugovor o koncesiji jednostrano raskinut 2019. godine

Višković daje milion maraka za reklamiranje „Autoputeva“

18. Decembra 2025. — 14:19

„Planet softu“ 2,3 miliona KM za održavanje SAP-a u „Željeznicama“

18. Decembra 2025. — 13:20

Nakon pisanja CAPITAL-a Srpska isplatila zakašnjele obveznice

18. Decembra 2025. — 12:46

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.