Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Otkrivamo: IRB uskoro dobija dozvolu za platni promet

    23. Maja 2025. — 15:00

    Novi nikotinski proizvodi u BiH izvan zakona i bez akciza

    23. Maja 2025. — 14:26

    Direktor „Pošta Srpske“ naručio limuzinu od 100.000 KM

    23. Maja 2025. — 11:42

    Nakon intervencije Vlade, OC Jahorina „odblokiran“

    23. Maja 2025. — 10:49
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Iz minusa u biznis sa solarnim elektranama u Bileći

    24. Maja 2025. — 15:15

    Energetsko siromaštvo u BiH: EU ulaže milione, domaći stručnjaci nude rješenja

    22. Maja 2025. — 13:30

    Bajatović: Nastavljamo pregovore sa Rusima o gasnom aranžmanu

    18. Maja 2025. — 13:00

    Otkriveno gasno polje u Crnom moru sa 75 milijardi kubnih metara gasa

    17. Maja 2025. — 16:39

    Banke iz BiH u narednom periodu očekuju rast potražnje za kreditima

    24. Maja 2025. — 13:36

    Promet na berzi 20.512 KM

    23. Maja 2025. — 15:18

    „Aktiva invest“ ide u potpuno preuzimanje „Krajinapetrola“

    22. Maja 2025. — 14:49

    Oštar pad Vol Strita

    22. Maja 2025. — 11:03

    Oštar pad Vol Strita

    22. Maja 2025. — 11:03

    Porast cijena zlata i pšenice na tržištima, nafta Brent 65 dolara

    19. Maja 2025. — 11:34

    Promet na Sarajevskoj berzi 603.553 KM

    15. Maja 2025. — 16:00

    Goldman Sachs prvi smanjio izglede za recesiju u SAD

    13. Maja 2025. — 16:57

    Zabrinjavajući podaci o uvozu i izvozu hrane

    25. Maja 2025. — 10:02

    Kvadrat stana na primorju 2.328 evra

    20. Maja 2025. — 15:35

    Trešnje i jagode po rekordnim cijenama

    19. Maja 2025. — 08:00

    U Federaciji BiH će trgovine raditi 16 nedjelja godišnje?

    18. Maja 2025. — 09:56

    Kazne za putnike za otkopčavanje pojasa

    19. Maja 2025. — 15:01

    Raspisan poziv za učešće u postupku dodjele turističkih vaučera

    15. Maja 2025. — 08:47

    Turista i dalje manje nego prije pandemije

    14. Maja 2025. — 13:03

    Hrvatska gubi češke turiste

    13. Maja 2025. — 15:46

    U Njemačkoj lani zatvoreno 200.000 kompanija

    25. Maja 2025. — 12:01

    Berba malina uskoro počinje, rod i cijena još uvijek neizvjesni

    25. Maja 2025. — 07:55

    Iz minusa u biznis sa solarnim elektranama u Bileći

    24. Maja 2025. — 15:15

    Energetsko siromaštvo u BiH: EU ulaže milione, domaći stručnjaci nude rješenja

    22. Maja 2025. — 13:30
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Amerika ukida novčića od jednog penija jer je proizvodnja preskupa

    23. Maja 2025. — 10:46

    Zbog niskog nataliteta tržište proizvoda za djecu u kolapsu

    14. Maja 2025. — 14:00

    Koliko ima i gdje se nalaze kompanije koje vrijede preko milijardu dolara?

    14. Maja 2025. — 08:17

    Kina gradi solarnu elektranu u orbiti

    12. Maja 2025. — 12:05

    Ni dolar, ni evro: Ova valuta postaje sve jača

    25. Maja 2025. — 15:03

    Ovo su najbolje avio-kompanije na svijetu i najbolji lowcosteri

    25. Maja 2025. — 14:02

    Da li nam prijeti nestašica banana?

    25. Maja 2025. — 11:04

    Trampove carine ugrožavaju njemački izvoz

    25. Maja 2025. — 09:01
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Kraljevačka firma izvozi male avione u Evropu

Kraljevačka firma izvozi male avione u Evropu

capital.bacapital.ba10. Novembra 2012. — 16:111 komentar4 minute čitanja

KRALJEVO, Kraljevačka firma “Aero-East-Europe”, koja proizvodi lake avione razne namjene, ugovorila je u Njemačkoj prodaju 27 aviona vrijednih više od milion evra.

Kako je izjavio vlasnik i direktor Milorad Matić ta firma proizvodi pet modela, od kojih je posljednji “Sila 450” (Srpska industrija lakih aviona), a 99 odsto ukupne proizvodnje namijenjeno je izvozu, uglavnom za vazduhoplovne škole širom Evrope – u Njemačkoj, Francuskoj, Italiji, Španiji, Sloveniji, Bugarskoj…, ali i škole u Beogradu, Zrenjaninu i Smederevu.
Matić, koji je po profesiji pilot, rekao je da proizvodi avione, prije svega, za obuku letenja i sportsko letenje, ali i letilice za komercijalnu upotrebu, na primjer za aero-foto snimanje, prskanje iz vazduha, bacanje plakata…
“Najinteresantnije je aero i foto snimanje koje je sada aktuelno, jer je potrebno uraditi katastar u cijeloj Srbiji. Potrebno je snimiti na primjer i trase novih autoputeva i nadam se ćemo na budućim tenderima biti uzeti u obzir za taj posao kao nacionalna firma”, rekao je on.

Najčešći kupci malih aviona su, prema riječima Matića, avio škole, privrednici i drugi poslovni ljudi kojima je važno da skrate vrijeme putovanja.
Matić je naveo da se korišćenje malih aviona u svijetu više ni ne smatra luksuzom, dok u Srbiji ima veoma malo tih aviona, zbog predrasuda da ih imaju samo tajkuni i mafijaši.
Na primjer, u Italiji ima oko 15.000 aviona u toj kategoriji, a u Francuskoj 28.000 aviona, gdje ih mogu priuštiti i stomatolozi, doktori i drugi privatnici, s obzirom da koštaju kao neki bolji auto, napomenuo je on dodajući da u Srbiji ima manje od 30 takvih aviona.
Matić je kazao da sa standardnim rezervoarom ti avioni mogu da prelete razdaljinu od 1.100 kilometara.
“Na primjer, od Kraljeva do Tivta avionom se pređe za 50 minuta, a putničkim vozilom za devet sati. Potrošnja je nekih 12 do 15 litara na sat vremena običnog benzina, što je oko šest ili sedam litara na 100 kilometara”, naveo je on i dodao da ti avioni u prosjeku koštaju oko 50.000 evra, dok je u Evropi njihova cijena skoro duplo veća.
U proizvodnji aviona ovdje i tamo koriste se potpuno isti materijali i standardi, naglasio je Matić. Isti materijali se koriste za pravljenje “Cesne”, “Pajpera” ili bilo kog drugog svjetskog aviona, a naš avion je u odnosu na te poznate marke jeftiniji pet puta i, kako je rekao Matić, ima bolje manevarske karakteristike.
Gorivo koje naši avioni koriste je isto kao za putnička vozila, dok na primjer američka “Cesna152” koristi avio-gorivo koje je mnogo skuplje i ima veću potrošnju, ali se i pored toga u našoj zemlji i dalje koristi “Cesna” za obuku pilota, navode u kraljevačkoj firmi.

Matić kaže da je iz ljubavi počeo da se bavi proizvodnjom aviona, ali da to u Srbiji nije unosno, jer nema nacionalnu razvojnu banku koja bi finansirala izvozne poslove.
“Neke kredite sam uzeo koje sada servisiram, pa neka zarada koja bi mogla biti uložena u dalji razvoj i širenje radnih mjesta se gubi. Klijent je zadržava za sebe, a mi pokrivamo troškove i borimo se za opstanak”, dodao je Matić i apelovao na državu da ima više sluha za potrebe privrednika.
On je rekao da su imali zahtjeve iz Afrike za razvoj ambulantnog aviona, koji je uspješno napravljen, ali je njegov izvoz propao pošto firma nije mogla da obezbijedi potrebne novčane garancije.

To preduzeće je, pored jedne firme u Sloveniji koja se bavi proizvodnjom ultralakih – plastičnih aviona, jedino na prostoru bivše Jugoslavije koje pravi male avione.
Matić je naveo da i u krugu gdje se avioni servisiraju već mjesecima nema struje, pa rade pomoću agregata, zbog neizmirenih računa za struju, iz perioda poslije zemljotresa, između opštine i preduzeća “Magnohrom”, koje je isključilo struju sportskom aerodromu pored kojeg se nalazi. Firma “Aero-East-Europe” iz Kraljeva je osnovana 2006, a Matić je započeo proizvodnju aviona serije MXP u Italiji, gdje je do kraja 2007. sklopljeno 30 aviona, nakon čega kompletnu proizvodnju prenosi u Kraljevo, napuštajući siguran posao u Italiji i Njemačkoj.
U Srbiji, u saradnji sa profesorima Mašinskog fakulteta iz Beograda i Kraljeva nastavlja proizvodnju aviona i do sada je isporučio više od 120 aviona, uporedo usavršavajući nove modele “Sila”.
Ta firma je uspjela da po prvi put u istoriji srpskog vazduhoplovstva avion domaće proizvodnje sertifikuje u registar Evropske agencije za bezbjednost aviosaobraćaja i kao takav se uvodi u škole letenja širom Evrope. Tanjug

aero-east-europe avioni kraljevo milorad matic top vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakMrkonjić: Novi koridor ka Peći
Sljedeći članak U Srbiji više mobilnih telefona nego stanovnika!

Povezani članci

PRIVREDA 41 minuta čitanja

„Orao“ obilježava osam decenija rada u avionskoj industriji

PRIVREDA 11 minuta čitanja

Avio – linija Mostar – Beograd komercijalno najbolja

1 komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

  1. vazduhoplovac 18. Novembra 2012. 15:18

    Imao sam sreću u Prijedoru 2011. upoynati gospodina Milorada Matica
    To je prije svega sjajan čovjek,
    Zatim je pilot ekstra klase
    I izvrstan proizvođać lakih i aviona generalbe kategorije. pERFORMANSE KVALITET, SIGURNOST I CIJENA…
    Imao sam priliku sa njim letjeti , i osjetiti direktno prednosti tih aviona u odnosu na slične koje sam testirao.
    U ovom momentu to su najbolji avioni u svojoj kategoriji u Evropi..pa i šire.
    Očekujem sjajnu budućnost njegove firme i njegovih aviona ..

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Otkrivamo: IRB uskoro dobija dozvolu za platni promet

23. Maja 2025. — 15:0012 minute čitanja

BANJALUKA – Agencija za bankarstvo Republike Srpske usvojila je odluku o izdavanju dozvole Investiciono – razvojnoj banci (IRB) RS za obavljanje platnog prometa i primanje novčanih depozita, saznaje portal CAPITAL.

Novi nikotinski proizvodi u BiH izvan zakona i bez akciza

23. Maja 2025. — 14:26

Direktor „Pošta Srpske“ naručio limuzinu od 100.000 KM

23. Maja 2025. — 11:42

Nakon intervencije Vlade, OC Jahorina „odblokiran“

23. Maja 2025. — 10:49

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Portal Capital je član Journalism Trust Inicijative

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti