Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Šef poslanika Ujedinjene Srpske završio isti fakultet kao i Nikolina Šljivić

    26. Decembra 2025. — 15:09

    Zatraženo poskupljenje gradskog prevoza u Banjaluci

    26. Decembra 2025. — 15:03

    „Pošte“ ulažu 17 miliona KM u novi objekat i informacioni sistem

    26. Decembra 2025. — 13:27

    Nakon pisanja CAPITALA Dodik traži povlačenje suludog zakona

    25. Decembra 2025. — 20:55
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Rusi pregovaraju sa mađarskim MOL-om o prodaji NIS-a

    25. Decembra 2025. — 15:29

    Kako bi američki gas stizao u BiH i Banjaluku: Ovo su detalji

    25. Decembra 2025. — 13:39

    OFAK produžio rok NIS-u

    25. Decembra 2025. — 07:41

    RiTE Gacko ide u trodnevni zastoj

    24. Decembra 2025. — 16:00

    Promet na Banjalučkoj berzi 67.000 KM

    26. Decembra 2025. — 14:17

    Potrošačka korpa i dalje veća od polovine prosječne plate

    26. Decembra 2025. — 08:33

    ERS dokapitalizovao RiTE „Ugljevik“ zbog duga prema Slovencima

    24. Decembra 2025. — 12:42

    BiH dobija nove novčanice

    24. Decembra 2025. — 09:56

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Republiku Srpsku tokom deset mjeseci ove godine posjetilo 442.353 turista

    26. Decembra 2025. — 10:33

    Znate li koji je grad najskuplji turistički centar na svijetu

    20. Decembra 2025. — 16:44

    Ryanair širi mrežu u Hrvatskoj, smanjuje letove u regionu

    18. Decembra 2025. — 11:53

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Savjet ministara BiH u ponedjeljak o suspenziji carinskih stopa

    26. Decembra 2025. — 11:13

    Rusi pregovaraju sa mađarskim MOL-om o prodaji NIS-a

    25. Decembra 2025. — 15:29

    Kako bi američki gas stizao u BiH i Banjaluku: Ovo su detalji

    25. Decembra 2025. — 13:39

    OFAK produžio rok NIS-u

    25. Decembra 2025. — 07:41
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kina testirala voz brzine 800 km/h

    26. Decembra 2025. — 14:00

    Na hiljade neželjenih božićnih poklona se prodaje na internetu

    26. Decembra 2025. — 12:15

    Singapur i dalje ima najmoćniji pasoš

    24. Decembra 2025. — 10:45

    U Estoniji će robot određivati poreske dugove

    22. Decembra 2025. — 12:40

    Dolar u padu: Očekuje ga najgora godina od 2017.

    26. Decembra 2025. — 09:03

    Dolar u padu: Očekuje ga najgora godina od 2017.

    25. Decembra 2025. — 09:45

    Zašto cijene bakra rastu?

    25. Decembra 2025. — 08:59

    Američka ekonomija porasla najjače u dvije godine

    24. Decembra 2025. — 11:27
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Kraljevačka firma izvozi male avione u Evropu

Kraljevačka firma izvozi male avione u Evropu

capital.bacapital.ba10. Novembra 2012. — 16:111 komentar4 minute čitanja

KRALJEVO, Kraljevačka firma “Aero-East-Europe”, koja proizvodi lake avione razne namjene, ugovorila je u Njemačkoj prodaju 27 aviona vrijednih više od milion evra.

Kako je izjavio vlasnik i direktor Milorad Matić ta firma proizvodi pet modela, od kojih je posljednji “Sila 450” (Srpska industrija lakih aviona), a 99 odsto ukupne proizvodnje namijenjeno je izvozu, uglavnom za vazduhoplovne škole širom Evrope – u Njemačkoj, Francuskoj, Italiji, Španiji, Sloveniji, Bugarskoj…, ali i škole u Beogradu, Zrenjaninu i Smederevu.
Matić, koji je po profesiji pilot, rekao je da proizvodi avione, prije svega, za obuku letenja i sportsko letenje, ali i letilice za komercijalnu upotrebu, na primjer za aero-foto snimanje, prskanje iz vazduha, bacanje plakata…
“Najinteresantnije je aero i foto snimanje koje je sada aktuelno, jer je potrebno uraditi katastar u cijeloj Srbiji. Potrebno je snimiti na primjer i trase novih autoputeva i nadam se ćemo na budućim tenderima biti uzeti u obzir za taj posao kao nacionalna firma”, rekao je on.

Najčešći kupci malih aviona su, prema riječima Matića, avio škole, privrednici i drugi poslovni ljudi kojima je važno da skrate vrijeme putovanja.
Matić je naveo da se korišćenje malih aviona u svijetu više ni ne smatra luksuzom, dok u Srbiji ima veoma malo tih aviona, zbog predrasuda da ih imaju samo tajkuni i mafijaši.
Na primjer, u Italiji ima oko 15.000 aviona u toj kategoriji, a u Francuskoj 28.000 aviona, gdje ih mogu priuštiti i stomatolozi, doktori i drugi privatnici, s obzirom da koštaju kao neki bolji auto, napomenuo je on dodajući da u Srbiji ima manje od 30 takvih aviona.
Matić je kazao da sa standardnim rezervoarom ti avioni mogu da prelete razdaljinu od 1.100 kilometara.
“Na primjer, od Kraljeva do Tivta avionom se pređe za 50 minuta, a putničkim vozilom za devet sati. Potrošnja je nekih 12 do 15 litara na sat vremena običnog benzina, što je oko šest ili sedam litara na 100 kilometara”, naveo je on i dodao da ti avioni u prosjeku koštaju oko 50.000 evra, dok je u Evropi njihova cijena skoro duplo veća.
U proizvodnji aviona ovdje i tamo koriste se potpuno isti materijali i standardi, naglasio je Matić. Isti materijali se koriste za pravljenje “Cesne”, “Pajpera” ili bilo kog drugog svjetskog aviona, a naš avion je u odnosu na te poznate marke jeftiniji pet puta i, kako je rekao Matić, ima bolje manevarske karakteristike.
Gorivo koje naši avioni koriste je isto kao za putnička vozila, dok na primjer američka “Cesna152” koristi avio-gorivo koje je mnogo skuplje i ima veću potrošnju, ali se i pored toga u našoj zemlji i dalje koristi “Cesna” za obuku pilota, navode u kraljevačkoj firmi.

Matić kaže da je iz ljubavi počeo da se bavi proizvodnjom aviona, ali da to u Srbiji nije unosno, jer nema nacionalnu razvojnu banku koja bi finansirala izvozne poslove.
“Neke kredite sam uzeo koje sada servisiram, pa neka zarada koja bi mogla biti uložena u dalji razvoj i širenje radnih mjesta se gubi. Klijent je zadržava za sebe, a mi pokrivamo troškove i borimo se za opstanak”, dodao je Matić i apelovao na državu da ima više sluha za potrebe privrednika.
On je rekao da su imali zahtjeve iz Afrike za razvoj ambulantnog aviona, koji je uspješno napravljen, ali je njegov izvoz propao pošto firma nije mogla da obezbijedi potrebne novčane garancije.

To preduzeće je, pored jedne firme u Sloveniji koja se bavi proizvodnjom ultralakih – plastičnih aviona, jedino na prostoru bivše Jugoslavije koje pravi male avione.
Matić je naveo da i u krugu gdje se avioni servisiraju već mjesecima nema struje, pa rade pomoću agregata, zbog neizmirenih računa za struju, iz perioda poslije zemljotresa, između opštine i preduzeća “Magnohrom”, koje je isključilo struju sportskom aerodromu pored kojeg se nalazi. Firma “Aero-East-Europe” iz Kraljeva je osnovana 2006, a Matić je započeo proizvodnju aviona serije MXP u Italiji, gdje je do kraja 2007. sklopljeno 30 aviona, nakon čega kompletnu proizvodnju prenosi u Kraljevo, napuštajući siguran posao u Italiji i Njemačkoj.
U Srbiji, u saradnji sa profesorima Mašinskog fakulteta iz Beograda i Kraljeva nastavlja proizvodnju aviona i do sada je isporučio više od 120 aviona, uporedo usavršavajući nove modele “Sila”.
Ta firma je uspjela da po prvi put u istoriji srpskog vazduhoplovstva avion domaće proizvodnje sertifikuje u registar Evropske agencije za bezbjednost aviosaobraćaja i kao takav se uvodi u škole letenja širom Evrope. Tanjug

aero-east-europe avioni kraljevo milorad matic top vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakMrkonjić: Novi koridor ka Peći
Sljedeći članak U Srbiji više mobilnih telefona nego stanovnika!

Povezani članci

NOVOSTI 01 minuta čitanja

Vlada donijela odluku o najnižoj plati u Republici Srpskoj

Capital teme 02 minute čitanja

Šef poslanika Ujedinjene Srpske završio isti fakultet kao i Nikolina Šljivić

1 komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

  1. vazduhoplovac 18. Novembra 2012. 15:18

    Imao sam sreću u Prijedoru 2011. upoynati gospodina Milorada Matica
    To je prije svega sjajan čovjek,
    Zatim je pilot ekstra klase
    I izvrstan proizvođać lakih i aviona generalbe kategorije. pERFORMANSE KVALITET, SIGURNOST I CIJENA…
    Imao sam priliku sa njim letjeti , i osjetiti direktno prednosti tih aviona u odnosu na slične koje sam testirao.
    U ovom momentu to su najbolji avioni u svojoj kategoriji u Evropi..pa i šire.
    Očekujem sjajnu budućnost njegove firme i njegovih aviona ..

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Šef poslanika Ujedinjene Srpske završio isti fakultet kao i Nikolina Šljivić

26. Decembra 2025. — 15:0902 minute čitanja

Aleksandar Trninić postao diplomirani ekonomista sa prosječnom ocjenom 7,16

Zatraženo poskupljenje gradskog prevoza u Banjaluci

26. Decembra 2025. — 15:03

„Pošte“ ulažu 17 miliona KM u novi objekat i informacioni sistem

26. Decembra 2025. — 13:27

Nakon pisanja CAPITALA Dodik traži povlačenje suludog zakona

25. Decembra 2025. — 20:55

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.