PODGORICA — Mnogo je razloga koji su doveli do kraha turističke sezone u Crnog Gori.
Neki od njih su promovisanje Crne Gore kao “korona free” destinacije i za kratko vreme gubljenje tog statusa, povećanje epidemiološkog rizika, slabo funkcionisanje avio-saobraćaja, drumska udaljenost od evropskih destinacija, restriktivni odnos prema građanima BiH i Srbije, uvođenje politike u turizam, ocjenjuju podgoričke Vijesti.
I dok iz Nacionalne turističke organizacije (NTO) ističu da zbog pandemije korona virusa ova godina ne može da se poredi s bilo kojom ranije, predsjednica Rebuilding.Travel organizacije za Balkan i počasna konzulka Sejšela u Crnoj Gori Aleksandra Gardašević-Slavuljica upozorava da je Crna Gora postala zemlja “turističkih duhova”, jer je politika uvedena u turizam.
Ona je ocijenila da će kovid izbrisati Crnu Goru s turističke mape, ako od prvog novog jutra ne napravi profesionalni zaokret u odnosu na dosadašnju promociju.
“Odgovorne destinacije od marta primenjuju totalnu digitalnu transformaciju, online platfome, koristeći nove komunikacione kanale u borbi za goste, jer su shvatile da je digitalni rebranding neophodan, tržišna borba za svakog gosta, korišćenjem virtuelnog prostora. Destinacije se utrkuju u lansiranju personalizovanih digitalnih kampanja s obaveznim inovativnim elementima”, rekla je Gardašević-Slavuljica.
Ona je ocijenila da sve navedeno ne važi u Crnoj Gori i da je činjenica je da su odgovorni za promociju destinacije pali na ispitu.
Gardašević-Slavuljica smatra da je rješenje bilo, a i dalje postoji, u primjeni jasne strategije zasnovane na pravilnom marketingu destinacije, promovisanju inovativnih tehnologija i povratku reputacije destinacije.
Ona upozorava da će izumrijeti destinacije koje se ne uklope u kovid-19 turizam i ocjenjuje da su Hrvatska i Albanija neuporedivo bolje od Crne Gore to uradile, ali nedovoljno dobro.
Ocijenila je da Crna Gora nikada nije smjela da bude promovisana kao “korona-free” i da su mnogi upozoravali da je to opasno, jer države preko noći mogu postati visoko rizične, što se i dogodilo tokom drugog talasa korona virusa.
“Danas korona-free, a sutra visoko rizična zemlja, označava kompromitaciju destinacije i gubitak poverenja turista. To se desilo Crnoj Gori. Trebalo je proglasiti Crnu Goru kao ”prvu korona odgovornu” destinaciju u Evropi i iskoristiti prednost statusa niskog rizika od korone”, smatra Gardašević-Slavuljica.
Ona ukazuje da je umesto toga Crna Gora dala pretjerano obećanje i da su turisti prestali da joj veruju, što je doprinijelo kolapsu tržišta.
Iz NTO kažu da se ne može praviti paralela s drugim državama iz regiona, posebno Hrvatskom, koja kao zemlja EU nema ograničenja kada je u pitanju turistički promet iz ostalih zemalja članica.
Ističu da se od marta intenzivno sprovode marketinške aktivnosti na promociji turističke destinacije.
“Imajući u vidu da je na globalnom nivou došlo do smanjenja međunarodnih putovanja, sve turističke destinacije beleže pad turističkog prometa. Zato je u uslovima pandemije nezahvalno govoriti o dobroj ili lošoj sezoni i praviti poređenja s prethodnom sezonom, rezultate možemo da sagledamo u svetlu trenutne situacije”, rekli su u NTO za “Vijesti”.
Ukupni prošlogodišnji prihodi od crnogorskog turizma iznosili su 1,1 milijardu evra. Vlada je ovogodišnje prihode projektovala na 40 odsto prošlogodišnjih, odnosno na 450 miliona evra, ali je ta procjena već početkom juna pala u vodu, a tokom jula je pad iznosio devedesetak procenata. Za početak novembra najavljena je nova procjena, što povlači novi rebalans budžeta, navodi list.
Prema podacima NTO, u petak je u Crnoj Gori boravilo blizu 29.000 turista, što je 20 odsto ostvarenog turističkog prometa u poređenju s prošlogodišnjim periodom, dok je u hotelima popunjenost 42 procenta u poređenju sa istim period lane.
Prema posljednjim zvaničnim statističkim podacima Monstata, u Crnoj Gori je od početka godine zaključno s junom boravilo oko 162.400 turista, što je tek petina u odnosu na prošlu godinu.