BEOGRAD, Više od 70 odsto ispitanih malih i srednjih preduzeća u Srbiji, koja koriste konsultantske usluge, smatra da su spoljni konsultanti unaprijedili njihovo poslovanje, pokazalo je prvo istraživanje o stanju konsultantske struke u Srbiji.
Prema istraživanju koje su, na zahtjev UPKS, uradili “Stratedžik marketing” i “Kromer grupa”, 71 odsto ispitanih preduzeća koja su koristila spoljne konsultante smatra da su te usluge pomogle unapređenju poslovanja preduzeća, dok 53 odsto njih smatra da je potreba za konsaltingom u Srbiji porasla u zadnje tri godine.
Kompanije, korisnici konsalting usluga, imaju mnogo bolje mišljenje o kvalitetu tih usluga u Srbiji od onih koje ih ne koriste. Samo 13 odsto kompanija koje su koristile usluge konsaltinga smatra da je to tržište nerazvijeno, dok 41 odsto onih koje ih nisu koristile smatra to tržište nerazvijenim.
Kao glavni razlog za nekorišćenje konsultantskih usluga srpska preduzeća navode visoku cijenu tih usluga u odnosu na ono što očekuju za uloženi novac, a kao glavne prepreke razvoju konsaltinga nesigurno i nerazvijeno tržište, lošu finansijsku situaciju, nepovjerenje i neprepoznavanje pravih potreba klijenata.
Prema istraživanju, najrazvijenije usluge konsaltinga su finansijske i pravne, dok su najnerazvijenije usluge u oblasti inoviranja, razvoja međusektorskih partnerskih odnosa i korporativne društvene odgovornosti.
Kompanije koje ne koriste konsultantske usluge najviše interesuju komunikacija, istraživanja tržišta, PR, marketing i brending.
Istraživanje je pokazalo da je ocijena kvaliteta rada domaćih konsultanata veoma visoka – prosječno 4,5 na skali od jedan do pet – a najčešći pozitivni rezultati saradnje sa konsultantima su u oblastima bolje organizacije kompanije (43 odsto) i boljeg planiranja poslovanja (28 procenata).
Konsultanti kao glavne probleme rada u Srbiji navode nerazvijeno i monopolističko tržište, lošu finansijsku situaciju klijenata, strah direktora i vlasnika firmi da angažuju konsultante, kao i neznanje klijenata o konsultantskim uslugama.
Kao najčešće probleme u radu sa kojima se susreću, konsultanti navode nezainteresovanost države da pomogne (42 odsto), korupciju i mito (39 odsto), probleme naplate potraživanja (35 odsto), nepostojanje finansijske podrške (29 odsto), nelojalnu konkurenciju (28), nestabilnu monetarnu politiku (23) i neadekvatno obrazovanu radnu snagu (23 procenata).
Istraživanje je obuhvatilo 140 konsultanata i konsultantskih kompanija i 154 preduzeća, korisnika i potencijalna korisnika konsultantskih usluga.
– Jedan od ciljeva UPKS je da prikupi i analizira podatke o poslovnom savjetovanju u pogledu zadataka menadžmenta u svijetu i kod nas, kao i informacije o potrebama i trendovima koje će dostaviti svojim članovima, klijentima i široj javnosti – rekla je predsjednik tog udruženja Sanja Nikolin.
Ona je istakla da taj projekat, koji je podržala Njemačka organizacija za tehničku saradnju (GTZ), treba da značajno doprinese unapređenju konsultantskih usluga u Srbiji, gdje je evidentan nedostatak sistemskih i stručnih analiza u procesu konsaltinga.Glas javnosti