SARAJEVO/BANJALUKA – Političke partije u BiH su na troškove kampanje za protekle lokalne izbore 2020. godine potrošile ukupno 5,5 miliona maraka, dok su nezavisni kandidati za tu svrhu izdvojili 61.752 KM.
Prema podacima iz postizbornih finansijskih izvještaja političkih stranaka i nezavisnih kandidata dostavljenih CIK, najviše novca stranke su potrošile na troškove štampanja predizbornih oglasa, proglasa, saopštenja i slično u javnim glasilima 1.554.804 KM ili 28,15 odsto od ukupne sume novca potrošene u kampanjama.
Troškovi plakatiranja stranke u BiH su koštali ukupno 856.031 KM, troškovi štampanja plakata su iznosili 735.194 KM, a troškovi štampanja, umnožavanja i slanja predizbornog materijala biračima su iznosili 654.571 KM.
Zanimljivo je da je na poslednjim izborima, za razliku od prethodnih godina, za troškove organizacije i održavanja predizbornih skupova potrošeno tek 204.810 KM, što je rezultat korona virusa zbog kojeg nije bilo moguće održavati skupove.
Prema podacima CIK BiH, na ostale troškove propagande stranke su izdvojile 1.517.273 KM.
Na Lokalnim izborima 2020. godine učestvovala je ukupno 131 politička stranka, 71 koalicija političkih stranaka, 333 nezavisna kandidata i 9 lista nezavisnih kandidata.
CIK BiH je postizborni finansijski izvještaj podnijelo 113 političkih stranaka, što čini 86,26 odsto od ukupnog broja stranaka koje su učestvovale na izborima.
Od ukupno 333 nezavisna kandidata koji su učestvovali na izborima, postizborni finansijski izvještaj podnijelo je tek 70 kandidata.
Ukoliko se podaci troškova u kampanji uporede sa ranijim izborima evidentno je da je u predizbornoj kampanji 2020. godine potrošeno najmanje novca u odnosu na raniji period.
Podaci CIK pokazuju da su stranke u izbornim kampanjama u periodu 2006. – 2020. godine potrošile ukupno 64.547.601 KM.
Tako je za opšte izbore 2006. godine potrošeno 8,2 miliona KM, a dve godine kasnije na lokalnim izborima 8,1 KM.
Na opštim izborima 2010. godine potrošeno je 10,4 miliona KM, a na lokalnim izborima dvije godine kasnije 7 miliona KM.
Opšti izbori 2014. godine koštali su stranke 8,6 miliona KM, a na lokalnim izborima 2016. godine su potrošili 7 miliona KM.
Za opšte izbore dve godine kasnije, tačnije 2018. godine, stranke su u kampanjama potrošile rekordnih 9,6 miliona KM.
Ko je najviše trošio
Podaci CIK pokazuju da su najviše novca za kampanju na lokalnim izborima 2020. izdvojile dvije najveće političke stranke u BiH – SNSD i SDA.
SNSD je za troškove predizborne kampanje potrošio 845.035 KM. Od toga, za troškove štampanja plakata izdvojeno je 79.845 KM, troškove plakatiranja 188.170 KM, troškove štampanja predizbornih oglasa, proglasa, saopštenja i slično u javnim glasilima 483.435 KM, troškove organizacije i održavanja predizbornih skupova 935 KM, troškove štampanja, umnožavanja i slanja predizbornog materijala biračima 81.661 KM i za ostale troškove propagande 10.987 KM.
I SDA je u kampanji potrošio 805.760 KM, od čega je na troškove štampanja plakata potrošeno 177.624 KM, troškove plakatiranja 58.750 KM, troškove štampanja predizbornih oglasa, proglasa, saopštenja i slično u javnim glasilima 305.875 KM, troškove organizacije i održavanja predizbornih skupova 46.088 KM, troškove štampanja, umnožavanja i slanja predizbornog materijala biračima 154.835 KM i za ostale troškove propagande 62.585 KM.
PDP je na poslednjim izborima potrošila ukupno 407.833 KM za izbornu kampanju od čega su za troškove štampanja plakata dali 64.936 KM, troškove plakatiranja 62.058 KM, troškove štampanja predizbornih oglasa, proglasa, saopštenja i slično u javnim glasilima 173.981 KM, te za ostale troškove propagande dodatnih 106.856 KM.
Ujedinjenu Srpsku su izbori koštali 344.994 KM, HDZ BiH 338.485 KM, DNS 335.579 KM, SDP BiH 312.282 KM, a SDS skromnih 210.031 KM.
Najviše novca SDS je dala za troškove plakatiranja, 64.276 KM i troškove štampanja predizbornih oglasa, proglasa, saopštenja i slično, javnim glasilima, 74.610 KM.
SP RS je potrošila 196.223 KM od čega je najviše novca izdvojeno za troškove plakatiranja, 69.341 KM.
DEMOS je potrošio 165.686 KM, NDP 105.084 KM, SPS 81.187 KM, a Stranka demokratske Srpske Semberija- Mićo Mićić 28.817 KM.
Skromna ulaganja
Iako su na izborima uspjeli da osvoje čak jedan odbornički mandat u Banjaluci što je više od, na primjer, NDP koji nije osvojio niti jednan mandat u ovom gradu, Narodni pokret Banjaluka zove skoro da nije imao ulaganja u izbornu kampanju.
Podaci CIK BiH pokazuju da je Narodni pokret Banjaluka zove u kampanju ušao sa skromnih 2.281 KM što je, na primjer, manje od ukupne sume novca koju je u kampanju uložio nezavisni kandidat za odbornika u Banjaluci iz reda nacionalnih manjina Saša Čudić.
Čudić je, naime, u kampanji potrošio ukupno 10.000 KM od čega je najviše novca dao za štampanja, umnožavanja i slanja predizbornog materijala biračima, 4.718 KM, dok je za troškove plakatiranja izdvojio 2.925 KM, a troškove štampanja predizbornih oglasa, proglasa, saopštenja i slično,u javnim glasilima 1.756 KM.
Da vrtoglave sume novca u kampanji ne znače automatski i uspjeh na izborima dokazuje i Lista za pravdu i red Nebojše Vukanovića koja je uspjela da osvoji čak četiri odbornička mjesta u Trebinju, čime su postali treća po snazi stranka u lokalnom parlametnu. Zanimljivo je da su u kampanju uložili tek skromnih 1.618 KM. Srpska info