BANJALUKA, Prodaja odjeće, obuće, kozmetike, nakita te raznih rukotvorina cvjeta uz pomoć društvenih mreža, a sve je više bh. građana koji robu nabavljaju onlajn.
Prodavci zadovoljno trljaju ruke jer, kako kažu, nakon postavljanja fotografija proizvoda na Facebooku prodaja nikada nije bila bolja. Kupci kažu da odjeća i ostala roba koju nabavljaju putem interneta ima povoljne cijene, da je veliki izbor, ne moraju da hodaju satima po buticima i radnjama, ali da su mane što se ipak ponekad pazari “mačak u vreći”.
Udaljenost grada u kojem se roba nalazi ne predstavlja nikakav problem onima koji žele naručiti ponuđene artikle jer za pet KM poštarine roba stiže na željenu adresu za samo 24 časa, a neka kupovina je i oslobođena poštarine.
“Majka i ja smo nezaposlene, a pošto omladina najviše vremena provodi na društvenim mrežama, odlučile smo da nabavimo nešto garderobe, napravimo stranicu i postavimo slike u grupu, iako ne držimo butik. Prvo smo se trudile da što više ljudi sazna za nas, a kasnije je prodaja masovno krenula. Sakupile smo oko 136.000 ‘lajkova’ i svakodnevno smo zatrpane narudžbama”, kazala nam je jedna od prodavačica sa Facebook grupe “Prodaja odjeće”, a koja nije željela da otkriva identitet.
Istakla je da robu naručuju iz cijele BiH, kupci su 90 odsto žene, iako nude i mušku garderobu, a jednako naručuju i starije žene i omladina jer, kako kaže, za svakog se nađe ponešto.
Za razliku od nje, Predrag Divljak, vlasnik butika “Divos”, koji ima radnje u Banjaluci i Mrkonjić Gradu, kaže da slike na Facebook profilu postavljaju isključivo zbog svojih mušterija kako bi vidjele novu kolekciju.
“Cijene su povoljne i nemamo neku veliku zaradu, ali činjenica je da je prodaja porasla za nekih 15 do 20 odsto od kada postoji Facebook stranica jer je više ljudi saznalo za nas. Imamo stalne mušterije, ali kriza se svuda osjeti. Prodaja ide bolje ljeti kada dođu stranci i zimi pred praznike”, ističe Divljak.
Violeta M., koja se bavi ručnom izradom nakita, kaže da je zahvaljujući Facebook stranici koju je nazvala “Unikatni nakit” mnogo djevojaka saznalo za nju te da prima narudžbe iz raznih gradova.
Ipak, pri prodaji putem interneta ne teče uvijek sve tako glatko, posebno kada se radi o odjeći i obući jer veličine mogu zbuniti kupce.
“Često naručujem stvari putem interneta i prilično sam zadovoljna, mada su veličine varljive. Jednom sam naručila haljinu koju sam čak dva puta vraćala dok nisam pronašla odgovarajuću veličinu, a troškove poštarine sam sama morala snositi”, ispričala je Milana T. iz Banjaluke.
Oni koji često naručuju putem interneta i sa stranice ebay kažu da se mogu naći odjeća, obuća i torbe veoma povoljnih cijena.
Murisa Marić, izvršni direktor Udruženja građana “Don” iz Prijedora, savjetuje potrošače da budu veoma oprezni prilikom kupovine putem interneta, jer su im se javljali građani koji su imali negativna iskustva.
“U našoj državi nemamo dovoljno razvijen ovakav način kupovine kako bi građani bili sigurni, zbog toga je teško stati ukraj prevarama i lažnim profilima na društvenim mrežama i oglasima, a često se koriste jednokratni brojevi koji se kasnije ne mogu pozvati”, istakla je Marićeva.
Navela je da čak i kada se roba plaća nakon dostave, građani ipak kupuju “mačka u vreći” jer nisu uživo vidjeli robu, nemaju račun, niti se mogu žaliti ukoliko im roba ne odgovara, već sami snose dodatne troškove. Nezavisne novine