Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Majkić: Ako ne dođe do povećanja cijena, Banjaluka će ostati bez vode

    16. Decembra 2025. — 13:03

    Vidović: Dobri uslovi za veliki investicioni zahvat

    16. Decembra 2025. — 12:12

    Propao pokušaj grada Banjaluka da ozakoni spornu nabavku softvera

    16. Decembra 2025. — 10:49

    U budžetu za 2026. nema novca za potpuno preuzimanje „Comsara“

    16. Decembra 2025. — 09:56
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Neizvjesna budućnost NIS-a

    15. Decembra 2025. — 10:15

    U iščekivanju 15. januara, rješenje za NIS bez kazni SAD – ni na vidiku

    14. Decembra 2025. — 13:30

    Izvoz nafte iz Venecuele naglo opao nakon američke zaplijene tankera

    13. Decembra 2025. — 17:02

    Evropska autoindustrija se nada ukidanju zabrane dizelaša i benzinaca

    10. Decembra 2025. — 13:35

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Trebinje: Usvojena odluka o zaduženju od osam miliona KM

    15. Decembra 2025. — 13:40

    U oktobru depoziti 36,58 milijardi KM

    14. Decembra 2025. — 11:57

    Planirano povećanje plata budžetskim korisnicima

    14. Decembra 2025. — 11:10

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Šulić: Očekuje se rekordna zimska sezona

    12. Decembra 2025. — 08:36

    Wizz Air otvara bazu u Tuzli, ali bez najvažnije linije – iako je za nju dobio novac

    11. Decembra 2025. — 07:39

    Banjaluku za 10 mjeseci posjetilo skoro 110.000 turista

    9. Decembra 2025. — 12:08

    Neizvjesna budućnost NIS-a

    15. Decembra 2025. — 10:15

    Gorivo pojeftinjuje, a cijene proizvoda samo rastu

    15. Decembra 2025. — 08:01

    U iščekivanju 15. januara, rješenje za NIS bez kazni SAD – ni na vidiku

    14. Decembra 2025. — 13:30

    Izvoz nafte iz Venecuele naglo opao nakon američke zaplijene tankera

    13. Decembra 2025. — 17:02
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Mask “težak” 677 milijardi dolara

    16. Decembra 2025. — 09:06

    ChatGPT godišnje troši više struje nego cijela Slovenija

    15. Decembra 2025. — 16:03

    Počinje proizvodnja prvog pravog letećeg automobila

    13. Decembra 2025. — 13:10

    Ko se nalazi na vrhu globalne piramide bogatstva od 470 biliona dolara?

    12. Decembra 2025. — 09:11

    Ovo su prosječne godišnje plate u evropskim zemljama

    16. Decembra 2025. — 11:24

    SAD odbile ponudu banke „Ikstelus“ za kupovinu „Lukoilove“ imovine

    16. Decembra 2025. — 08:16

    Profit avio-kompanija rekordan

    14. Decembra 2025. — 15:16

    Koreja ulaže preko 5 milijardi evra u novi AI mega-projekat

    14. Decembra 2025. — 12:49
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Kinezi odbili da odgode izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor

Kinezi odbili da odgode izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor

Svjetlana ŠurlanSvjetlana Šurlan24. Juna 2019. — 14:214 komentara4 minute čitanja

BANJALUKA – Kinezi su odbili zahtjev Vlade Republike Srpske da odgode gradnju autoputa Banjaluka – Prijedor, a zbog opredjeljenja vlasti Srpske da gradi i autoput prema Bijeljini i Srbiji, u problemu bi mogli da se nađu u Republičkoj upravi za geodetske i imovinsko – pravne poslove i Pravobranilaštvu RS.

Naime, Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banja Luka – Prijedor potpisan je 13. decembra u Banjaluci čime je počeo da teče rok od dvije godine za eksproprijaciju zemljišta, koju treba da uradi Republika Srpska, te rok za izradu glavnog projekta, što je obaveza kineskih investitora.

Nedugo zatim, u februaru ove godine premijer Srpske Radovan Višković rekao je da će Vlada gradnju autoputa prema Prijedoru odgoditi dok ne izgradi autoput do granice prema Srbiji kako bi povezali Banjaluku i Beograd.

Ministar saobraćaja i veza RS Neđo Trninić, iako je ranije govorio da nema odgađanja gradnje autoputa te optuživao portal CAPITAL da pogrešno izvlači zaključke u vezi s premijerovom izjavom, sada priznaje da su sa Kinezima razgovarali o zastoju gradnje.

Trninić je kazao da kineska kompanija, preko preduzeća koje je registrovala u RS, radi na terenu i da trenutno prima domaće radnike, projektante i stručno osoblje koje će im pomoći pri izradi planske dokumentacije.

„Vjerovatno će sve ići svojom dinamikom. Mi jesmo u jednom momentu, zbog prioriteta da se što prije povežemo s Beogradom, rekli da to jeste prioritet i to jeste i dalje prioritet. Onda smo razgovarali sa kineskim partnerima eventualno da malo zastanemo, ne da raskinemo to, da zastanemo sa određenom dinamikom izgradnje autoputa prema Prijedoru kako bi smo se mogli posvetiti, Republička uprava za geodetske i imovinsko pravne poslove zbog eksproprijacije i naše Pravobranilaštvo da bi se moglo intenzivno baviti ovim dijelom autoputa, ali na kraju smo u dogovoru s kineskim kompanijama rekli ne, idemo dinamikom kojom smo planirali“, rekao je Trninić za ATV.

Trninić je priznao da se dvije nadležne institucije za eksproprijaciju i rješavanje imovinsko – pravnih odnosa ne mogu istovremeno posvetiti pitanjima za oba autoputa, ali nije razjasnio kako će taj problem biti riješen.

Na ranija pitanja CAPITAL-a o tome kako teče realizacija ugovora sa Kinezima za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor, Trninić je odgovorio šturo, da realizacija teče planiranom dinamikom, ne želeći da precizira šta je urađeno po pitanju eksproprijacije ili projekta za prvih šest mjeseci trajanja ugovora, o čemu smo pisali u tekstu „Višković šumom, Trninić drumom“.

Projekat od početka netransparentan

Posao gradnje autoputa Banjaluka – Prijedor dodijeljen je firmi „SDHS-CSI BH“, koja je u Banjaluci registrovana kao predstavništvo kineske kompanije “China Shandong Inernational Economic & Technical Cooperation Group”, o čemu je portal CAPITAL pisao u tekstu “Firma sa kapitalom od jedne KM gradiće autoput”.

Za taj autoput Republika Srpska će 30 godina plaćati godišnju naknadu za raspoloživost autoputa u iznosu od 32,5 miliona evra.

Taj iznos trebalo bi da bude obezbijeđen od naplate putarine na svim autoputevima u RS, a ako to ne bude dovoljno, ostatak će da bude obezbijeđen iz Budžeta RS, pisali smo u tekstu „Sav novac od putarina u Srpskoj ide Kinezima“.

Kinezi, s druge strane, treba da plaćaju godišnju naknadu od pet odsto od prihoda ostvarenih obavljanjem koncesione djelatnosti, odnosno od iznosa prikupljene putarine.

Eksproprijacija zemljišta za potrebe izgradnje autoputa treba da košta Budžet RS oko 21,5 miliona evra.

Planirano je da autoput Banjaluka – Prijedor bude dug 42 kilometra, a za uloženih 297 miliona evra, Kinezima bi na kraju Republika Srpska platila 975 miliona evra.

Ugovor o koncesiji parafiran je tri dana pred izbore u oktobru 2018, nakon čega je kineska kompanija zakasnila dan sa uplatom jednokratne koncesione naknade od 4,4 miliona evra, da bi zatim bilo utvrđeno da nedostaje oko 40.000 evra, a što se “izgubilo” prilikom konverzije valuta.

Nakon niza peripetija i oko dobijanja saglasnosti nadležnih institucija, koncesioni ugovor za autoput Banjaluka – Prijedor je potpisan.

Kakvi su tačno rokovi propisani nije moguće saznati jer „Autoputevi Republike Srpske“ i direktor tog preduzeća Dušan Topić od javnosti kriju dokumente.

Ranija analiza portala CAPITAL pokazala je da bi građani Republike Srpske mogli ostati bez stotina miliona maraka jer je Vlada RS bez analize o prometu vozila obećala kineskoj kompaniji da će na autoputevima godišnje prikupiti 32,5 miliona evra putarine, a sve manje od toga biće plaćeno iz Budžeta RS.

CAPITAL: Svjetlana Šurlan

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
autoput autoput banjaluka prijedor izbor izdvajamo Neđo Trninić radovan viskovic vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakSberbank Banja Luka prvi izbor klijenata u 2019. godini
Sljedeći članak Kompanije sa rang-listi 100 najvećih u BiH povećale broj zaposlenih za skoro 20.000!

Povezani članci

Capital teme 02 minute čitanja

Majkić: Ako ne dođe do povećanja cijena, Banjaluka će ostati bez vode

NOVOSTI 01 minuta čitanja

Fen za kosu povučen sa tržišta BiH

4 komentara

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

  1. Opop 24. Juna 2019. 16:49

    Kod ovog viskovica ne ide, ne ide…pa onda stane

    Odgovori
  2. Putuj 24. Juna 2019. 17:49

    Neće ni biti autoputa. Bar ne sa ovom firmom i u dogledno vrijeme. Cilj DNS a je ionako bio iznos penala koji će platiti građani Republike Nam a koji će Neđo podijeliti sa Markom a pinku će dobiti i ti kinezi.

    Odgovori
  3. Ccccccc 24. Juna 2019. 19:27

    Ide al kako Lemi kaže. Zaista nisam vjerovao da je ovoliko glup al’ eto. Da je bar jedini ali kad ih pogledam u vladi muka mi dođe

    Odgovori
  4. Piki 25. Juna 2019. 11:22

    SNSD sa Dodikom je toliko unistila RS da ce dugove placati i praunuci, ako ih bude.

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Majkić: Ako ne dođe do povećanja cijena, Banjaluka će ostati bez vode

16. Decembra 2025. — 13:0302 minute čitanja

Nažalost, moraćemo krenuti sa restrikcijom vode od Laktaša, Čelinca i ostalih opština, kaže Majkić

Vidović: Dobri uslovi za veliki investicioni zahvat

16. Decembra 2025. — 12:12

Propao pokušaj grada Banjaluka da ozakoni spornu nabavku softvera

16. Decembra 2025. — 10:49

U budžetu za 2026. nema novca za potpuno preuzimanje „Comsara“

16. Decembra 2025. — 09:56

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.