BANJALUKA – Kinezi su odbili zahtjev Vlade Republike Srpske da odgode gradnju autoputa Banjaluka – Prijedor, a zbog opredjeljenja vlasti Srpske da gradi i autoput prema Bijeljini i Srbiji, u problemu bi mogli da se nađu u Republičkoj upravi za geodetske i imovinsko – pravne poslove i Pravobranilaštvu RS.
Naime, Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banja Luka – Prijedor potpisan je 13. decembra u Banjaluci čime je počeo da teče rok od dvije godine za eksproprijaciju zemljišta, koju treba da uradi Republika Srpska, te rok za izradu glavnog projekta, što je obaveza kineskih investitora.
Nedugo zatim, u februaru ove godine premijer Srpske Radovan Višković rekao je da će Vlada gradnju autoputa prema Prijedoru odgoditi dok ne izgradi autoput do granice prema Srbiji kako bi povezali Banjaluku i Beograd.
Ministar saobraćaja i veza RS Neđo Trninić, iako je ranije govorio da nema odgađanja gradnje autoputa te optuživao portal CAPITAL da pogrešno izvlači zaključke u vezi s premijerovom izjavom, sada priznaje da su sa Kinezima razgovarali o zastoju gradnje.
Trninić je kazao da kineska kompanija, preko preduzeća koje je registrovala u RS, radi na terenu i da trenutno prima domaće radnike, projektante i stručno osoblje koje će im pomoći pri izradi planske dokumentacije.
„Vjerovatno će sve ići svojom dinamikom. Mi jesmo u jednom momentu, zbog prioriteta da se što prije povežemo s Beogradom, rekli da to jeste prioritet i to jeste i dalje prioritet. Onda smo razgovarali sa kineskim partnerima eventualno da malo zastanemo, ne da raskinemo to, da zastanemo sa određenom dinamikom izgradnje autoputa prema Prijedoru kako bi smo se mogli posvetiti, Republička uprava za geodetske i imovinsko pravne poslove zbog eksproprijacije i naše Pravobranilaštvo da bi se moglo intenzivno baviti ovim dijelom autoputa, ali na kraju smo u dogovoru s kineskim kompanijama rekli ne, idemo dinamikom kojom smo planirali“, rekao je Trninić za ATV.
Trninić je priznao da se dvije nadležne institucije za eksproprijaciju i rješavanje imovinsko – pravnih odnosa ne mogu istovremeno posvetiti pitanjima za oba autoputa, ali nije razjasnio kako će taj problem biti riješen.
Na ranija pitanja CAPITAL-a o tome kako teče realizacija ugovora sa Kinezima za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor, Trninić je odgovorio šturo, da realizacija teče planiranom dinamikom, ne želeći da precizira šta je urađeno po pitanju eksproprijacije ili projekta za prvih šest mjeseci trajanja ugovora, o čemu smo pisali u tekstu „Višković šumom, Trninić drumom“.
Projekat od početka netransparentan
Posao gradnje autoputa Banjaluka – Prijedor dodijeljen je firmi „SDHS-CSI BH“, koja je u Banjaluci registrovana kao predstavništvo kineske kompanije “China Shandong Inernational Economic & Technical Cooperation Group”, o čemu je portal CAPITAL pisao u tekstu “Firma sa kapitalom od jedne KM gradiće autoput”.
Za taj autoput Republika Srpska će 30 godina plaćati godišnju naknadu za raspoloživost autoputa u iznosu od 32,5 miliona evra.
Taj iznos trebalo bi da bude obezbijeđen od naplate putarine na svim autoputevima u RS, a ako to ne bude dovoljno, ostatak će da bude obezbijeđen iz Budžeta RS, pisali smo u tekstu „Sav novac od putarina u Srpskoj ide Kinezima“.
Kinezi, s druge strane, treba da plaćaju godišnju naknadu od pet odsto od prihoda ostvarenih obavljanjem koncesione djelatnosti, odnosno od iznosa prikupljene putarine.
Eksproprijacija zemljišta za potrebe izgradnje autoputa treba da košta Budžet RS oko 21,5 miliona evra.
Planirano je da autoput Banjaluka – Prijedor bude dug 42 kilometra, a za uloženih 297 miliona evra, Kinezima bi na kraju Republika Srpska platila 975 miliona evra.
Ugovor o koncesiji parafiran je tri dana pred izbore u oktobru 2018, nakon čega je kineska kompanija zakasnila dan sa uplatom jednokratne koncesione naknade od 4,4 miliona evra, da bi zatim bilo utvrđeno da nedostaje oko 40.000 evra, a što se “izgubilo” prilikom konverzije valuta.
Nakon niza peripetija i oko dobijanja saglasnosti nadležnih institucija, koncesioni ugovor za autoput Banjaluka – Prijedor je potpisan.
Kakvi su tačno rokovi propisani nije moguće saznati jer „Autoputevi Republike Srpske“ i direktor tog preduzeća Dušan Topić od javnosti kriju dokumente.
Ranija analiza portala CAPITAL pokazala je da bi građani Republike Srpske mogli ostati bez stotina miliona maraka jer je Vlada RS bez analize o prometu vozila obećala kineskoj kompaniji da će na autoputevima godišnje prikupiti 32,5 miliona evra putarine, a sve manje od toga biće plaćeno iz Budžeta RS.
CAPITAL: Svjetlana Šurlan
4 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Kod ovog viskovica ne ide, ne ide…pa onda stane
Neće ni biti autoputa. Bar ne sa ovom firmom i u dogledno vrijeme. Cilj DNS a je ionako bio iznos penala koji će platiti građani Republike Nam a koji će Neđo podijeliti sa Markom a pinku će dobiti i ti kinezi.
Ide al kako Lemi kaže. Zaista nisam vjerovao da je ovoliko glup al’ eto. Da je bar jedini ali kad ih pogledam u vladi muka mi dođe
SNSD sa Dodikom je toliko unistila RS da ce dugove placati i praunuci, ako ih bude.