Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

    5. Decembra 2025. — 16:55

    Nastavlja se rat banaka i UIO

    5. Decembra 2025. — 15:43

    Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

    5. Decembra 2025. — 14:20

    Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

    5. Decembra 2025. — 13:31
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Gorivo u Srbiji najskuplje u regionu

    2. Decembra 2025. — 08:17

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    Lažni “crni petak”: Čak 96 posto prodavnica u FBiH napravilo prekršaj

    1. Decembra 2025. — 14:16

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Za devet mjeseci BiH posjetilo 1,53 miliona turista

    8. Novembra 2025. — 08:03

    “Gas-Petrol” preuzeo većinski udio u “Potkozarju”

    5. Decembra 2025. — 12:28

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17

    EU odlučila: Do 2027. prekid uvoza ruskog gasa

    3. Decembra 2025. — 10:15
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Kinezi na četiri točka osvajaju svet

Kinezi na četiri točka osvajaju svet

adminadmin6. Februara 2008. — 08:291 komentar4 minute čitanja

PEKING, Danas se više ne postavlja pitanje da li će Kina biti najveći proizvođač automobila na svetu, već – kada će se to dogoditi.

Kinezi definitivno dolaze. Ali ne na biciklima, ili rikšama, ne pešice s torbama punim kojekakvih sitnica.

Za osvajanje Zapada odabrali su moćnije „oružje”, kome je teško odoleti i na koje je malo ko otporan u razvijenom i razmaženom svetu visoke tehnologije, udobnosti, brzine i individualnosti.

Da, pogađate, reč je o njegovom veličanstvu automobilu. Danas su na ulicama i bulevarima velikih kineskih gradova reke biciklista ustupile mesto hiljadama metalnih četvorotočkaša.

Kina nezadrživo postaje automobilski džin.
Plastične igračke, jeftina pirotehnička sredstva i raznorazne tehničke naprave, koje se po niskim cenama proizvode u najmnogoljudnijoj zemlji sveta po licencama svetskih tehnoloških giganata, nisu zadovoljile ambicije brzo rastuće kineske privrede.

Sledeći korak, koji treba da održi neverovatan godišnji rast od desetak procenata, jeste razvoj automobilske industrije.
Danas se više ne postavlja pitanje da li Kinezi mogu da budu veliki proizvođači automobila, već kada će postati – najveći.
Za skeptike, koji ne veruju ocenama i procenama, tu je neumoljiva statistika. Podaci kazuju da 1957. godine Kina uopšte nije imala automobilsku industriju – nije proizvela ni jedan jedini automobil.

Ni tridesetak godina kasnije Kinezi se nisu mogli pohvaliti nekom ozbiljnijom proizvodnjom, jer na milijardu i više miliona stanovnika brojka od 510.000 vozila s oznakom „made in China” u 1990. g. zaista nije bila vredna pomena.

Međutim, već deceniju kasnije iz pogona u tamošnjim fabrikama izlazi 2.070.000 vozila, što je bio mali korak za Kinu, ali veliki za svet.
Poslednje godišnje statistike iz 2006. govore o brojci od čak 7.189.000 proizvedenih automobila, čime su se Kinezi „plasirali” na treće mesto svetske rang-liste, iza SAD i Japana.

Nadmašili su čak i Nemačku, a procene su da će proizvodnja, ako se motorizacija nastavi ovim tempom, već za 15 godina prevazići ukupnu produkciju u SAD i Japanu.
Kineski građani danas voze čak i najskuplje i najreprezentativnije svetske marke, a o tome koliki je zamah uhvatila automobilska pomama govori podatak da se samo u Šangaju dnevno proda više od 1.000 automobila raznih modela.
Neobično je da se sve ovo događa u zemlji sa sistemom kojim čeličnom pesnicom upravlja komunistička partija.
Pravi počeci kineske auto-industrije datiraju od sredine osamdesetih godina.

Tada je, naime, američki Krajsler sa kineskim lokalnim proizvođačima zaključio ugovor o sklapanju poznatog američkog „džipa” (jeep). To je bio prvi korak koji su sledili skoro svi svetski proizvođači, u većoj, ili manjoj meri. Ipak, najveći doprinos motorizaciji dali su Nemci.

Dolaskom Folksvagena po principu zajedničkog ulaganja (50:50), što je i danas uslov da se posluje u Kini, i početkom proizvodnje modela „santana”, nastao je pravi bum. Ovaj automobil, čija je proizvodnja u Evropi odavno prestala, danas dominira ulicama i drumovima razvijenijeg dela zemlje, a najomiljeniji je kod taksista.
Kinezi su uspeli da ovaj model ulaganja zadrže i pored ulaska u Svetsku trgovinsku organizaciju (STO), koja se inače protivi sličnim vidovima protekcionizma kod svojih članova. Tako najveći kineski proizvođač automobila FAW (First Automotive Works) posluje u isto vreme sa Folksvagenom, Tojotom, Nisanom, Mazdom…, a tu su i Dženeral motors, BMW, Škoda, Pežo-Sitroen i drugi.
Zanimljivo je da Kinezi rade na dva koloseka.

Na jednom proizvode svetske modele po licenci, dok na drugom razvijaju sopstvenu tehnologiju, odnosno znanje. Rezultat ovog drugog je poplava autentičnih kineskih modela savremenog dizajna, a niskih cena.

Ipak, mora se priznati da taj „cunami” neće biti jakog intenziteta ako se trenutno nizak kvalitet ne približi visokim evropskim i svetskim bezbednosnim i ekološkim standardima. Zapadne zemlje svojim strogim propisima postavile su svojevrstan Kineski zid i za sada odolevaju najezdi sa Dalekog istoka, ali ostaje pitanje dokle će izdržati.
Kinezi, međutim, ne odustaju, čak drsko pod nos Evropljanima na najvećim salonima automobila (Pariz, Frankfurt, Ženeva) poturaju svoje automobile koji su preslikani modeli Mercedesa, Audija, BMW-a. Zbog toga evropski sudovi imaju sve više posla, ali bez rezultata. Niko do danas nije dobio spor po tužbi za plagijat. Politika

Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakNiki Lauda traži od Velje dozvolu za sletanje
Sljedeći članak Nema interesovanja za avio liniju Podgorica – Zagreb

Povezani članci

Capital teme 05 minuta čitanja

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

Stav 04 minute čitanja

Plan rasta – plan koji pokreće Bosnu i Hercegovinu

1 komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

  1. med 5. Septembra 2013. 13:36

    Nisam do sad savladao vještinu upravljanja dvotočkaša.Nije me interesovalo.Ali s obzirom kako poskupljuje gorivo biću prisiljen da potvrdim “priču bl biciklist ” a što mi je trenutno ekonomičnije a i manje zagađuje okolinu.Jedan moj inostrani prijatelj mi kaže da nije teško naučiti voziti bicikl a i da se iz inostranstva mogu nabaviti po pristojnoj cjeni.

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

5. Decembra 2025. — 16:5505 minuta čitanja

Predložene izmjene Zakona o uređenju prostora i građenju drastično i bez opravdanog razloga centralizuju ključne nadležnosti

Nastavlja se rat banaka i UIO

5. Decembra 2025. — 15:43

Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

5. Decembra 2025. — 14:20

Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

5. Decembra 2025. — 13:31

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.