BEOGRAD, Kraj gradnje željezničkog čvora “Prokop” građani iščekuju decenijama.
Ovo čuveno gradilište, međutim, dočekalo je još jednu vladu, a njena je namjera da u svom mandatu radove privede kraju. Taman kada se pomislilo da bi, u okviru projekata “ruske milijarde” i “Prokop” mogao da bude završen, iz Moskve je stigla vijest da je ovaj projekat izostao sa liste onih koji će biti finansirani iz ruskog kredita. Radna grupa u kojoj su predstavnici Ministarstva saobraćaja, Ministarstva građevine i urbanizam i Grada Beograda, tokom naredne nedjelje će proučiti i predstaviti sve dosadašnje idejne projekte. Narednih dana će odlučiti šta je u njima i dalje primjenjivo i šta će naći mjesto i u novom rješenju.
Saobraćajni institut CIP do sada je uradio pet idejnih rješenja za “Prokop”. Moraće, međutim, da se radi i šesto koje će biti prilagođeno sadašnjim uslovima, pa i evropskim standardima.
– To će biti urađeno u najkraćem roku – kažu za “Novosti” u Ministarstvu saobraćaja. – Beograd želi da iseli Glavnu željezničku stanicu iz centra Beograda i oslobodi ogroman prostor na Savskom amfiteatru. Završetak “Prokopa” je jedan od preduslova te selidbe. On će biti željezničko čvorište, stanica metroa i javnog gradskog prevoza. Beograd sa svoje strane treba da uredi saobraćajnu infrastrukturu i prilazne saobraćajnice.
“Željeznicama Srbije” najvažnije je da se završi željeznička infrastruktura ispod sadašnje ploče. U ovoj stanici ukrštaju se pruge Koridora 10 iz pravaca Subotice, Šida i Niša, pruga Beograd – Bar i pruga Beograd – Vršac.
Ono što investitore najviše zanima jeste prostor nad pločom. Riječ je o čak 70.000 kvadrata budućeg komercijalnog prostora. A zainteresovanih ulagača, kažu u Ministarstvu, ima.
– Zainteresovani su prije svega Kinezi, Španci i Italijani – dodaju u Ministarstvu saobraćaja. – Kinezi su dali ponudu i za Koridor 11 od 2,5 milijardi evra. Za čitav ovaj region oni su opredijelili čak deset milijardi evra. Znači da bi tu moglo da bude novca i za “Prokop”. Kinezi pristaju na svaki model koji nama odgovara.
A kakav će model zaista biti tek će se odlučiti. U opticaju su koncesija, javno-privatno partnerstvo, pa i kredit pod povoljnim uslovima.
Bez rokova
O rokovima, međutim, niti u jednom ministarstvu više ne bi da govore. Preko “Prokopa” je valjda “izlijepljeno” najviše datuma dospjeća. Kraj gradnje mu se, makar u obećanjima, nazirao još devedesetih godina prošlog vijeka. Slična očekivanja imali smo i poslije 2000. godine. A uvijek je nedostajalo – para. Novosti