SREMSKA MITROVICA – Kineska kompanija Jiangling Group Electric Vehicle (JMEV) odobrila je izgradnju fabrike električnih vozila u Sremskoj Mitrovici.
Dugoročni plan je da u EU izvozi vozila bez carina, potvrđeno je za Radio Slobodna Evropa iz te kompanije.
“Oko iznosa investicije će se odlučivati sljedeća dva mjeseca, u zavisnosti od toga da li ćemo proizvoditi 3.000 ili 5.000 vozila godišnje”, rekla je Brankica Zjalić, nosilac projekta JMEV Srbija, i dodala da se kineska kompanija opredijelila za Srbiju jer ima dobre ekonomske odnose i sa Kinom i sa EU.
Evropska unija odobrila je u oktobru 2024. godine visoke carine (do 35 odsto) na električna vozila proizvedena u Kini, na period od pet godina. Odluka o carinama je donijeta kako bi se evropski proizvođači automobila zaštitili od, kako se tvrdi, nelojalne konkurencije kineskih proizvođača koji koriste državne subvencije Kine.
Srbija, sa druge strane, sa Kinom ima zaključen Sporazum o slobodnoj trgovini koji je 2024. stupio na snagu, a koji je kritikovan iz EU budući da je Srbija zemlja kandidat za članstvo u EU i obavezala se da će, kada pristupi EU, raskinuti sve bilateralne ugovore.
Zahvaljući sporazumu sa EU Srbija može, pod određenim uslovima, da izvozi automobile u EU bez carina.
Prema riječima predstavnice JMEV Srbija, ova kineska kompanija planira početak izgradnje fabrike u Sremskoj Mitrovici tokom ljeta, a plan je da 2026. počne sa radom.
“Biće potrebno minimalno 300 radnika za proizvodnju tri hiljade vozila. Kineski inženjeri bi na početku proizvodnje došli da obučavaju radnike”, kaže Brankica Zjalić dodajući da je plan kompanije da zaposli isključivo radnike iz Srbije.
Ona kaže i da se grad Sremska Mitrovica obavezao da obezbijedi potrebnu infrastrukturu – priključke za struju i druge komunalne usluge, dok o ostalim subvencijama nije bilo riječi.
Kako navodi Brankica Zjalić, električni automobili su namjenjeni za prodaju u EU i Srbiji. Pojedini dijelovi vozila bi se proizvodili u Srbiji, a jedan dio bi se sklapao od dijelova uvezenih iz Kine.
Zjalić kaže da je dugoročni cilj kompanije JMEV da vozila izvozi u EU bez carina.
“Kompanija želi da uđe na teritoriju Srbije, da počne sa fabrikom i da vremenom traži partnere iz Srbije i regiona da bi se delovi proizvodili u Srbiji, a ne više uvozili iz Kine”, kaže ona i napominje da bi onda vozilo bilo proizvedeno u Srbiji i “bez velikih taksi moglo da se izvozi u EU”, prenosi Kurir.
Carine koje je EU uvela u oktobru 2024. različite su za različite kineske proizvođače, pa tako carine na Teslina vozila proizvedena u Kini iznose oko 7,8 odsto, dok za kineskog proizvođača SAIC tarife iznose 35,3 odsto, navodi se na sajtu Evropske komisije.
Srbija sa EU ima od 2008. zaključen Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju kojim je, između ostalog, uspostavljena zona slobodne trgovine.