BRISEL, Prema prijedlogu Komisije vozačima bi poslodavci trebalo da osiguraju prikladan smještaj za nedeljni odmor od najmanje 45 sati.
Mogućnost da se na nivou EU zabrani da vozači kamiona redovni nedjeljni odmor od najmanje 45 sati provedu u kabini vozila izazvala je podjelu između tzv. starih i novih članica EU, pri čemu se Hrvatska, kako se saznaje, svrstala na stranu novih članica, nesklonih takvoj izričitoj zabrani, javlja Novi list.
EU još je u proljeće ove godine predložila niz zakonodavnih inicijativa u saobraćajnom sektoru, među kojima su i jasnija pravila kojima bi se osigurali ujednačeniji uslovi rada vozača teretnih vozila.
Jedno od tih pravila tiče se i redovnog nedjeljnog odmora vozača od najmanje 45 sati, koji slijedi nakon maksimalno šest radnih dana.
Prema prijedlogu Komisije, vozači bi taj odmor trebalo da provode van kabine, a poslodavci bi bili dužni da im osiguraju prikladan smještaj.
Hrvatska Vlada je već u početnom stavu izrazila rezervu prema tom prijedlogu.
“Hrvatska dijeli zabrinutost država članica okupljenih oko Višegradske skupine zbog nedostatka broja adekvatnih odmorišta i sigurnih parkinga”, navelo je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, koje je bilo zaduženo za izradu izvještaja.
Ministarstvo je istaklo da da bi došlo do povećanja administrativnih troškova za poslodavce, ali i da je upitno sprovošenje predloženih odredbi “u uslovima nepostojanja odgovarajućih smještajnih kapaciteta uz parkirališta za teretna vozila kao i nepostojanja parkirališta pod nadzorom radi zaštite samih vozila i tereta koji se prevozi”.
“Nismo protiv odmora vozača, naprotiv, niti je poslodavcima problem da plate smještaj, problem je praktične primjene te zabrane, što bi vozači trebalo da se skidaju s rute, ulaze u grad da bi našli sobu…”, tvrde izvori iz Vlade, navodeći da je nužno osigurati primjerene uslove da bi se takva odredba mogla sprovesti.
Hrvatska je spornim ocijenila i drugu izmjenu kojom bi se jasno utvrdila obveza prevoznika da omogući povratak vozača kući i korišćenje odmora.
“Šta u slučaju kad se radi o prevozu na velikim udaljenostima?”, istaknuto je u saopštenju u kojem se, kao primjer, navodi mogućnost da se vozač zatekne u Švedskoj ili Rusiji – “to bi značilo nužnost povratka avionom u Hrvatsku, ostavljanje vozila u nekoj drugoj državi bez nadzora i troškove karte za povratak kući”.
Zbog podjela među zemljama članicama, Estonija, koja trenutno presjedava EU iznijela je kompromisni prijedlog prema kojem bi se i kabine vozila smatrale adekvatnim mjestom za sprovođenje nedjeljnog odmora, ako je vozilo parkirano na sigurnom parkiralištu koje ima potrebne sadržaje, poput tuševa i restorana.
Što se povratka kući tiče, predloženo je da se povratak mora osigurati nakon šest uzastopnih radnih nedjelja.
Prema nezvaničnim informacijama, zemlje članice EU još nisu uspjele da se dogovore oko ovih pravila.
Očekuje se da bi dalja rasprava mogla biti nastavljena tokom sljedeće godine. Novi list