SAN FRANCISKO, Kako jedna dobro plasirana, iako lažna, vijest može da utiče na finansijsko stanje velike kompanije pokazao je slučaj lažnog medijskog izvještaja da je izvršni direktor komjuterskog giganta “Epla” Stiv Džobs pretrpio srčani udar, koja je izazvala pad cijene akcija te kompanije.
Akcije “Epla” pale su za 5,4 osto u petak u jutarnjoj trgovini, pošto je na sajtu iReport.com, uz pozivanje na anonimne izvore, objavljeno, a to potom prenijeli svi važniji svjetski mediji, da je Džobs hitno prenet u bolnicu pošto je doživeo “težak srčani udar”.
Vijest nije izazvala sumnjičavost poslanika medija, jer je objavljena poslije višemjesečne zabrinutosti za zdravlje osnivača “Epla”, koji je prije četiri godine operisan od raka pankreasa.
Akcije “Epla” oporavile su se pošto je predstavnik kompanije negirao vijest, a iReport (portal koji sponzoriše mreža CNN, a na kojem vijesti objavljuju građani, novinari amateri) je obrisao sa svog sajta. Sajt CNN karakteriše kao mjesto za “neredigovane i nefiltrirane vijesti”, za čiji sadržaj ne garantuje.
Nadležne američke vlasti sada istražuju da li je iza plasiranja ove vijesti postojao finansijski motiv, budući da je ona mogla da omogući autoru ili investitoru koji ga je unajmio da zaradi milione dolara transakcijom sa “Eplovim” deonicama.
CNN je obećao da će sarađivati u istrazi.
Ovo je drugi slučaj u poslednje vrijeme da je lažni izvještaj na Internetu izazvao oštar pad deonica velike kompanije. Cijena akcija američke avio-kompanije “Junajtid erlajns” pala je nakratko za čak 92 procenta početkom septembra, kada je “Guglova” stranica za vijesti slučajno “pokupila” i objavila pet godina star novinski izvještaj o toj kompaniji.