Close Menu
Capital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Drašković i prošle godine zaradio milione u Srpskoj

    27. Juna 2025. — 14:15

    Boris Knežević novi direktor IRB-a

    27. Juna 2025. — 12:33

    Ukidanje rominga se isplatilo, novo pojeftinjenje iduće godine

    27. Juna 2025. — 10:50

    Predlažu podjelu RŽR „Ljubija“ na dva preduzeća

    26. Juna 2025. — 14:39
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Vjetropark Kostolac na jesen u probnom radu

    25. Juna 2025. — 14:00

    Cijena nafte naglo pala nakon izjave predsjednika SAD

    25. Juna 2025. — 08:56

    Kina oborila rekord u instalaciji solarnih panela

    24. Juna 2025. — 12:27

    HE Dabar se gradi, Kinezi kriju ugovor, ekolozi upozoravaju

    24. Juna 2025. — 08:56

    SAD i Kina potpisale trgovinski sporazum

    27. Juna 2025. — 15:26

    Exit porez: Nova strategija Evrope za zadržavanje najbogatih građana

    27. Juna 2025. — 13:05

    Boris Knežević novi direktor IRB-a

    27. Juna 2025. — 12:33

    Andrej Lasič novi predsjednik Nadzornog odbora NLB Banke Banjaluka

    26. Juna 2025. — 15:30

    SAD i Kina potpisale trgovinski sporazum

    27. Juna 2025. — 15:26

    Telekom Srpske isplaćuje 28 miliona KM dividende za akcionare

    25. Juna 2025. — 08:01

    Investitori u defanzivi, pala cijena zlata

    22. Juna 2025. — 16:47

    Centralna banka BiH: Inflacija u drugom kvartalu 3,3 odsto

    21. Juna 2025. — 11:12

    SAD i Kina potpisale trgovinski sporazum

    27. Juna 2025. — 15:26

    Njemačka želi carine na jeftine pakete iz Kine

    21. Juna 2025. — 16:26

    EU zabranila kineskim kompanijama učešće na tenderima za medicinsku opremu

    21. Juna 2025. — 13:13

    Proizvodi sa nula posto marže nevidljivi u marketima: Šulićeva kampanja više marketing nego pomoć građanima

    20. Juna 2025. — 14:04

    Basnoslovne cijene smanjile broj turista u Hrvatskoj

    23. Juna 2025. — 16:35

    Grčka uvodi novi namet za goste od 1. jula

    21. Juna 2025. — 15:20

    Koliko zarade sezonci u Hrvatskoj, Crnoj Gori, Grčkoj

    18. Juna 2025. — 09:31

    Hrvatska gubi turiste zbog previsokih cijena

    17. Juna 2025. — 15:38

    BiH poljoprivreda na koljenima: Suša ubija zemlju i plodove, vode nema, podsticaji zakasnili

    27. Juna 2025. — 07:42

    Predlažu podjelu RŽR „Ljubija“ na dva preduzeća

    26. Juna 2025. — 14:39

    Nameti na uvoznu pšenicu spas za domaće žito

    26. Juna 2025. — 08:17

    Vjetropark Kostolac na jesen u probnom radu

    25. Juna 2025. — 14:00
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Gdje su najskuplje nekretnine na svijetu

    24. Juna 2025. — 15:54

    SAD: Svakog dana 1000 novih milionera

    19. Juna 2025. — 09:50

    Italija zabranjuje mobilne telefone srednjoškolcima

    17. Juna 2025. — 09:59

    Gradi se najveće plutajuće naselje u Evropi

    16. Juna 2025. — 08:02

    RTL Grupa kupuje Sky Deutschland

    27. Juna 2025. — 13:45

    Exit porez: Nova strategija Evrope za zadržavanje najbogatih građana

    27. Juna 2025. — 13:05

    EU primila novi trgovinski prijedlog SAD-a

    27. Juna 2025. — 11:05

    Evropska komisija dobila prijedlog SAD o carinama

    27. Juna 2025. — 09:00
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Kako je rat u Ukrajini poremetio tržište polovnih automobila

Kako je rat u Ukrajini poremetio tržište polovnih automobila

Dejan TovilovićDejan Tovilović14. Aprila 2022. — 13:12Nema komentara4 minute čitanja
FOTO: Car vertical

U proteklih nekoliko godina, tržišta polovnih automobila suočila su se sa problemima otkako je kriza sa poluprovodnicima ugrozila lanac kupovine automobila. Iako su mnogi proizvođači automobila smatrali da su problemi već dostigli vrhunac, činilo se da će 2022. biti godina u kojoj će se isporuke vozila vratiti na nivo prije krize.

FOTO: Car vertical

Međutim, ti planovi su potpuno propali zbog ruske invazije na susjednu Ukrajinu, zbog čega se automobilska industrija suočava sa još većom krizom, koja će se mnogo teže riješiti.

Matas Buzelis, stručnjak za automobilsku industriju i šef komunikacija u kompaniji za obradu podataka o automobilima carVertical, dijeli svoja saznanja o ovoj situaciji.

 Oštećeni lanci snabdevanja

Iako rusko tržište novih automobila nije najveće na svijetu, Buzelis ističe da ono igra značajnu ulogu u lancu snabdjevanja automobilima.

Rusija izvozi dragocene komponente za automobilsku industriju. Njemačka se, na primjer, oslanja na titanijum, gvožđe i paladijum iz Rusije. Pored toga, sa 108 miliona tona rude gvožđa proizvedene u 2021. godini, Rusija je peti najveći proizvođač rude gvožđa na svijetu i snabdjeva evropske proizvođače čelika koji se sada suočavaju sa poskupljenjima i mogućim poteškoćama u nabavci tog metala iz drugih izvora.

Invazija Rusije imala je uticaj i na automobilsku industriju u Ukrajini. Na primjer, njemački proizvođači automobila kao što su BMW i Folksvagen koriste automobilske kablovske instalacije od jednog velikog ukrajinskog dobavljača.

Pored toga, Ukrajina je treći najveći proizvođač nikla i aluminijuma na svijetu, a to su dva izuzetno dragocjena resursa potrebna za akumulatorske i EV komponente.

Konačno, Ukrajina proizvodi skoro 70% odsto gasa neona na svetu, koji je neophodan za komponente kao što su mikročipovi, za kojima već vlada nestašica.

Teže je nabaviti dobar polovan automobil

Kupovina polovnog vozila već je bila teška i skupa 2021. godine, a kako stvari stoje, biće još teža 2022. godine. Tržište polovnih automobila i dalje raste, ali trgovci polovnim automobilima suočavaju se sa nestašicom vozila.

Jedan od glavnih razloga za trenutnu situaciju je kriza na tržištu novih automobila. Proizvođači počinju da ograničavaju proizvodnju vozila kako bi proizvodnja bila niža, ali stabilnija.

Ta promjena u proizvodnji novih vozila usporava dotok automobila na tržište polovnih automobila. Vlasnici automobila zbog toga odlažu da prodaju svojih vozila ili ih uopšte i ne prodaju.

„Ljudima koji su zainteresovani za kupovinu polovnog automobila sada je dostupna jedna veoma ograničena i skupa ponuda polovnih vozila. Međutim, ograničeno snabdjevanje polovnim automobilima ne znači da kupci treba da se odreknu procedura koje ih štite od prevara. Upravo suprotno – kupci treba da provjere istoriju svakog polovnog vozila, pošto je izbor veoma sužen“, kaže gospodin Buzelis.

Kako objašnjava šef komunikacija kompanije carVertical, trgovci polovnim automobilima sada možda kupuju sve što im se nudi i manje vode računa o stanju automobila.

 Rizik pri kupovini polovnog automobila koji je u lošem stanju sada je možda mnogo veći nego što je bio, recimo, prije godinu ili dvije.

Nepredvidive cijene polovnih automobila

U 2021. godini cijene polovnih automobila već su dostigle najvišu cijenu svih vremena. Iako su se stabilizovale, pa i čak počele da padaju pred kraj godine, ruska invazija na Ukrajinu stvorila je do sada neviđenu situaciju na tržištu polovnih vozila u istočnoj Evropi.

Godinama su kupci polovnih automobila iz Ukrajine hrlili u Poljsku, Litvaniju, Slovačku i Mađarsku. Dok su se noviji automobili više tražili na tržištima tih zemalja, Ukrajinci su kupovali brojne automobile starije od deset godina, posebno one sa dizel motorima, koji manje troše, ali su i ekološki „prljavi“.

Sa druge strane, smanjen protok kupaca promjeniće tržište polovnih vozila u zemljama koje se graniče sa Ukrajinom.

Cijene starijih automobila verovatno će pasti, jer trgovci pokušavaju da ublaže gubitke da bi se prilagodili trenutnoj situaciji.

Uticaj cijena goriva

Cijene goriva premašile su kritični prag od 2 evra po litru u mnogim evropskim zemljama, što je stvorilo interesovanje za promjenu svakodnevnih navika.

„Rast cijena goriva dovešće do toga da neki vozači manje putuju. Ljudi će možda skratiti svoju godišnju kilometražu tako što će koristiti javni prevoz ili druga alternativna prevozna sredstva. Manje kilometara bi značilo i manje nezgoda, što bi dovelo do uštede u troškovima održavanja“, kaže stručnjak iz kompanije carVertical.

Time bi se smanjio broj vozila na putu, mada porast cijena goriva povećava i interesovanje za vozila koja manje troše.

To znači da vozila sa dizel motorima mogu izazvati interesovanje zbog nenadmašno efikasne potrošnje goriva na otvorenom putu.

Međutim, ta tendencija će biti ograničena na zemlje u kojima se ne oporezuju vozila sa većom emisijom CO2.

Povećanje cijena goriva podstaći će ljude da ulažu u polovna električna vozila. Uprkos rastu cijena energenata, ukupan trošak posedovanja električnog automobila ostaje niži, a može se dodatno sniziti ako bi se solarna energija koristila za punjenje.

Procjena je da će se punjenjem solarnom energijom štediti 600–800 evra godišnje.

polovni automobili rat u Ukrajini
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakMask ponudio 41,4 milijarde dolara za Twitter
Sljedeći članak ERS uzela kredit od 30 miliona KM za gradnju HE “Bistrica”

Povezani članci

TRGOVINA 02 minute čitanja

Prodaja Lego kockica porasla za 13 odsto

TRGOVINA 02 minute čitanja

Hrvati očajni zbog cijena hljeba

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Drašković i prošle godine zaradio milione u Srpskoj

27. Juna 2025. — 14:1502 minute čitanja

TREBINJE – Firme biznismena Rodoljuba Draškovića zaradile su prošle godine u Republici Srpskoj oko deset miliona maraka, pokazuju podaci iz privrednog registra.

Boris Knežević novi direktor IRB-a

27. Juna 2025. — 12:33

Ukidanje rominga se isplatilo, novo pojeftinjenje iduće godine

27. Juna 2025. — 10:50

Predlažu podjelu RŽR „Ljubija“ na dva preduzeća

26. Juna 2025. — 14:39

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti